Zoekmachineoptimalisatie (SEO) voor de webredacteur

Content speelt een centrale rol in zoekmachineoptimalisatie. Waarom wil je vindbaar zijn? Omdat je relevant bent voor zoekmachinegebruikers die zoeken met een zoekterm die aansluit bij je propositie, dienst of product. Een pagina beter vindbaar maken in zoekmachines, hoe doe je dat als webredacteur? ‘SEO voor de webredacteur’ betekent extra focus op relevante en goed geformuleerde content. 

Als webredacteur of contentbeheerder sta je meestal niet aan het begin van de SEO-optimalisatiecyclus. Er zijn technische vereisten aan vindbaarheid. Het is belangrijk dat anderen linken naar content. Daar gaat deze blogpost niet over.

Relevant schrijven

Relevantie staat voorop bij ‘schrijven voor Google’. Zoekmachinevriendelijk schrijven is schrijven voor mensen met een specifieke vraag. Als schrijver van een pagina moet je weten bij welke doelstelling van de website deze aansluit. Is de pagina relevant voor de doelgroep(en) van de website? Als het goed is, heeft de marketingafdeling hier ook over nagedacht. Iedere webpagina moet bijdragen aan de doelstellingen. Voorbeelden van marketingdoelstellingen:

  • Meer klanten
  • Betere service
  • Branding/naamsbekendheid

Bij de eerste twee doelstellingen (werving en behoud van klanten) staat een vraag of probleem van de bezoeker centraal. Zoekmachineoptimalisatie is één van de pijlers van contentmarketing. Frappant genoeg zijn er nog steeds veel websites die niet aansluiten bij de vragen of problemen van bezoekers, maar die vooral weerspiegelen wat een organisatie op het gebied van branding of naamsbekendheid wil bereiken.

Keywordanalyse

Het inventariseren van de interesse van bezoekers (prospects en klanten) vertaalt zich in een analyse van keywords. De zoekterm(en) waarmee je gevonden wilt worden, zijn de basis van een keywordanalyse. Het resultaat van een keywordanalyse: inzicht in het gedrag van relevante internetgebruikers, zodat je als redacteur de content hierop kunt afstemmen. Toen ik schreef voor een beleggingsinstelling, bleek dat Google-gebruikers het woord ‘pensioengat’ meer dan zes keer zo vaak gebruiken dan het woord ‘pensioentekort’. Voor de opbouw van het pensioen bleek de term ‘pensioenpijlers’ en niet ‘pensioenlagen’ gangbaar. Dat is relevante informatie wanneer je gaat schrijven.

Keywordanalyse: methoden

In een organisatie zijn heel veel data voorhanden die iets prijsgeven over de vraag/behoefte van bezoekers:

  • Informatie uit het callcenter over de vragen waarmee (potentiële) klanten bellen
  • Webstatistieken
  • Zoektermen in de interne zoekmachine van de website.

Een prettige tool om de populariteit van een zoekwoord vast te stellen is de Google Adwords Keyword Planner.

SEO voor de webredacteur: schrijven

SEO voor de webredacteur: de perfect SEO-geoptimaliseerde pagina (met dank aan Moz)Je weet waarover je wilt schrijven en je hebt een focuszoekterm geformuleerd. Nu komt het op schrijven aan.

  • Als schrijvend redacteur hecht je aan verzorgd taalgebruik en authentieke teksten. Dat geldt ook voor Google.
  • Veel organisaties schrijven hun content op leesniveau B1, zodat de teksten maximaal toegankelijk zijn. Toegankelijkheid is een factor bij Google.
  • Kort en krachtig, oprolbaar schrijven: allemaal nauw verbonden met de beroepstrots van een (web)schrijver. Google heeft voorkeur voor kwaliteit: verzorgde, professionele, transparante teksten die uit interesse met een onderwerp geschreven zijn en niet puur om te scoren in de zoekmachine.

Kortom: als je weet waarover je schrijft en verzorgde content aflevert op pagina’s met een technische structuur die indexatie niet hindert, heb je de eerste stappen naar vindbaarheid al gezet.

Maar met welke concrete redactionele acties breng je vindbaarheid van een pagina voor een vastgesteld zoekwoord dichterbij? De afbeelding ‘The Perfectly Optimized Page’ van Moz illustreert dat.

Paginatitel

In de paginatitel staat het zoekwoord (trefwoord of focus keyword) vooraan of dicht bij het begin. Op veel sites wordt de titel van een artikel automatisch overgenomen als paginatitel. Je kunt dit controleren door de tekst in de browserbalk te vergelijken met de titel van het artikel. Geef je je artikel een titel zonder trefwoord? Lever dan een geoptimaliseerde paginatitel mee met je copy. Maak de paginatitel niet langer dan 50 karakters incl. spaties.

Meta description

De meta description (soms omschrijving of samenvatting genoemd) telt maximaal 150 karakters incl. spaties. Gebruik het zoekwoord minimaal een keer in de meta description. Er is geen rechtstreeks verband tussen de meta description en de vindbaarheid van een pagina. Wel beïnvloed je de doorkliks vanaf de zoekresultatenpagina positief met een goede meta description: Google gebruikt voor de snippet (het zwarte stukje tekst in zoekresultaten) bij voorkeur de meta description.

Hoofdkop en tussenkoppen

Geef de titel van het artikel altijd de code ‘kop 1’ of ‘heading 1’ mee. De zoekmachine herkent deze zin dan als hoofdtitel. Je kunt voor de titel van het artikel dezelfde tekst gebruiken als voor de paginatitel. Tussenkoppen geef je de code ‘kop 2’ of ‘heading 2’ mee. Zorg ervoor dat hoofdkop en tussenkoppen bij elkaar lezen als samenvatting van de hele pagina.

Keyword in de tekst

Gebruik in de tekst het zoekwoord. Er zijn geen vereisten aan de hoeveelheid: wat je soms leest over ‘keyword density’ is onzin. Te veel zoekwoorden gebruiken gaat ten koste van de leesbaarheid van de tekst. Gebruik je het zoekwoord niet of nauwelijks, dan kan de zoekmachine geen duidelijk profiel van de pagina opmaken. Aarzel niet om synoniemen van het zoekwoord te gebruiken.

Afbeelding

Je kunt afbeeldingen optimaliseren voor Google. Geef elke afbeelding een relevante naam. Vul bij het uploaden van een afbeelding ook altijd een relevante alttekst toe. De alttekst is doorgaans zichtbaar als het gele/grijze vlaggetje dat verschijnt als je met de muis over een afbeelding beweegt. De alttekst geeft Google extra informatie over de inhoud van de afbeelding.

URL

Over het webadres (de URL) heb je niet altijd zeggenschap als webredacteur. Toch kun je vaak invloed uitoefenen op het deel dat achter het hoofddomein komt te staan. Zorg ervoor dat dit leesbaar is voor mensen en het keyword bevat. Dus: https://www.website.nl/actueel/pensioen is beter dan https://www.website.nl/actueel/?keywordId=355323&taxonomyId=72097.

Over de auteur: Hugo Louter

Als online adviseur bij Presenter (2012-2019) hielp Hugo organisaties die behoefte hebben aan een website die hen dichterbij hun doelstellingen brengt. Gebruiksvriendelijkheid, toegankelijkheid en leesbaarheid staan voor hem bovenaan. Hugo doet analyses, geeft advies en werkt mee als contentmanager of inbound marketeer. Als trainer hielp hij al honderden vakgenoten zich te verbeteren in contentstrategie, zoekmachineoptimalisatie en schrijven voor het web. Sinds 2019 is hij zelfstandige als 2meter1 Analytics.

Tags: zoekmachineoptimalisatie



0 reacties op dit artikel