SEO en Responsive: een ingewikkelde relatie

SEO en responsive: een ingewikkelde relatie

Voor zoekmachineoptimalisatie draait de gemiddelde contentmanager tegenwoordig zijn hand niet meer om. We weten precies hoe we onze teksten moeten schrijven zodat ze goed gelezen kunnen worden door onze bezoekers én search engine crawlers. Onze H1’s en H2’s zijn keurig op orde en elke pagina heeft een unieke meta-description die niet langer is dan 150 tekens. Maar hoe pak je SEO aan nu we steeds meer rekening houden met bezoekers met een mobiel device?

Geen duplicate content, geen extra zorgen

Als je kiest voor een responsive website, komt al je content uit één systeem. De website schaalt vervolgens aan de hand van het formaat van het device waarmee de gebruiker je website bezoekt. Dat scheelt uiteraard tijd voor de webredactie, want je hoeft niet meerdere varianten van een website te onderhouden. Dat is vaak wel het geval als je een aparte mobiele website optuigt. In dat geval zul je sowieso twee verschillende sitemaps moeten maken en bijhouden: één voor de desktop (bijvoorbeeld http://klm.com) en één voor de mobiele variant (bijvoorbeeld http://m.klm.com).

Ook hoef je je bij een responsive website in principe geen zorgen te maken over duplicate content. Bij een aparte mobiele website zie je juist vaak dat de content van het desktop-domein ook op het mobiele domein terug te vinden is. Dit soort duplicate content wordt afgestraft door de Google-crawlers. Daar is gelukkig wel een oplossing voor, door met een canonical URL in de code de hoofdcontent aan te geven. Maar het vereist wel extra tijd en oplettendheid om dit goed in te stellen over de diverse domeinen.

Schrijven voor mobiele SEO

Als je maar één keer content hoeft te schrijven per pagina, betekent dit ook dat je maar één keer aan SEO hoeft te denken per pagina. Je schrijft dus maar 1 meta-description, die zowel voor desktop als mobiel device gebruikt wordt, je hebt maar 1 paginatitel et cetera. Ook dat maakt het leven van een webredacteur eenvoudiger.

Het nadeel is wel dat je de SEO niet kunt specificeren voor mobiele gebruikers. Hoewel we steeds meer online doen met onze smartphone, gebruiken we de zoekmachine op onze smartphone vooralsnog voor andere doeleinden dan op onze desktop pc of laptop. Anders gezegd: de customer journeys verschillen per device. Aangezien je bij een responsive website dezelfde content serveert aan alle devices, kun je de SEO hier helaas niet op toespitsen.

Zoek je mobiele contenttoppers

Je kunt mobiele bezoekers dus niet naar je website trekken met slimme SEO specifiek voor mobiel. Dat wil niet zeggen dat je SEO niet kunt gebruiken voor je mobiele devices. Je zou bijvoorbeeld metadata en keywords kunnen gebruiken die zich meer richten op customer journeys van mobiele gebruikers.

In dat geval zul je harde keuzes moeten maken: welke pagina’s wil ik optimaliseren voor mobiele zoekmachines? Duik in de statistieken van je website en analyseer welke pagina’s bezoekers het meest op hun smartphone bekijken. Voor die pagina’s kun je overwegen de SEO voor mobiele gebruikers te optimaliseren. Misschien gebruiken mobiele bezoekers andere zoektermen dan desktop bezoekers. Dit betekent dan wel dat je zoekresultaten voor de desktop er onder kunnen lijden.

You win some, you lose some

Samenvattend: een responsive website levert zowel voor- als nadelen op. Het grote voordeel van responsive voor SEO is natuurlijk het feit dat je maar één site hoeft te onderhouden. Maar dat is ook gelijk het nadeel: je hebt niet de mogelijkheid SEO te specificeren voor het device – en de bijbehorende customer journey – van je bezoeker. Laat dit dus meewegen in je keuze voor responsive!

Over de auteur: Steven Kamminga

De zoektocht naar de kracht van je content blijft een razend interessant onderdeel van ons vakgebied van online communicatie. Mijn blogs voor De Kracht van Content staan daarom vaak in het teken van de analyse en strategie van die content.

Tags: mobile, Responsive, responsive website, SEO



0 reacties op dit artikel
  • Stefanie de Wit zegt:

    Mooi informatief artikel en helder geschreven. Top, Steven Kamminga!