SEO-checklist, vliegende arend

SEO-checklist 2017: zo schrijf je goed vindbare content

SEO is een vakgebied dat zich blijft ontwikkelen. Het is daarom belangrijk dat je content regelmatig verbetert op basis van recente SEO-inzichten. Deze actuele SEO-checklist helpt je hierbij.

“Stop doing SEO like it’s 2012”

Dat advies gaf de bekende SEO-expert Rand Fishkin in een blog in februari 2017. Duizenden vakgenoten werken met SEO-checklists of SEO-tools. Bekende voorbeelden zijn de de tools van Yoast en Moz. Een veelvoorkomende valkuil daarbij is een strikte en al te simpele omgang met keywords:

  • je beperken tot een of enkele zoekwoorden per pagina
  • het belangrijkste keyword vaak herhalen
  • focussen op het zoekwoord (in plaats van op de zoekintentie)

SEO anno 2017: richt je op het doel van de bezoeker

Anno 2017 behaal je geen SEO-succes met enkel ouderwetse keyword-targeting. Wel met unieke, kwalitatief goede content, die de bezoeker helpt om snel en makkelijk zijn of haar doel te bereiken. Door algoritmes als Rankbrain wordt Google steeds beter in het herkennen van goede en effectieve content. Bied je niet wat de bezoeker verwacht? Dan ziet Google dit terug in de data. Zoals een lage dwell time en een hoog percentage bezoekers dat direct terugkeert naar de zoekresultatenpagina.

SEO-checklist 2017: checklist voor goed vindbare content

Voor succesvolle SEO-content moet je met veel aspecten rekening houden. Bijvoorbeeld toegankelijkheid, leesbaarheid en User Experience (UX). Aspecten die belangrijk zijn voor je bezoeker én voor zoekmachine optimalisatie.

We hebben daarom een on-page SEO-checklist ontwikkeld die met deze aspecten rekening houdt. Voor deze checklist hebben we gebruikgemaakt van adviezen van diverse SEO-experts en van Google zelf.

1 – Selectie keywords

Doe eerst een keywordanalyse. Selecteer daarna zoekwoorden voor je content:

  • Selecteer een primair zoekwoord of zoekfrase. Kies een uniek zoekwoord, dat nog niet in gebruik is voor een andere pagina op je website.
  • Kies een paar secundaire zoekwoorden of -frases, bijvoorbeeld synoniemen.
  • Selecteer andere gerelateerde keywords en onderwerpen.

2 – Keyword-targeting

Keyword targeting is niet meer zo belangrijk als voorheen, maar nog steeds een belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie.

Richtlijnen voor keyword targeting

Laat je belangrijkste zoekwoorden of -frases terugkomen op de volgende plekken. Maar overdrijf het niet, en zorg voor afwisseling in je woordgebruik. Wijk van deze richtlijnen af als dat beter is voor de gebruikservaring.

  • Titel (liefst vooraan)
  • Meta description (liefst vooraan)
  • URL (liefst vooraan)
  • H1 kop (liefst vooraan)
  • In de tekst, liefst in de 1e alinea
  • 1 of meer andere (H2- of H3-) koppen
  • 1 of meer linkteksten
  • In de bestandsnaam en alt-tekst van afbeeldingen

Verwerk daarnaast ook enkele gerelateerde keywords en topics in je content.

3 – Titel

Een goede titel vat de inhoud van de pagina samen, en geeft bezoekers een reden om op de link te klikken.

Richtlijnen voor de titel

  • Beschrijft waar de pagina over gaat (maakt duidelijk wat de bezoeker kan verwachten)
  • Bevat het primaire zoekwoord (liefst vooraan) en eventueel 1 of meer andere zoekwoorden
  • Uniek (onderscheidt zich van andere pagina’s op je website én van andere websites op de zoekresultatenpagina)
  • Eenvoudig en begrijpelijk
  • Goede lengte, 50-60 karakters
  • Telegramstijl (geen onnodige voorzetsels, lidwoorden ed.)
  • Bevat een reden om door te klikken, bijvoorbeeld een call to action

4 – Meta description

De meta description is een samenvatting van de pagina én verleidt bezoekers om door te klikken.

Richtlijnen voor de meta description

  • Beschrijft duidelijk waar de pagina over gaat
  • Is uniek (onderscheidt zich van andere pagina’s op je website én van andere websites op de zoekresultatenpagina)
  • Bevat het primaire zoekwoord (liefst vooraan) en eventueel andere zoekwoorden
  • Is eenvoudig en begrijpelijk
  • Goede lengte, ongeveer 155 karakters
  • Bevat een reden om door te klikken, bijvoorbeeld een call to action
  • Is actief geschreven

5 – Leesbaarheid

Eenvoudige en toegankelijke content presteert beter bij je bezoekers en in Google. Er zijn verschillende tools waarmee je leesbaarheid en toegankelijkheid kunt controleren. Gebruik dit soort tools als hulpmiddel, maar vertrouw er niet blind op. Belangrijk is vooral dat je voor mensen schrijft, dus in natuurlijke taal. Of, in de woorden van Google’s Gary Illyes:

“If you read out loud the text on your page and it doesn’t sound natural, that piece of text may weigh much less during ranking”

Richtlijnen voor leesbaarheid

  • Gebruik eenvoudige woorden die je doelgroep kent en begrijpt.
  • Houd je zinnen kort, en wissel korte en iets langere zinnen af. Beperk je tot 1 mededeling per zin. Vermijd tangconstructies en zinnen met een lange aanloop.
  • Houd alinea’s kort (1 onderwerp per alinea). Een alinea van meer dan 4 regels ziet er op een smartphone uit als een flinke lap tekst.
  • Schrijf actief. Gebruik de gebiedende wijs en vermijd hulpwerkwoorden.
  • Schrijf persoonlijk. Gebruik wij, we, u en jij.
  • Gebruik concreet en specifiek taalgebruik. Vermijd eufemismen, dubbelzinnigheden en vage woorden als ‘in principe’ en ‘ongeveer’.

6 – Scanbaarheid en structuur

Deel je content overzichtelijk in. Gebruik hiervoor structuurelementen zoals koppen, paragrafen en opsommingen. Dit maakt je content gebruiksvriendelijker. En het helpt (zoek)machines om de content goed te begrijpen.

Richtlijnen voor scanbaarheid en structuur

  • Hanteer de omgekeerde piramide: de belangrijkste informatie bovenaan.
  • Vat de pagina samen in de H1 kop, en eventueel in een samenvatting in de 1e alinea.
  • Schrijf (H2, H3) tussenkoppen die de tekst onder de tussenkop samenvatten.
  • Gebruik H1/H2/H3 koppen in de juiste volgorde.
  • Schrijf zo beknopt mogelijk, vermijd overbodige woorden.
  • Maak de pagina overzichtelijk met korte alinea’s, witregels en bullets.

7 – Links van en naar de pagina

Zorg ervoor dat de pagina makkelijk te vinden is via links op je website. Hiermee maak je het Google makkelijker om je content te indexeren.

Bied op de pagina zelf ook links naar andere pagina’s, als dat relevant is voor je bezoeker. Bedenk waar je bezoeker behoefte aan heeft. Bijvoorbeeld productinformatie, FAQ’s of relevante aanbiedingen. Hiermee help je de bezoeker en voorkom je dat de bezoeker direct terugkeert naar de zoekresultaten.

Richtlijnen voor links

  • Maak de pagina bereikbaar via de navigatie.
  • Zorg voor een duidelijk klikpad vanaf de homepage.
  • Maak de belangrijkste pagina’s op je website snel bereikbaar: binnen een paar clicks vanaf de homepage.
  • Maak de pagina vindbaar via links op andere relevante pagina’s.
  • Link op de pagina naar andere pagina’s, als dat relevant en behulpzaam is voor de bezoeker.
    Wees hier voorzichtig mee in formulieren en bestelflows. Daar kunnen links namelijk afleiden van het doel van de bezoeker.

Richtlijnen voor linkteksten

  • Beschrijf in de linktekst wat de bestemming is (dus geen ‘lees meer’ of ‘klik hier’).
  • Verwerk het primaire zoekwoord (van de pagina waar je naar verwijst) in de linktekst.
  • Houd de linktekst kort (niet meer dan 5-7 woorden).
  • Schrijf actief (Bijvoorbeeld ‘Bestel tickets’).

8 – Visuele content

Maak je content aantrekkelijk en begrijpelijk met visuele elementen. Content met visuele elementen scoort beter in Google, wordt beter begrepen en vaker gedeeld. Houd bij het optimaliseren van visuele content rekening met SEO én toegankelijkheid.

Richtlijnen voor visuele content

  • Streef naar minimaal 1 afbeelding per pagina (mits het iets toevoegt voor de gebruiker).
  • Bied een tekstueel alternatief (bijvoorbeeld een transcript) bij video’s en infographics.
  • Geef een afbeelding of mediabestand een begrijpelijke bestandsnaam, inclusief relevante zoekwoorden.
  • Verklein afbeeldingen en video’s om de impact op laadtijd te beperken.
  • Bied ondertiteling en eventueel audiobeschrijving bij video’s.
  • Gebruik kwalitatief goede en relevante afbeeldingen.
  • Gebruik geen afbeeldingen van tekst, maar echte tekst.

Richtlijnen voor alt-teksten

  • Schrijf een alt-tekst voor elke afbeelding. Maar: doe dit alleen als de afbeelding betekenisvol is en iets toevoegt aan de tekst op de pagina.
  • Beschrijf duidelijk wat er op de afbeelding te zien is.
  • Verwerk het primaire zoekwoord in de tekst.
  • Houd de alt-tekst kort (maximaal 125 karakters).

9 – Taakgerichtheid en doelgerichtheid

Effectieve content stelt bezoekers in staat om snel en makkelijk om hun doel te bereiken. Help je bezoekers met waar ze voor komen, bijvoorbeeld informatie opzoeken of een taak afronden.

Richtlijnen voor taakgerichtheid en doelgerichtheid

  • Zorg ervoor dat de call to action (CTA) of vervolgstap in één oogopslag duidelijk is.
  • Vermijd elementen die afleiden van de CTA. Bijvoorbeeld schreeuwerige banners of animaties.
  • Wees terughoudend met elementen die vertragend werken, zoals pop-ups of langzaam ladende elementen.
  • Geef duidelijk antwoord op de zoekvraag van de bezoeker.
  • Verwijder informatie die niet relevant is voor de zoekvraag van de bezoeker.
  • Bied zoveel diepgang als de bezoeker wenst. Lange en diepgaande content als de bezoeker zich echt in een onderwerp wil verdiepen. Beknopte content als de bezoeker snel iets wil opzoeken of een taak wil afronden.

10 – Kwaliteit content

Google wordt steeds beter in het herkennen van kwaliteit. Volgens verschillende tests rankt kwalitatief goede content beter dan minder goede content. Kwalitatief goede content die niet geoptimaliseerd is voor keywords, presteert soms beter in Google dan kwalitatief minder goede content die wel geoptimaliseerd is voor keywords.

Maar wat is kwalitatief goede content? Google biedt zelf richtlijnen voor webmasters en voor Google Search Quality Raters. En verschillende SEO-specialisten hebben er onderzoek naar gedaan en er over geschreven. De kern: zorg ervoor dat je de verwachting van de bezoeker waarmaakt of overtreft. Sommige criteria voor kwaliteit (zoals leesbaarheid) heb ik hierboven al besproken. Hieronder nog een aantal richtlijnen die belangrijk zijn voor kwaliteit.

Richtlijnen voor kwalitatief goede content

  • Schrijf unieke en onderscheidende content.
  • Controleer of alle informatie correct is.
  • Controleer of de content actueel en up-to-date is.
  • Check of alle links werken.
  • Controleer de tekst op taal en stijl.
  • Zorg voor een professionele vormgeving en uitstraling.

Headerfoto: Flickr / Amber Sun

Over de auteur: Michaël Zondag

Ik wil het bezoekers makkelijk maken om online hun doel te bereiken. Ik houd me bij Presenter daarom graag bezig met het analyseren en verbeteren van content. Voor De Kracht van Content blog ik over online service, online vindbaarheid en online optimalisatie.

Tags: SEO



Reageer op dit bericht

* Verplicht
** Verplicht, maar wordt niet getoond