Scene uit de film Her: man op strand.

Ok Google, wat betekent Voice Search voor SEO?

Voice search. Het klinkt een beetje als een talentenjacht, maar dat is het niet. Hiermee worden namelijk ingesproken zoekopdrachten in Google bedoeld via je smartphone. Deze trend is al ingezet door de jeugd en early adopters en zal zich de komende jaren doorzetten. Doordat zo de manier van zoeken verandert, heeft dat ook gevolgen voor je content. Wil je goed voorbereid zijn op deze trend? Lees dan verder voor optimalisatie-tips.

Science fiction?

Apparaten met je stem bedienen is lange tijd alleen mogelijk geweest in science fiction. Het doet me denken aan de geweldige film ‘Her’, waarin een man in het jaar 2025 alleen nog maar communiceert met zijn Operating System (met het zwoele stemgeluid van Scarlett Johansson) door zijn stem te gebruiken. Of dit voor ons ook nog 8 jaar gaat duren voordat we dat kunnen? Hedendaagse spraakherkenning begrijpt 92% van onze opdrachten (ten opzichte van 80% 2 jaar geleden) en Google wordt ook steeds beter in het herkennen van de context bij conversational search. En wat dacht je van Siri, de personal-assistance-toepassing op iOS?

GIF-afbeelding scene uit de film Her met Joaquin Phoenix

Scene uit de film Her

Even wennen

Praten tegen een telefoon terwijl er niemand aan de andere kant van de lijn is. Ben je in de jaren ’80 of eerder geboren? Dan kan dit een beetje gek aanvoelen. Jongere generaties, vooral de Startscherm Google op smartphonetieners van nu, hebben hier minder tot geen moeite mee. Voor hen is het even vanzelfsprekend als het checken van social media of het nemen van een selfie. Ze hebben ook geen gêne om voice search te gebruiken in het bijzijn van anderen. En waarom ook niet? Het is sneller dan typen en handsfree, waardoor je kunt multitasken. Handig, als je tijdens het koken iets wil opzoeken, maar net met je handen gehakt aan het kneden bent. Of je bent vergeten je navigatie aan te zetten, terwijl je al aan het autorijden bent. Bovendien biedt het ook meer mogelijkheden voor bijvoorbeeld gebruikers met een fysieke handicap. Nota Bene: Let er wèl op dat je geen gevoelige informatie inspreekt in een volle treincoupé, of een andere plek waar iedereen kan meeluisteren met je zoekopdracht.

 

Gevolgen voor SEO

Doordat de manier van zoeken en daarbij de formulering van zoekopdrachten verandert, heeft dit ook gevolgen voor SEO. Pas je content daarom aan met de volgende tips:

1. Gebruik conversational long tail keywords

Bij het inspreken van een zoekopdracht gebruik je vaak andere woorden of zinsconstructies dan bij het intypen van een zoekopdracht. Daarom moet er meer focus komen op long tail keywords. Zet een rank tracker in om keywords te vinden die in conversational search worden gebruikt. Short tail keywords zullen overigens niet verdwijnen, maar op termijn wel minder relevant worden.

2. Formuleer veelgestelde vragen

Maak een Frequently Asked Questions (FAQ) pagina aan die antwoord geeft op vragen die beginnen met een vraagwoord als wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe. Gebruikers die met voice search zoeken, beginnen vaak met zulke woorden om een vraag te formuleren. Als je die vragen plaatst en vervolgens beantwoordt in spreektaal, dan is de kans hoger dat je iemand die via voice search zoekt, kunt leiden naar je website.

3. Raak bekend met schema markup

Recept rendang in Google zoekresultaten met rich snippetSchema markup is een nieuwere vorm van SEO-optimalisatie. Het is een html-codering die je in je website plaatst, die de informatie interpreteert. Dit resulteert in meer en betere informatie in de rich snippet. Met andere woorden: je ziet al veel informatie gelijk in je zoekresultaten, zoals openingstijden van een winkel of de bereidingstijd van een recept. Je deelt je content in op basis van een categorie (bijvoorbeeld artikel, boekrecensie, restaurant, film) en je kunt belangrijke informatie taggen, waardoor de snippet wordt aangepast en je pagina beter rankt. Omdat Google context kan herkennen, ben je hierdoor ook vaak relevanter voor voice search en ‘gewone’ zoekopdrachten.

Computer says yes

In de film Her krijgt de hoofdpersoon uiteindelijk een relatie met zijn Operating System Samantha (sorry voor deze halve spoiler). Ze begrijpt hem volledig, praat terug als een echt mens en leert gaandeweg steeds meer bij. Bovendien zoekt ze van alles voor hem op. De voorspelling is dat dit nog wel minstens 7 jaar duurt voordat een machine op dat niveau kan denken. Desalniettemin is dat wèl het doel van bedrijven die gespecialiseerd zijn in spraakherkenningssoftware. Je kunt er dus maar beter op voorbereid zijn. Ok Google, now find my phone!

 

Over de auteur: Thom de Graaf

Creatief zijn met content en me inleven in anderen zijn zaken waar ik me graag mee bezig houd. Dit kan ik mooi toepassen in mijn werk bij Presenter. Kwalitatief goede informatie bij de juiste doelgroep terecht laten komen, waardoor een bedrijf via haar web-uitingen kan floreren - dààr doe ik het voor!

Tags: mobiele website, mobile, Google, SEO, mobielvriendelijk, mobiele app, mobiele content, trends 2017, Voice Search, spraakherkenning, toekomst, Siri



Reageer op dit bericht

* Verplicht
** Verplicht, maar wordt niet getoond