Maak van vindbaarheid een doorlopend proces

Maak van het SEO-proces een doorlopend proces

Veel bedrijven hebben flinke stappen gezet om de vindbaarheid van de website te verhogen. Maar zit het SEO-proces al in het DNA van de organisatie? Is het een doorlopend proces? Dit zou wel zo moeten zijn. Het zoekgedrag van mensen verandert, Google wijzigt haar beleid geregeld en content is dynamisch. Aan de slag!

Een SEO-proces in vijf simpele stappen

Vindbaarheid is een breed gebied en een proces waar je als organisatie doorlopend in moet investeren. Met deze vijf SEO-stappen maak je deze maand alvast een goede slag en zet je SEO voor de rest van het jaar op de kalender.

Stap 1: Maak of update je keywordanalyse

Wat vorig jaar een veelgebruikt zoekwoord was, kan nu allang weer achterhaald zijn. Als voorbeeld, werd er vier jaar geleden nog gezocht op “vuvuzela”, nu heb je meer kans op verkeer vanuit “juichpak”. Heb je nog een keywordanalyse liggen? Grijp deze dan aan voor een screening in Google Trends en Googles Zoekwoordenplanner. Nog geen keywordanalyse gedaan? Geen nood, de maand juli is een goed moment!

Stap 2: Zoek kansen en zwakke plekken

Het maken van een keywordanalyse is stap één van het SEO-proces. De vervolgstap is er ook iets mee doen. Heb jij content geoptimaliseerd op keywords die in populariteit zijn gedaald? Of zijn binnen jouw business relevante populaire zoekwoorden ontstaan waar jij nog geen content over hebt? Grijp deze nieuwe kennis aan voor het creëren van nieuwe content.

Stap 3: Herstructureer je website

Herstructureer huidige content, verwijder verouderde content en optimaliseer je metadata. Veel bedrijven hebben in het verleden keywords “gepusht” door vooral veel op longtail zoekwoorden geoptimaliseerde contentpagina’s te publiceren. Nu Google steeds beter wordt in het “begrijpen” van natuurlijke taal en het belang van relevante content boven de hoeveelheid stelt, kan er best wat content worden geschrapt. Wat voegt niets toe? Of wat is sowieso verouderd? Denk bijvoorbeeld aan je persberichtenarchief. Kijk wel goed of er wellicht nog verkeer leidt naar deze pagina’s. Zorg in dat geval voor een relevante 301, desnoods naar de homepage, maar beter, naar een relevante deeplink.

Kijk ook naar je metadata. Heb je geen dubbele meta descriptions? En nodigen je descriptions en titles wel uit tot klikken? In de dagelijkse drukte wordt hier vaak minder aandacht aan besteed. Dus pak nu je kans!

Stap 4: Zoek ingangen voor nieuwe relevante content

Wat zijn de veelgestelde vragen die klanten stellen aan de telefoon of via het contactformulier? En is daar content voor? Zo ja, is deze dan wel duidelijk genoeg? Zoek ook naar nieuwe contentmogelijkheden, zoals een video of infographic. En heb jij al een social media strategie en een blog op je website? Of een forum of community? Misschien kan je je rich snippets wel uitbreiden met reviews? Het is teveel om in één keer op te pakken. Maar het zijn wel allemaal vormen van content waarmee je je vindbaarheid vergroot.

Stap 5: Schoon je linkprofiel op

In webmastertools vind je alle websites die een link hebben geplaatst naar jouw website. Een goed linkprofiel wordt goed gewaardeerd door Google, maar het moeten wel relevante websites zijn. Met een slecht linkprofiel riskeer je een penalty. Dit is lastig terug te draaien, dus zet deze maand in voor een grondige opschoonbeurt.

Genoeg te doen

Zo, het SEO-proces geeft je genoeg te doen voor het komende jaar! Vergeet geen nulmeting te maken en relevante KPI’s op te stellen. Dit helpt je het belang van je werkzaamheden tot hoog in de organisatie door te laten dringen.

Over de auteur: Nadine Oom

Nadine was contentspecialist bij online communicatiebureau Presenter. Binnen Presenter was zij onder andere bezig met webredactie, contentmigratie, SEO, usability en social media.

Tags: zoekmachineoptimalisatie



0 reacties op dit artikel