Gestructureerd content ontsluiten met Rich Snippets

Hoe bereik je als bedrijf of blog met jouw digitale content de beoogde doelgroep? Een goede eerste stap is natuurlijk het zoekmachinevriendelijk maken van je online teksten, eventueel aangevuld met een AdWords campagne. Maar hoe zorg je ervoor dat – eenmaal verzekerd van een plek in de hogere regionen in Google’s zoekresultaten – de volgende stap ook bereikt wordt: clicks en conversie? Hier biedt structured data een uitkomst, bijvoorbeeld in de vorm van Google’s Rich Snippets.

Verrijk je zoekresultaten met Rich Snippets

Rich Snippets zijn in feite een uitbreiding van de standaard getoonde snippets – die bestaan uit de paginatitel, de URL en de meta description. Rich Snippets kunnen hier allerhande content aan toevoegen, variërend van recensies en foto’s bij restaurants, tot tracklists en data voor optredens van een band.

Via AdWords kon je dergelijke aanvullingen al een tijdje inzetten, en sinds kort kunnen ze ook in organische zoekresultaten tevoorschijn komen. Op het moment van schrijven ondersteunt Google Rich Snippets voor deze inhoudstypen:

Google kan daarnaast ook labels voor video-inhoud herkennen en gebruikt deze om hun zoekresultaten te verbeteren.

Implementatie van Rich Snippets

Hoewel implementatie van Rich Snippets waarschijnlijk niet tot nauwelijks invloed heeft op de concrete Page Rank van je pagina, is het toch zeker de moeite waard er mee aan de slag te gaan. De effecten zijn dan te vergelijken met die van een scherpe meta description: ze krijgen je pagina niet hoger in de zoekresultaten, maar kunnen lezers wel over de streep trekken om jouw pagina te kiezen in plaats van die van de concurrenten. Verscheidene tests bevestigen dat de click through rate sterk verbetert bij het gebruik van Rich Snippets.

Google biedt uitgebreide handreikingen om ook jouw pagina van Rich Snippets te voorzien. Aangeraden wordt om met microdata aan de slag te gaan; een laagdrempelige manier om HTML-markeringen aan te geven die Rich Snippets mogelijk maken. Ook het testen wordt je makkelijk gemaakt:

“Gebruik het hulpprogramma voor het testen van gestructureerde gegevens om ervoor te zorgen dat Google uw gemarkeerde gegevens kan lezen en ophalen. Dat is het al. Zodra u uw rich snippets-markeringen heeft toegevoegd en getest, ontdekt Google deze de volgende keer dat uw site wordt gecrawld.”

Vervolgstappen in structured data

Op creatieve wijze je content ontsluiten beperkt zich uiteraard niet tot gelikte Rich Snippets. Er kan op veel verschillende manieren worden ingezet op structured data – en de daarmee gepaard gaande beoogde boost in traffic . Enkele voorbeelden:

Google Authorship
Google geeft online professionals met Authorship een nieuwe tool om de kwaliteit en autoriteit van websites aan te duiden. Bij een zoekresultaat kan de auteur van de content zijn Google+ profiel weergeven. Lees hier meer over Google Authorship en SEO in 2013.

The Open Graph protocol
Het Open Graph protocol zorgt ervoor dat elke webpagina een rich object kan worden in sociale grafieken. Dit kan bijvoorbeeld worden gebruikt op Facebook om willekeurige webpagina’s dezelfde functionaliteit te geven als andere objecten op het sociale netwerk. Lees hier meer over The Open Graph protocol.

Twitter Cards
Twitter Cards maken het mogelijk om media-uitingen toe te voegen aan tweets die linken naar jouw content. Enkele eenvoudige HTML-toevoegingen aan je site zorgen ervoor dat gebruikers die naar jouw content verwijzen een dergelijke “card” tonen in hun tweets – zichtbaar voor al hun volgers. Lees hier meer over Twitter Cards.

En dat is pas het topje van de ijsberg. Kortom mogelijkheden te over om ook jouw content gestructureerd te ontsluiten – niet alleen via traditionele SEO, maar ook met Rich Snippets en deze andere potentiële traffic-drivers.

 

Over de auteur: Jorik van der Hoek

Schrijven doe ik al bijna net zo lang als lezen. Vanaf de basisschool schreef ik al voor het schoolkrantje, en tijdens mijn opleiding kwam er ook een fascinatie voor digitale media bij. Bij online communicatie probeer ik altijd naar het totaalplaatje te kijken, zowel qua content (sluit deze blogpost aan bij onze overkoepelende marketingcampagne?) als qua werkwijze (is het SEO-proof maken van duizenden pagina’s de winst in visits waard?).

Tags: zoekmachineoptimalisatie, rich snippets, structured data