Content dupliceren: hoe zit dat met SEO?

Wanneer er meerdere pagina’s binnen jouw website dezelfde content bevatten, kan dat van invloed zijn op je SEO waarde. Dat geldt ook als verschillende websites exact dezelfde content delen. Maar hoe zit dat eigenlijk met SEO? In dit blog vertel ik of content dupliceren kwaad kan, hoe je ermee moet omgaan en wat de invloed op SEO is.

Unieke waarde vs. unieke content

Het is belangrijk om onderscheid te maken tussen unieke waarde en unieke content. Wanneer jij een bestaand artikel herschrijft met andere woorden, heb je weliswaar unieke content gecreëerd, maar geen unieke waarde. Zoekmachines houden van content waarin informatie wordt gedeeld die je nergens anders vindt. Het komt wel eens voor dat één website dezelfde content op verschillende pagina’s deelt, vanwege een print of een mobiele versie. Ook kampen webshops vaak met het probleem dat één artikel op verschillende productpagina’s te vinden is. Daar worden zoekmachines niet blij van: je biedt dan namelijk geen unieke content en al helemaal geen unieke waarde.

Zoekmachines filteren op duplicate content

Zoekmachines filteren op content dat exact hetzelfde is. Wanneer jij zoekt op ‘’laptoptassen’’ en vervolgens 5 websites te zien krijgt die allemaal dezelfde content delen over laptoptassen, dan is dat niet heel gebruiksvriendelijk – laat staan informatief. Zoekmachines doen dus hun best om dubbele content te voorkomen. Content wordt als duplicate of als ‘niet origineel’ beschouwd, als 90% van de content identiek is. Er zijn verschillende tools beschikbaar waarmee je kan nagaan of jouw content gedupliceerd is, bijvoorbeeld: CopyscapeDupeoff en Plagium. Dit zijn gratis tools waarmee je checkt of jouw tekst gedupliceerd is. Dit doe je door je tekst te kopiëren en te plakken in het daarvoor bestemde vak. Je ziet dan gelijk of er websites zijn die jouw tekst gekopieerd hebben.

Intern content dupliceren

Wanneer binnen jouw website duplicate content voorkomt, geeft dit problemen voor een zoekmachine. In het geval van een webshop, indexeren zoekmachines beide pagina’s met hetzelfde product, omdat elke URL als uniek wordt gezien door de toegevoegde parameters van de filters. Zoekmachines zoeken dan één variant waaraan ze waarde geven, de andere pagina’s zijn dan minder goed te vinden. Soms wordt deze waarde verdeeld over meerdere pagina’s, waardoor geen enkele pagina een goede waarde krijgt. Niet handig, want je wilt wel gevonden worden!

dior

Voorbeeld van eenzelfde pagina die twee keer voorkomt binnen de zoekresultaten

Originele content, waar zijt gij?

Gelukkig kun je zoekmachines laten weten op welke pagina binnen jouw website de originele content zich bevindt.  Dit geef je aan door de volgende code te gebruiken in de HTML code van de pagina’s die de content dupliceren: <link rel=’’canonical’’ href=’’url’’ />. Deze code plaats je in de <head> sectie van de HTML code. Hiermee geef je aan dat de content op de pagina waarnaar je verwijst het origineel is, waardoor alle PageRank waarde aan deze pagina wordt toegekend. Die pagina zal dan ook altijd in de zoekresultaten terugkomen. Dit betekent overigens niet dat de andere pagina’s worden ‘’gestraft’’ of een penalty krijgen. Deze zullen simpelweg lager ranken, maar zijn nog steeds te vinden.

Extern content dupliceren

Soms wordt jouw content op andere websites verspreid. Als jij iets interessants deelt, zoals een nieuwsbericht, is het mogelijk dat meerdere websites jouw artikel kopiëren en delen. Hier kan je zelf vrij weinig aan doen, omdat je bovenstaande HTML code alleen kan invoeren wanneer je toegang hebt tot de kopiërende website. Ook worden teksten die zijn aangeleverd door leveranciers soms letterlijk overgenomen door webshops.

content dupliceren

Verschillende webshops die dezelfde standaard producttekst van Philips Hue lamp gebruiken

Normaliter herkent Google de pagina die de content het eerst heeft geplaatst. Toch kan het zo zijn dat een website met hergebruikte content hoger in Google gerankt wordt dan het origineel. Dit gebeurt als de pagina bijvoorbeeld gebruiksvriendelijker is, meer autoriteit heeft of een betere mobiele versie van de pagina aanbiedt. Het is daarom belangrijk om originele productteksten te schrijven. Er zijn uitzonderingen voor het gebruik van duplicate content verspreid over verschillende websites. Bijvoorbeeld het plaatsen van dezelfde content op een .nl en .be domein – dit zien zoekmachines vaak niet als duplicate content. Wanneer zoekmachines content wél als duplicate zien, zullen deze pagina’s in de secundaire index onder ‘’de zoekopdracht herhalen met de weggelaten resultaten’’ terecht komen.

secundaire-index

Secundaire index

Content hergebruiken voor traffic? Don’t

De enige situatie waardoor artikelen op jouw website minder goed gevonden worden, is door het overmatig delen van andermans content. Soms delen websites, naast eigen content, artikelen van andere websites op hun eigen website. Zo hopen ze extra traffic te generen met als doel op andere onderwerpen gevonden te worden. Dit is schadelijk voor je website, aangezien zoekmachines de diverse artikelen van verschillende websites zullen herkennen. Het gevolg is dat andere (unieke!) pagina’s van jouw website lager gerankt worden en dus juist minder goed vindbaar zijn.

Over het algemeen is duplicate content dus binnen jouw website af te raden, maar het is niet schadelijk voor je website als je er op de correcte manier mee omgaat. Gebruik de juiste HTML-code om aan te geven waar de unieke content te vinden is en probeer de paginatitel, afbeelding, tussenkopjes en meta description af te wisselen. 

Bron: illustratie

Over de auteur: Ysanne van Praag

Ik ben altijd al gek op schrijven geweest en tijdens mijn studie Communicatie – en Informatiewetenschappen kwam daar een interesse voor online communicatie bij. Als contentspecialist bij Presenter komen deze twee functiegebieden bij elkaar, waarbij ik me vooral focus op de uitvoering van content strategie, web analytics en social media.

Tags: SEO, content dupliceren



Reageer op dit bericht

* Verplicht
** Verplicht, maar wordt niet getoond