Bezoekers trekken voor je webshop: drie tips

Hoe vindt een webshop klanten? Of, nog belangrijker: hoe vinden de klanten de webshop en de producten? Zet als bedrijf de content op de juiste manier in, dan verbetert de vindbaarheid van een webshop al snel. Hoe dat precies werkt? Drie tips.

1. Creëer unieke content

Goede, unieke content is een voorwaarde voor een hoge plaats op de zoekresultatenpagina van Google. Neem dus niet de productomschrijving van de fabrikant over, maar maak je eigen tekst. Dit onderscheidt jouw webshop van andere, misschien wel vergelijkbare, online winkels.

De Google-bot bezoekt een pagina vaker wanneer Google merkt dat je de content regelmatig aanvult. Zoek in je statistieken naar zoekwoorden die (potentiële) klanten gebruiken. Verwerk ze dan in de content. Verder kunnen bezoekers jouw webshop vinden via recensies op andere websites. Ze zullen eerder doorklikken als je goede recensies hebt. Ook leveren inkomende links een betere ranking op in Google.

2. Gebruik (positieve) user generated reviews

Positieve ‘user generated reviews’, oftewel gebruikerservaringen, spelen in de toekomst een nog grotere rol voor webshops. Op 9 maart 2013 reageerde Matt Cutts, hoofd spambestrijding bij Google, op kritiek over de vindbaarheid van webshops. Recensies en ervaringen zijn van invloed op de ranking in Google, ongeacht de inhoud. Daarom scoren webwinkeliers met veel negatieve recensies vaak hoog. Hoger dan goede, betrouwbare webshops met weinig reviews. Cutts liet weten dat Google werkt aan een zoekalgoritme waarbij het betrouwbaarheidsoordeel samenhangt met recensies. Webshops die volgens Google betrouwbaar zijn, zijn dan beter vindbaar.

Stimuleer bezoekers van je webshop sowieso om recensies en gebruikerservaringen achter te laten. Een groot deel van de bezoekers laat zich namelijk beïnvloeden door klantbeoordelingen van webshops.

webshop-zoeken

3. Optimaliseer afbeeldingen en URLs

Is alle content van de webshop in orde? Dan is het tijd om de URLs en afbeeldingen te optimaliseren. Een afbeelding zonder naam is niet vindbaar in Google. Verkoop je een 8-daagse all-inclusive vakantie? Wijzig dan de titel van de afbeelding van ‘img0001’ in ‘zonvakantie Egypte’, of een andere unieke en relevante titel. Veel mensen zoeken via Google Afbeeldingen. Zo vergroot je dus de kans dat potentiële klanten bij je webshop uitkomen.

Ook de URLs van de site kun je aanpassen. Welk product bied je aan? Verwerk die productnamen in de URL. Let hierbij wel op: maakt het contentmanagementsysteem URLs automatisch aan? Soms krijgt een pagina dan een lange titel. Regel met je webbeheerder dat je dit zelf kunt aanpassen voor je webshop. Maak vervolgens URL’s met meer leesbare, onderwerpgerelateerde termen. Denk er hierbij wel aan dat je een permanente 301 forward maakt van je oude pagina. Anders loop je het risico dat Google de pagina’s opnieuw indexeert.

Over de auteur: Fleur Gorissen-De Paauw

Online communicatie biedt ongekende mogelijkheden je content optimaal in te zetten. Als online specialist bij Presenter schrijf, analyseer en optimaliseer ik krachtige content voor verschillende klanten. Ik blog over mijn ervaringen.

Tags: vindbaarheid, zoekmachineoptimalisatie, webshop



3 reacties op dit artikel
  • harry zegt:

    Leuke tips, prima om als webshop eens mee aan de slag te gaan!

  • Laurens zegt:

    Goede tips! Denk vooral dat de eerste het meest effectief zal zijn!

  • Laurens zegt:

    Goede tips! Denk vooral dat de eerste het meest effectief is!

Reageer op dit bericht

* Verplicht
** Verplicht, maar wordt niet getoond