13 SEO-argumenten voor een responsive website

Als webschrijver ben je altijd bezig met het schrijven van vindbare webteksten. Relevantie voor zoekmachinegebruikers is misschien wel de meest meetbare toets voor een webtekst: klanten helpen, dat doe je door vindbaar te zijn. Op alle apparaten met alle schermformaten. Er zijn belangrijke argumenten om vanuit SEO-oogpunt te kiezen voor een responsive website. Ik zet ze op een rijtje.

Eerder vatte collega Steven Kamminga op deze weblog de relatie tussen responsive websites en SEO glashelder samen:

“Het grote voordeel van responsive voor SEO is natuurlijk het feit dat je maar één site hoeft te onderhouden. Maar dat is ook gelijk het nadeel: je hebt niet de mogelijkheid SEO te specificeren voor het device – en de bijbehorende customer journey – van je bezoeker”.

Of SEO en responsive content daadwerkelijk zo’n ingewikkelde relatie hebben, is de vraag. Het probleem van uiteenlopende customer journeys voor kleinere en grotere schermformaten is allereerst een uitdaging voor de interactieontwerper van je website: die moet ervoor zorgen dat de versie voor kleine schermformaten zich opbouwt op een manier die recht doet aan de customer journey van de mobiele gebruiker. Als contentprofessional is het natuurlijk je plicht om de ontwerper te helpen met jouw kennis van de mobiele customer journey. Voor de rest is een responsive website eigenlijk alleen maar voordelig voor je positie in zoekmachines. Vraag niet hoe het kan, profiteer ervan.

Waarom zou je voor een responsive website kiezen? 13 SEO-gerelateerde argumenten

  • Een responsive website dwingt je om nog kernachtiger en relevanter te schrijven. Is dat een goed ding? Ja, dat is een goed ding.
  • Een responsive website legt de vraag hoe relevant je bent voor je lezers nog nadrukkelijker bij je neer. Wat weet je van de belangrijkste mobiele zoektermen? Weerspiegelen die een customer journey die sterk verschilt van de customer journey op grotere en minder mobiele schermen? Dat heeft gevolgen voor de indeling van de inhoudsblokken op de website. Dat is huiswerk voor de interactieontwerper.
  • Een responsive website zorgt voor minder duplicate content.
  • Een responsive website helpt tijd besparen: invoeren van content hoeft maar op één plaats te gebeuren en de Googlebot hoeft maar één keer te indexeren.
  • Een responsive website bundelt opgebouwde autoriteit (bijvoorbeeld van inkomende links en conversaties op sociale media) op één URL.
  • Een responsive website zorgt voor een betere gebruikerservaring: in alle verscheidenheid van schermafmetingen blijft het basissjabloon van je website herkenbaar.
  • Een responsive website is eenvoudiger te indexeren door Google dan een mobile-only website.
  • Met een responsive website zorg je dat de bouncerate van je website binnen de perken blijft.
  • Een responsive website maakt delen van een specifieke pagina makkelijker.
  • Een responsive website helpt je om afbeeldingen klein te houden en irrelevante elementen zoals banners en sharing buttons te weren omdat anders de laadtijd van pagina’s te hoog wordt.
  • Een responsive website bespaart je een systeem van redirects dat de laadtijd ook niet ten goede komt.
  • Een responsive website kan goed zijn voor je lokale vindbaarheid: je zorgt ervoor dat zoomen op het smartphonescherm niet meer nodig is voor mobiele gebruikers.
  • Last but not least: een responsive design wordt uitdrukkelijk door Google aangeraden.

 

Over de auteur: Hugo Louter

Als online adviseur bij Presenter (2012-2019) hielp Hugo organisaties die behoefte hebben aan een website die hen dichterbij hun doelstellingen brengt. Gebruiksvriendelijkheid, toegankelijkheid en leesbaarheid staan voor hem bovenaan. Hugo doet analyses, geeft advies en werkt mee als contentmanager of inbound marketeer. Als trainer hielp hij al honderden vakgenoten zich te verbeteren in contentstrategie, zoekmachineoptimalisatie en schrijven voor het web. Sinds 2019 is hij zelfstandige als 2meter1 Analytics.

Tags: zoekmachineoptimalisatie, duplicate content, inkomende links, responsive content, SEO, mobiel, customer journey, bouncerate



0 reacties op dit artikel