Conversietips webwinkels

9 conversietips voor webwinkels

Bijna 90% van alle mensen kocht in de 1e helft van 2015 iets online, blijkt uit onderzoek van Thuiswinkel.org. De webwinkelmarkt begint volwassen te worden. Toch kunnen webwinkels nog best wat doen om hun conversie te optimaliseren. 9 conversietips voor webwinkels:   

1. Zorg voor voldoende relevante content

Conversietips voor webwinkels: materialen bij Wehkamp.nl

Bron: Wehkamp.nl

Er zijn 2 redenen waarom je je webwinkel zou moeten voorzien van voldoende content: voor je klanten én voor de zoekmachines. Houd je genoeg rekening met je klanten? Dan heb je, als het goed is, ook content die volstaat voor een goed zoekresultaat bij zoekmachines. Voldoende content is bijvoorbeeld een goedgevulde productpagina.  Je klanten willen informatie over de producten die je verkoopt. Zorg dan ook voor meerdere productafbeeldingen waar de klant het product goed kan bekijken. Laat zien hoe je het product kunt gebruiken door middel van een filmpje.  Hou de productbeschrijvingen uniek en geef vooral informatie waar een klant op zit te wachten.

  • Als het om kleding gaat: van welke materialen is het gemaakt.
  • Bij eten is het belangrijk om de ingrediënten te tonen, met de bijbehorende allergie-informatie.
  • Bij boeken en films wil je weten wat het verhaal globaal is.
  • Specificaties zijn belangrijk bij elektronische producten, maar vertel ook vooral wat die specificaties doen. Is een laptop extra snel, of maakt een camera scherpe foto’s in donkere omstandigheden?

2. Richt de productpagina in op basis van productcategorie

Verkoop je meerdere soorten producten in je webwinkel? Dan zou je je productpagina per productsoort anders in kunnen richten. De informatiebehoefte van je websitebezoeker is namelijk per product anders:

  • Iemand die op zoek is naar een game ziet liever meteen de nieuwste trailer.
  • Als je op zoek bent naar een laptop kijk je sneller naar een lijst met belangrijkste specificaties.
  • En als je een boek wilt kopen, dan lees je liever waar het boek over gaat.

3. Personaliseer je content

Voor personalisatie heb je niet direct techniek nodig. Dit kun je ook doen door je content op je doelgroep aan te passen: houd rekening met de wensen van je doelgroep. Met welk doel komt je bezoeker op de pagina? Wie is deze bezoeker? Naar welke informatie is die persoon op zoek? Zo kun je heel specifiek je content aanpassen op je bezoeker.  Daarnaast kun je je productpagina zelf ook inrichten zodat iedere bezoeker zich aangesproken voelt, ongeacht zijn persoonlijke voorkeuren. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld het MBTI-model:

  • Zet je acties en aanbiedingen bovenin de pagina, dat verleidt spontane kopers.
  • Met een bestel-button bovenin de pagina zorg je ervoor dat snelle beslissers niet eerst alle content hoeven te doorlopen.
  • Met reviews zorg je ervoor dat iemand die gevoelig is voor de mening van anderen gerustgesteld wordt.
  • En tot slot zijn er natuurlijk mensen die alles willen weten. Die geef je gewoon zoveel mogelijk details.

4. Wees voorspelbaar

Onze hersenen zijn lui. Stiekem houden we allemaal van voorspelbaarheid. Als we iets zien wat we niet kennen, voelen we ons daar ongemakkelijk bij. We worden juist blij van iets wat we kennen of herkennen. Wees daarom voorspelbaar in de opbouw van je website. Een goed voorbeeld hiervan is Marktplaats. De site is (voor het gevoel) weinig veranderd sinds de eerste lancering. Niet omdat de huisstijl en het logo nou zo mooi zijn, maar omdat dit is wat we van Marktplaats verwachten. Houd dus bij het bouwen van je webshop rekening met de verwachtingen van je klanten. Bijvoorbeeld voor de plaats van je winkelwagentje: die komt rechtsboven, want daar verwachten mensen hem.

Conversietips voor webwinkels: Winkelwagentje bij Etsy

Bron: Etsy.com

5. Voorkom verrassingen in je checkout

Als je in de laatste stap van je checkout opeens verzendkosten bij de prijs gaat rekenen, dan heb je geheid een groot aantal afhakers. Wees van tevoren duidelijk over de verzendkosten en de verwachte levertijd. Zo komt je bezoeker niet voor verrassingen te staan. Maak daarnaast duidelijk in welke stap van het afrekenproces iemand zit en hoeveel stappen er nog volgen.

6. Wees overal en consistent aanwezig

Op het congres Shopping Tomorrow was een van de belangrijkste conclusies: een omnichannel-strategie heeft de toekomst voor retailers. Vooral als webwinkel is het belangrijk om overal aanwezig te zijn. Social media is bijvoorbeeld ideaal om de dialoog aan te gaan met je doelgroep en je bekendheid te vergroten. Je kunt ook de andere kant van je webwinkel laten zien. Op Instagram laat je je meer persoonlijke kant zien, op Pinterest laat je zien waardoor je geïnspireerd raakt. Op Twitter verspreid je je nieuws en op Facebook ga je de dialoog aan.

Zorg er wel voor dat je consistent bent in je communicatie. Je Google-advertenties moeten bijvoorbeeld overeenkomen met de content op de landingspagina. En de stijl (tekst en design) van je landingspagina moet overeenkomen met de rest van de webwinkel. Als iets niet volgens de verwachting van de bezoeker is, dan kan het zijn dat die afhaakt. En dat wil je natuurlijk niet.

7. Gebruik de juiste buttonkleur en -tekst

Voor iedereen is de beste buttonkleur anders. Dit hangt onder andere af van je huisstijl. Op je productpagina is het beter om ‘In winkelwagentje’ te gebruiken in plaats van ‘Direct bestellen’. Dit komt te agressief over en onbewust denkt de bezoeker dan dat hij meteen geld kwijt is. Wees daarnaast ook duidelijk wat er gebeurt als de klant op de button klikt. Welke van deze buttons zou je iets mee kunnen opslaan?

Conversietips webwinkels: Buttontekst save of let's do this

Bron: Fastcodesign.com

8. Zet je producten in de etalage

Verwijder alles wat overbodig is:

  • roterende afbeeldingen
  • knipperende knoppen
  • te veel buttons
  • overbodige en nietszeggende tekst.

Hou je design zo overzichtelijk mogelijk:

  • afbeeldingen op een fatsoenlijke grootte
  • je tekst op een leesbare grootte en in een leesbaar font
  • verwijder zoveel mogelijk kolommen.

Zet vooral je producten in de etalage en plaats die in de spotlights. Natuurlijk is het belangrijk dat je webshop er leuk uitziet, maar vergeet niet dat design hier een ondersteunende functie heeft.

9. Begrijpelijke tekst

Houd rekening met zo veel mogelijk mensen. Schrijf je teksten daarom zo veel mogelijk op B1-niveau. Achterhaal met kwalitatief onderzoek wat het taalgebruik van je doelgroep is. Zo weet je welke tekst je publiek het beste zal aanspreken. Dit kun je vervolgens weer toepassen in de teksten van je productpagina.

Nog meer tips en trucs?

Pas nu nog deze conversietips voor webwinkels toe en je hebt er tijdens de feestdagen nog profijt van. Heb je zelf nog tips en trucs voor een optimale webwinkel? Laat ze hier achter in de reacties.

 

Bron headerafbeelding: Pexels.com

Over de auteur: Femke Koning

Als contentspecialist bij Presenter combineer ik mijn passie voor taal met mijn mateloze fascinatie met alles wat met online te maken heeft. Het liefste ben ik bezig met conversie-optimalisatie, usability, beeldredactie en ecommerce.

Tags: tips, webshop, conversie, conversie-optimalisatie, ecommerce



Reageer op dit bericht

* Verplicht
** Verplicht, maar wordt niet getoond