visuele content

Versterk je boodschap met visuele content

Naast goede tekstuele content wordt visuele content steeds belangrijker. Beelden, video’s en infographics worden meer bekeken en sneller gedeeld dan tekst. Steeds vaker zetten bedrijven visuele content in om hun doelen te bereiken. Een beeld zegt niet voor niets meer dan duizend woorden.

Visuele content verwerkt sneller

We verwerken een beeld 60.000 keer sneller dan tekst, volgens onderzoek door 3MCorporation. In minder tijd begrijpen én onthouden we meer van de boodschap. De meeste mensen denken in beelden. Volgens Facebook trekken fotoalbums, foto’s en video’s respectievelijk 180%, 120% en 100% meer mensen. Goede visuele content versterkt je boodschap en kan de online vindbaarheid en zichtbaarheid van je organisatie vergroten.

Er zijn meerdere vormen van visuele content. Hieronder bespreek ik een paar populaire en effectieve vormen.

Beeld

Met een goede afbeelding of foto geef je jouw boodschap extra kracht. Daarmee kun je laten zien dat jij de doelgroep begrijpt. Door ze emotioneel te raken, te verrassen, iets te leren of je te identificeren als merk. Zo kun je inspireren of jezelf profileren. Beelden maken jouw content aantrekkelijker en zorgen ervoor dat jouw boodschap meer gedeeld wordt. Voor de ranking in Google is het ook van belang dat je afbeeldingen goed optimaliseert.

Op de website van Natuurmomenten beleef je de natuur door beeldgebruik.

website natuurmonumenten

Video

Met video’s trek je in een korte tijd de aandacht van jouw doelgroep, deel je veel content en breng je emoties over.
Het is één van de krachtigste vormen van visuele communicatie. Het is de manier om je product of dienst op een aantrekkelijke manier te presenteren. Bovendien kun je je vindbaarheid vergroten met video. Steeds meer bedrijven maken video onderdeel van hun website. En terecht. Volgens onderzoek van Internet Retailer geeft 52% van de consumenten aan dat het bekijken van productvideo’s hen verder helpen in de beslissing van hun online aankoopgedrag.

Infographic

Infographics gebruiken veel beelden en weinig tekst om informatie, data of kennis over te brengen. Goede infographics maken complexe processen, grote hoeveelheden data en gegevens begrijpelijk voor een groter publiek. Op een visueel aantrekkelijke wijze vertel je je verhaal en maak je het mogelijk jouw verhaal snel en veel te verspreiden. Delen van die interessante content resulteert in het aantrekken van nieuwe bezoekers. Het delen via social media draagt ook bij aan SEO. Het zorgt voor inkomende links naar je website. Lees de blog “Wel of geen infographic maken”? die Jacqueline van der Burg schreef over infographics voor meer inspiratie.

brain craves infographics

Bekijk de volledige interactieve infographic

Presentatie

Een al langer gebruikte vorm is “visual storytelling” met behulp van een presentatie. Vertel je verhaal in beeld. De meeste mensen denken niet alleen in beelden, maar verwerken ook in beelden.
De boodschap blijft daardoor langer hangen. Presentaties werden in het verleden vooral offline, maar tegenwoordig veelvuldig online ingezet. Of je nu PowerPoint, Slideshare of een andere online presentatietool gebruikt. Het is een goed alternatief voor een video en kan net zo effectief zijn. Met de opkomst van online presentatietools zijn de mogelijkheden alleen maar toegenomen. Design in combinatie met beeld, audio, animaties en video zorgt voor een nog grotere beleving. Presentaties zijn ook goed deelbaar via social media.

freefaling prezi

Bekijk de volledige Prezi

Aan de slag met visuele content

Bedenk bij het inzetten van visuele content welke doelgroep je wilt aanspreken en welk verhaal je wilt vertellen.
Extra kracht aan je boodschap geven op je website met beeld? Of wil je een verhaal vertellen of uitleggen met een video? Kies de vorm die het beste aansluit op de wensen van je doelgroep.

Een veel voorkomende valkuil is dat beeld puur als decoratie wordt toegevoegd. Zorg dat het beeld dat je gebruikt daadwerkelijk meerwaarde heeft op het geheel en jouw boodschap versterkt. Maak visuele content onderdeel van je contentstrategie.

Over de auteur: Astrid Herngreen

De kracht van content bestaat voor mij uit een juiste combinatie van tekst, beeld en video en afgestemd op de wensen van de doelgroep. Bij Presenter help ik organisaties als online adviseur in hun zoektocht naar waardevolle content voor hun doelgroep. Mijn ervaringen deel ik graag in mijn blogs.

Tags: effectieve content, video, infographic, visuele content, foto, presentatie



0 reacties op dit artikel

Reageer op dit bericht

* Verplicht
** Verplicht, maar wordt niet getoond