veranderen

Veranderen? Zo zorg je dat anderen dat ook willen

Probeer je een hard nodige verandering door te voeren, maar lijkt het alsof je tegen een muur praat? Deze blog helpt je meer begrip te krijgen voor hoe veranderen werkt en hoe je die het best kunt begeleiden.

Veranderen

Sta eens stil bij hoe verandering werkt. Stel je voor. Je probeert al maandenlang je collega’s ervan te overtuigen dat er:

  • een nieuwe contentstrategie moet worden ontwikkeld;
  • je bedrijf toch echt Scrum moet gaan implementeren;
  • jullie afval moeten gaan scheiden.

Weerstand

Wat gebeurt er als je voorstelt om die methode die je al jaren gebruikt te veranderen? Wat is het eerste antwoord dat je krijgt? Ik gok dat je een variant van “waarom” terug krijgt.

  • ‘Waarom moet ik iets anders gaan doen?’
  • ‘We doen het toch al jaren zo?’
  • ‘Ik heb daar geen tijd voor.’
  • (diepe zucht)
  • ‘Ben je weer naar een workshop geweest?’

Frustratie

Herkenbaar? Het kan behoorlijk frustrerend zijn om geen bijval te krijgen. Je wilt niet voor niets veranderen. Sterker nog. Je leest deze blog waarschijnlijk omdat je het idee hebt dat het noodzakelijk is dat er iets verandert. Je staat er misschien alleen voor. Of je bent één van de weinigen die zich daarvan bewust is.

Verandering: verschillen in perceptie

Een sprong terug in de tijd. Psychiater dr. Prochaska vraagt zich af hoe het komt dat zijn patiënten zo moeilijk van hun rookverslaving afkomen. Hoe kan het iemand niet lukken om te stoppen, ook al is het duidelijk niet gezond? Hij besluit een onderzoek te doen naar de manier waarop de patiënten tot dan toe worden behandeld.

Tijdens zijn onderzoek komt Prochaska erachter dat iedere patiënt anders reageert op de behandeling die wordt toegepast. Het verschil zit hem in de manier waarop de patiënt kijkt naar verandering:

  • sommige patiënten vinden het maar onzin dat ze naar de kliniek gebracht zijn. Ze hebben geen probleem, vinden ze zelf.
  • Andere patiënten realiseren zichzelf dat er wel iets moet veranderen. Toch zien ze het niet zitten om te stoppen. De nadelen wegen zwaarder dan de voordelen.
  • Weer een andere groep doet hard zijn best om te stoppen. Helaas valt een groot deel terug in de oude gewoonte.
  • Een klein deel lukt het om de behandeling af te maken en niet terug te vallen.

The ‘stages of change’

Op basis van deze verschillen ontwikkelde Prochaska een model van de verschillende stadia die een patiënt doorloopt op weg naar verandering:

  1. Voorbeschouwing, niet bewust van de noodzaak van verandering.
  2. Overweging, bewust van de noodzaak van verandering, maar er nog niet klaar voor.
  3. Voorbereiding, klaar om te beginnen met veranderen.
  4. Actie, actief bezig met veranderen.
  5. Volhouden/terugvallen, de verandering blijvend maken of juist terugvallen.

Niet iedere behandeling heeft in elke fase evenveel effect. Daarom heeft het weinig nut om een stappenplan te maken met iemand die niet eens nadenkt over veranderen. Het is ook doelloos om te proberen iemand te overtuigen die zelf al hard aan het werk is om te veranderen.

Verandering begeleiden

Het is belangrijk dat degene die verandering begeleidt, doorheeft in welk stadium de ander zich bevindt en welke benadering daar het meest op aansluit. Per fase kan de rol van de begeleider verschillen. Denk bijvoorbeeld aan de rollen:

  • Voorlichter.
  • Motivator.
  • Ouderfiguur.
  • Coach.
  • Mentor.

Terugval is normaal. Je hoeft niet steeds opnieuw te beginnen. Vaak doorlopen mensen verschillende cycli totdat er blijvende verandering te zien is. Het is belangrijk dat mensen die veranderen zich bevinden in een omgeving die ze ondersteunt.

Ga ervan uit dat je in het begin de enige persoon bent die wil veranderen. Houd er dus rekening mee dat niemand wil veranderen, zolang dat voor hem of haar niet nodig lijkt te zijn. Als er weerstand is, probeer er dan achter te komen waar die vandaan komt. Meestal gaat het niet om de soort verandering die je voorstelt, maar het hele idee van verandering.

Echte motivatie

In de ideale situatie is ieder lid van je team vanuit zichzelf (intrinsiek) gemotiveerd om te veranderen. Loop dus niet te enthousiast op de zaken vooruit wanneer je merkt dat anderen serieus gaan nadenken over veranderen. Bewustzijn is nog geen motivatie. Raak ook niet geïntimideerd. Pas je benadering aan per persoon. Onthoud vooral: het doel is blijvende verandering. Blijvende verandering druk je er niet doorheen.

Beeld: asmithblog

 

Over de auteur: Ruben Beijl

Ik ben Ruben, 26 jaar oud en afgestudeerd theoloog. Nu vraag je je misschien af: een theoloog als online communicatie specialist? Klopt dat? De link is zo gek nog niet. Ik ben geïnteresseerd in de verhalen achter mensen en bedrijven en hun diepere drijfveren. Hoe mooi is het dan om te kunnen helpen in het overbrengen van die drijfveren op een plek waar alles en iedereen gelinkt is: online. Ik zal altijd een stap verder doorvragen om erachter te komen wat iemand daadwerkelijk nodig heeft. Want online wordt steeds interactiever en veeleisender en daar word ik enthousiast van!

Tags: strategie, veranderen, prochaska, stages of change



Reageer op dit bericht

* Verplicht
** Verplicht, maar wordt niet getoond