Website van het jaar 2013

Tips voor een winnende website

Deze week startte de verkiezing ‘ Website van het Jaar’. 250 genomineerde websites in 20 categorieën worden beoordeeld op inhoud, navigatie en design. Wat maakt een website tot een winnaar?

De eerste indruk maak je maar één keer

Een eerste indruk kan je maar één keer maken. Als de eerste indruk tegenvalt, klikken bezoekers je website weg. Een tweede kans? Die krijg je zelden. Maak daarom een verpletterende eerste indruk met een mooie lay-out, aansprekende huisstijl, heldere navigatie en krachtige content. Groots uitpakken met mooi (bewegend) beeld is één van de trucs om de aandacht te trekken. Zo zorgt de voor de verkiezing ‘Website van het Jaar’ genomineerde website van Unique  voor een flitsende binnenkomer met bewegend videobeeld.

Unique

Unique

De beslissende eerste secondes

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat de eerste 10 seconden van websitebezoek cruciaal zijn. Een bezoeker vraagt zich vooral af: kan ik hier vinden wat ik zoek? Genomineerden Randstad, Studentenwerk, Just eat en Thuisbezorgd laten hun doelgroep geen tijd verliezen. Ze plaatsten een zoekbalk centraal op de homepage. Zo vindt de bezoeker, die nú trek heeft of nú een baan wil vinden, meteen wat hij of zij zoekt .

Sticky site

Wil je dat de bezoeker je website graag bezoekt? Zorg dan dat deze sticky is. Plaats originele en pakkende content. Durf speels te zijn en unieke content te leveren, zo onderscheid je jezelf. Bovendien komt de bezoeker dan graag terug. Tijdschrift LINDA viert deze week haar tienjarig bestaan, terwijl vele tijdschriften hun deuren sluiten. Het geheim? Rebelse tekst en gedurfde onderwerpen. Voor webcontent geldt hetzelfde. Genomineerde A Healthy Life kiest voor pakkende onderwerpen en giet deze in de vorm van tiplijsten. Dat is handig voor de scannende lezer. Genomineerde Intermediair benadert slim de onderbuikgevoelens van de bezoeker. Dit doen ze door aansprekende headers, verwerkt in het beeld. Heb lef en inspireer. Dan krijg je dat waar je meer van wilt hebben: klanten, abonnees, donateurs enzovoort.

Ga voor de heilige drie-eenheid

Bij hoeveel websites vormen content, navigatie en design een heilige drie-eenheid? Bij te weinig, helaas. Vaak ontbreekt het lef, de visie of de juiste samenwerking om alle 3 de aspecten evenveel ruimte te geven. Techneuten, webredacteuren en DTP’ers moeten hiervoor vanaf het begin op een hoog niveau strategisch samenwerken. Pas dan krijgen content, design en navigatie de kans om als een ‘ménage à trois’  in elkaar over te vloeien. Gevolg: je boodschap komt als een paal boven water te staan.

  • Combinatie design en content

    Content is een logisch onderdeel van het design. Geen afterthought, schrijft Dimitri Lambertmont in punt 4 van zijn betoog ‘webredacteuren zijn geen vakkenvullers’. Wanneer ‘woord’ en ‘beeld’ samenwerken is de boodschap nóg duidelijker en overtuigender. Ondersteun daarom je boodschap met visuele prikkels.Genomineerde website We Helpen past de integratie van content en beeld slim toe.

    Andere (genomineerde) websites waarbij content en beeld een overtuigend duo vormen zijn: Parship, 24Kitchen, Lekker en Simpel, Verseoogst, ASN Bank, Knab en WNF.

  • Combinatie content en navigatie

    De bezoeker vindt de juiste content door middel van de navigatie en klikpaden. Als de content geïntegreerd is in de navigatie, maakt dit het zoeken en vinden nog gemakkelijker. Je spreekt dan van contentnavigatie, want de content ís dan de navigatie.

  • Combinatie navigatie en design

    Design en navigatie vloeien in elkaar over bij mooi vormgegeven call-to-actions. Duidelijke zoekbalken die de bezoeker de goede kant op sturen en beeld met navigatielinks zijn andere voorbeelden van een goede combinatie van design en navigatie. De homepage van genomineerde website Diabetes Fonds bevat bijvoorbeeld aansprekende call-to-actions.Ook genomineerde Clini-Clowns trekt de lezer het verhaal in met design en foto’s gecombineerd met krachtige contentnavigatie.

Maak van je website een winnaar

Dus hoe maak je van een website een winnaar?  Allereerst door een verpletterende eerste indruk te maken op de bezoeker bij binnenkomst. Daarna door de aandacht vast te houden met unieke content, zo wordt je site sticky. Wanneer vervolgens de content, design en navigatie als een heilige drie-eenheid op elkaar aansluiten, dan communiceer je online zo krachtig als een kampioen.

Welke genomineerde websites tot winnaars worden bekroond in de verkiezing Website van het Jaar wordt op 14 november bekend gemaakt tijdens de Website van het Jaar Awardshow in The Harbour Club te Amsterdam.

Over de auteur: Hieke Voorberg

Online een levendige dialoog voeren met je (potentiële) doelgroep staat of valt met een goede strategie en relevante, persoonlijke content. Daarmee help ik bedrijven als online specialist bij Presenter. Favoriete blogonderwerpen: online personalisatie, conversie-optimalisatie en contentstrategie.

Tags: design, contentnavigatie, winnaar, content, navigatie, website