Storytelling: kies de juiste protagonist en antagonist

Hoe verspreid je met content de boodschap van jouw organisatie? Het is dé uitdaging voor een online afdeling. Met een aansprekende protagonist en antagonist breng je jezelf al één stap dichter bij het einddoel: interessante storytelling die leidt tot meer bezoekers en volgers.

Wat is een protagonist? wat is een antagonist?

Een protagonist is de hoofdrolspeler in het verhaal dat je vertelt als storyteller. De antagonist is de tegenstander en/of de tegenspeler. Door beide te definiëren, geef je jezelf belangrijke handvatten om een verhaal te ontwikkelen. Andersom gezegd, zonder een hoofdrolspeler en een tegenstander/tegenspeler te kiezen, wordt het heel lastig om een aansprekend verhaal te vertellen.

In boeken en films is het vanzelfsprekend dat er protagonisten en antagonisten zijn. En des te aansprekender zij zijn, des te beter de overdracht van het verhaal. Wat zou bijvoorbeeld het eerste deel van de Terminator zijn zonder Sarah Connor en de Terminator? En Lord of The Rings zonder Frodo en Sauron? En de film E.T. zonder Elliot (protagonist), E.T. (antagonist in rol van tegenspeler) en de gemene overheid (antagonist in de rol van tegenstander)?

De uitdaging van online storytelling

Als webredacteur sta je dagelijks voor de uitdaging om de boodschappen van jouw organisatie over te dragen aan de bezoekers en volgers van je online kanalen. Natuurlijk heb je niet dezelfde vrijheid als schrijvers en filmmakers om protagonisten en antagonisten te kiezen die net zo boeiend zijn als de Terminator, Frodo en E.T.

Je hoofdpersonen moeten voldoen aan organisatiedoelstellingen en communicatiedoelstellingen, en de realiteit is helaas vaak zo dat de communicatieboodschappen net een tikkeltje minder aansprekend zijn dan het redden van jezelf, het redden van de wereld, of het redden van een vriend.
Toch kun je met een stuk creativiteit en bewustwording een heel eind komen.

Ontbrekende protagonisten en antagonisten: een gemiste kans

De fout die je als online storyteller in ieder geval moet tackelen, is dat je vergeet protagonisten en antagonisten te benoemen. Onbewust maken veel organisaties de denkfout dat ze zelf de protagonist zijn en de bezoekers de antagonisten (in de rol van tegenspeler, niet van tegenstander). Meestal zijn je online bezoekers en volgers niet heel erg geïnteresseerd in jouw organisatie, hoe graag je dat ook zou willen.

Behalve als je een heel sterk merk hebt of een hele heldere tegenstander, kom je daar niet mee weg. Voorbeelden zijn een sexy automerk of een hip kledingmerk die een hoofdrol spelen in vele jongens- en meisjesdromen, of bijvoorbeeld walvisvaarders in het geval van Greenpeace.
Al heeft het natuurlijk ook in deze gevallen meerwaarde voor online storytelling om de protagonist en antagonist te benoemen, en waar mogelijk nog verder aan te scherpen.

Hoe kies je een protagonist en een antagonist?

Natuurlijk is de keuze voor het kiezen van een protagonist en een antagonist geheel afhankelijk van de context van jouw organisatie. Hierbij enkele vragen die jou als storyteller kunnen helpen.
Stel jezelf de volgende vragen:

  • Heeft mijn organisatie/merk de capaciteit om de rol van protagonist te spelen?
  • Heeft mijn organisatie een aansprekende tegenstander/tegenspeler die als antagonist kan dienen?
  • Welke hoofdpersonen kunnen dienen als ‘drager’ van mijn communicatieboodschap?
  • Welke hoofdpersonen spreken mijn doelgroepen aan, en zou mijn doelgroep willen volgen via mijn online kanalen?
  • Welke antagonisten van mijn organisatie worden ook door mijn doelgroep al als tegenspelers/tegenstanders gezien?

Kun jij met het beantwoorden van deze vragen een protagonist en antagonist ontwikkelen? Dan heb je een belangrijke stap genomen op weg naar de ontwikkeling van een boeiende en aansprekende online story.

Storyteller: heb jij een voorbeeld?

Heb jij een goed voorbeeld van een protagonist of antagonist die een rol speelt in de storytelling van jouw organisatie? Of heb je een vraag, laat het graag weten. Ik ben benieuwd!

Over de auteur: Eppo Ford

Na een opleiding als scenarioschrijver en een bestaan als freelance journalist ben ik vanaf 2007 gegrepen door online. Als journalist heb je geen idee hoe je artikel wordt ontvangen (anders dan door de eindredacteur). Online kun je alles meten. Ik heb de online wereld omarmd en mij gespecialiseerd in doelgroepgericht & activerend schrijven en contentstrategie. Ik ben Manager Projecten bij Presenter.

Tags: content strategy, Storytelling, antagonist, protagonist, storyteller



1 reactie op dit artikel
  • Tim van Waard zegt:

    Bij Rijkswaterstaat hebben we voor de twitterende weginspecteurs gekozen. Dit zijn echte protagonisten. Dit klinkt door in de blogs en in de twitterberichten. Ze zijn de hoofdrolspelers van de weg. Ze beleven avonturen en verhalen.

Reageer op dit bericht

* Verplicht
** Verplicht, maar wordt niet getoond