Mediastrategiespel spelen met Presenter

Speel het mediastrategiespel met je team – voor een efficiënte kickoff

Je strategie uitzetten van achter je bureau? Dat kan ook anders! We hebben een efficiënt, leuk en benenstrekkend alternatief voor je: het mediastrategiespel. Kom achter je beeldscherm vandaan (zitten is het nieuwe roken, toch?) en trap eens je project af met dit spel. Binnen no-time staat iedereen gefocust doelenkaartjes te lezen. Want stiekem willen we allemaal het ‘winnende’ kaartje pakken. 

Met het mediastrategiespel maak je gezamenlijke keuzes: Wat is het doel van ons project? Welk resultaat willen we bereiken? Verschillende meningen komen letterlijk op tafel te liggen. Door tussenkomst van de spelleider worden er ook nog knopen doorgehakt. Uiteindelijk (binnen 1 à 2 uur) bepalen jullie je doel, het gewenste resultaat en welke middelen jullie hiervoor willen inzetten.

Hoezo, het mediastrategiespel?

Waarom het mediastrategiespel? Omdat we dit spel zelf een jaar geleden speelden bij ons op het Presenter-kantoor. En er gelijk enthousiast over waren. Samen spelen is één van onze kernwaarden. Wij geloven in de meerwaarde van een zinvol spel. Net als bij een scrumteam, zet je hier ook alle betrokkenen van het project in een team. Zo kan de customer service medewerker naast de marketingmanager staan in het spel. Beiden leggen uit wat het doel zou moeten zijn van dit project. En, komen daarna op één lijn te staan!

Zo gaat het mediastrategiespel – maak samen een kwartet

Het mediastrategiespel is een bordspel verdeeld in 4 kwadranten en heel veel kaartjes. Het uitgangspunt is een vraag die vooraf geformuleerd is. Jullie gaan als team bepalen wat het doel en  het beoogde resultaat is van het project. Per kwadrant liggen een aantal kaartjes, iedereen leest ze. En dan is het zaak om snel een kaartje te kiezen die volgens jou het beste is. Dat is voor jou het doel of het resultaat of het instrument voor het project. Vervolgens overtuig je de rest van de groep. Kom met goede argumenten. Doe nieuwe inzichten op.  Welk kaartje blijft er liggen per kwadrant? Jaaaa, 1 kaartje mag maar blijven liggen. En dat lukt altijd!

Kaartjes uit het mediastrategiespel

  Voor wie? Wanneer?

Strategie uitzetten is een breed begrip. Denk aan: social media strategie, contentstrategie, maar ook de PR rondom een festival of het verloop van de klantreis bij een bank. De mogelijkheden zijn eindeloos, mits je het spel goed inzet. Stel een goede beginvraag en zet de juiste mensen bij elkaar.

Hieronder 4 tips:

#Tip 1: Zet je juiste mensen bij elkaar

Fijn als alle neuzen aan het einde van het spel dezelfde kant op staan. En helemaal fijn wanneer dit alle mensen betreft die betrokken zijn bij het project. Juist de diversiteit binnen het team is waardevol en tegelijkertijd maakt dat ook het spel. De mening van customer service kan lijnrecht tegenover het idee van de marketingmanager staan.

Bijvoorbeeld laatst toen we dit spel speelden met een bank. Degene van customer service zei: ‘Betere service bieden dat is het resultaat.’ Waar de marketingmanager een heel ander kaartje had gekozen: de memorabele gebeurtenis. ‘Ik wil dat de klant met onze bank trouwt, want een hypotheek afsluiten doe je vaak maar 1x in je leven.’

#Tip 2: Speel het spel ook eens aan het begin van een kick-off meeting met partners of klanten

Wanneer speel je een spel met je collega’s? Tijdens een heisessie misschien? Je kunt een spel vaker inzetten dan je denkt! Het mediastrategiespel is makkelijk in te passen en snel te organiseren. Sterker nog: het kan je zelfs veel tijd opleveren wanneer je in een vroeg stadium belangrijke knopen doorhakt en met z’n allen het doel helder voor ogen krijgt.
Aan het begin van een kick-offmeeting voor een bepaald project, klein of groot, is de inzet van het mediastrategiespel juist heel zinvol.

#Tip 3: Beter een toegespitste vraag dan een algemene vraag

Vooraf is het belangrijk om te bepalen welke vragen je wilt stellen in het spel. Hoe concreter de vraag des te minder de ruis tijdens het spel. Een ruime vraag is bijvoorbeeld: Hoe kunnen we beter communiceren met onze klanten? Een meer concrete vraag is: Hoe kunnen we de klantreis zo gunstig mogelijk beïnvloeden?

#Tip 4: De externe spelleider

Iemand van de afdeling het spel laten begeleiden is niet wenselijk. Hij is te betrokken en kan niet objectief bijsturen. Juist de externe spelleider is een succesfactor. Stel dat de hele groep met één persoon dreigt mee te gaan en geen eigen mening durft te geven. Dan kan de externe spelleider dit bijsturen. Met een knipoog of een grap, maar hij stuurt wel bij! De spelleider stuurt er op aan dat knopen worden doorgehakt. Gaan we voor de betere service of voor die memorabele gebeurtenis? Uiteindelijk is het doel en het resultaat duidelijk. Het fundament staat. Dan kan het project écht beginnen.

Benieuwd naar het spel?

De mogelijkheden van dit spel zijn talrijk. We hebben de licentie van dit spel en spelen het graag met jullie! Neem contact met ons op.

Tags: mediastrategiespel



Reageer op dit bericht

* Verplicht
** Verplicht, maar wordt niet getoond