Smartphonefuncties benutten op mobiele websites

Smartphones – en in mindere mate tablets – bieden gebruikers meer dan slechts een kleiner venster om websites op te ervaren. Basisfuncties zoals het kunnen bellen en de mogelijkheid tot gebruik op elke gewenste locatie worden tegenwoordig eerder als regel dan uitzondering aangevuld met zaken als GPS, camera’s en bewegingssensoren. Dergelijke mogelijkheden maken de overweging tot inzetten interessant, maar welke voor- en nadelen komen er allemaal precies bij kijken?

Als bedrijf kan het absoluut van meerwaarde zijn dergelijke smartphonefuncties te benutten. Denk bijvoorbeeld aan het aanbieden van een routebeschrijving naar je bedrijf op basis van de exacte locatie van je sitebezoeker. Of het direct maken en uploaden van een foto om bij een advertentie op Marktplaats te zetten. Je biedt je gebruikers kortom extra, devicespecifieke mogelijkheden. Hoe kun je hier met het opzetten van je mobiele website slim op inspringen?

De grenzen van responsive design

Met de komst van adaptive responsive design begint het onderscheid tussen een site die geoptimaliseerd is voor verschillende devices en een losse mobiele site steeds meer te vervagen. Belangrijk verschil zit hem vooralsnog in de ‘fysieke’ locatie: een responsive site is op één URL te vinden, terwijl een mobiele site op een eigen subdomein gehost wordt – bijvoorbeeld m.facebook.com.

Kun je met een site die ‘slechts’ responsive is opgezet gebruik maken van smartphonefuncties? Kort door de bocht: vrijwel niet. Om het gros van de functionaliteiten te kunnen inzetten kom je toch bij de losse mobiele varianten terecht. Deze mobiele sites worden ook wel web apps genoemd (niet te verwarren met native apps, die je via de AppStore, Google Play of Windows Market moet downloaden) en kunnen tot op zekere hoogte gebruik maken van smartphonefuncties. De beslissing of de meerwaarde voor jouw bedrijf opweegt tegen de extra investering zal vooral afhangen van de ontwikkelkosten en de uiteindelijke beheersbaarheid van de content. Als je nog niet zeker weet wat de juiste keuze is, kun je kiezen voor een tussenoplossing met behulp van HTML5. Hiermee kun je alsnog – zonder web of native app – bepaalde smartphonefuncties aanroepen vanaf je mobiele site.

Bruggen bouwen met HTML5

In het vervagen van de grenzen tussen geoptimaliseerde en losse mobiele sites / web apps speelt HTML5 een grote rol. HTML5 (HyperText Markup Language 5) is de nieuwste versie van de HTML-standaard. Deze nieuwe taal bevat functionaliteiten van zowel html en xhtml. Verder verbetert HTML5 ook de kleine foutjes van zijn voorganger en levert hij betere ondersteuning voor webapplicaties; ook in de vorm van smartphonefuncties. Eén daarvan is het klikbaar maken van een telefoonnummer op je site, waarna het nummer direct gebeld wordt – mits je de site natuurlijk op je telefoon bezoekt. Ook kun je tot op zekere hoogte locatiegegevens gebruiken met de GeoLocation API, en wordt het mogelijk content offline beschikbaar te maken. Zelfs de camera valt aan te sturen, zij het met enige moeite. Met al deze opties kun je je site op één locatie blijven beheren, maar toch her en der devicespecieke functionaliteiten aanbieden.

Gaat dit je – wellicht al een paar alinea’s – technisch boven de pet? Geen zorgen: vaak is het als webredacteur voldoende om ieder geval enigszins een idee te hebben van wat er wel en niet mogelijk is. Met die basiskennis kun je vervolgens in gesprek gaan met de IT-afdeling, die voor de feitelijke uitvoering kunnen gaan zorgen. En ook als het technische aspect toch meer jouw verantwoordelijkheid is, zijn er veel handige hulpmiddelen te vinden die je goed op weg kunnen helpen – zoals de in Nederland ontwikkelde Webapptool en verschillende HTML5-gidsen.

Het gevaar van de lappendeken

De belangrijkste vraag die je jezelf als webredacteur moet stellen is: welke gebruikerservaring wil ik mijn bezoekers bieden? Als je site een lappendeken is van verschillende technieken, dan zijn de losse pagina’s misschien geoptimaliseerd, maar kan de overkoepelende klantreis in het geding raken. Ook hier geldt dan weer de eeuwige waarheid ‘always be testing’; probeer breder te kijken dan het doel van één pagina. Het artikel van Louise de Kievid van vorige week biedt hier nuttige handreikingen voor in de vorm van een vijftal tips: breid je content audit uit; doe per device onderzoek naar toptaken; meet je KPI’s op alle devices; breng het online gedrag van je persona’s in kaart & bepaal contenttypen, prioriteit en inhoud per device.

Dan kun je uiteindelijk gaan constateren of je bezoekers middels een vloeiende klantreis hun behoeften op je website kunnen vervullen. Als het antwoord op die vraag ‘Nee’ is, moet je jezelf af gaan vragen of het misschien toch beter is om één duidelijke richting te kiezen. Of dat nu in de vorm van een degelijk – grotendeels zonder smartphonefuncties – opgezette responsive site is, of in het aanbieden van een losse app – web of native.

Heb je andere tips & tricks om smartphonefuncties te benutten op mobiele websites? Laat een berichtje achter in de comments!

 

Over de auteur: Jorik van der Hoek

Schrijven doe ik al bijna net zo lang als lezen. Vanaf de basisschool schreef ik al voor het schoolkrantje, en tijdens mijn opleiding kwam er ook een fascinatie voor digitale media bij. Bij online communicatie probeer ik altijd naar het totaalplaatje te kijken, zowel qua content (sluit deze blogpost aan bij onze overkoepelende marketingcampagne?) als qua werkwijze (is het SEO-proof maken van duizenden pagina’s de winst in visits waard?).

Tags: Responsive, html5, smartphonefuncties



0 reacties op dit artikel