Wat is de beste mobiele oplossing?

App, mobiele site of responsive, adaptive: wat kies je?

Nu content bijna net zo vaak op de smartphone wordt bekeken als op een desktop en tablet, rijst bij veel organisaties de vraag welke mobiele oplossing het beste past. Een app, een mobiele site of responsive of adaptive: wat kies je?

Voeg iets toe met een app

Kiezen voor een app betekent bijdragen aan beleving en customer engagement. Voor gebruikers draagt een app bij aan de digitale levensstijl. Of het nou gaat om hardlopen (Endomundo), een gezond dieet volgen, boodschappen doen (Appie-app), daten (GoTinder), je belminuten managen, bankieren, spelletjes spelen (Candy Crush): een app is software met een potentiële grote meerwaarde. Vooral als je de functionaliteiten van de smartphone  zoals de camera of plaatsbepaling ermee benut. Het totaal aantal apps is de miljoen al gepasseerd. De gemiddelde iOS-bezitter heeft 83 apps op zijn toestel geïnstalleerd. Op Android bedraagt dat aantal 63.  Toch worden sommige apps nauwelijks gedownload. De reden? De app is anno 2013 een statussymbool voor organisaties; een soort ‘ik heb een app dus ik besta’. Dat betekent dat er ook veel apps zijn ontwikkeld waar niet goed over is nagedacht en door gebruikers niet als nuttig ervaren worden.  Jammer van de tijd en investering.

Voordelen van een app voor de gebruiker:

  • Na downloaden makkelijk en snel bereikbaar
  • Te gebruiken zonder internetbereik

Voordelen van een app voor de organisatie:

Nadelen van een app voor de organisatie:

  • Up-to-date houden van de app kost tijd en geld.
  • Ontwikkelen van een app is een dure grap. Elk platform (iOS, Android, Blackberry, Windows Phone) heeft een aparte app nodig.

 Mobiele website voor simpele doeleinden

Een mobiele site is een op zichzelf staande website naast de reguliere desktopsite. Het design en de content van een mobiele site zijn geoptimaliseerd voor een klein scherm. De site heeft een eigen url (zoals m.klm.com). Het is ideaal om te gebruiken voor simpele doeleinden, zoals online een afspraak maken of reisinformatie inzien. Tip: kies voor een mobiele site als uit data blijkt dat klanten on the go totaal anders met de content en het merk omgaan dan op een desktop of tablet. De ‘uitgeklede versie van de desktopvariant’ scoort net als een app hoog op beleving. Met als bijkomende voordelen: een korte laadtijd, geen downloads en installatie.

Voordelen voor de gebruiker:

Nadelen van een mobiele site voor een organisatie:

  • SEO-waarde komt in gevaar vanwege de duplicate content
  • Extra onderhoud van mobiele site naast desktopvariant

 Bekijk de infographic voor meer duidelijkheid over de keuze-opties tussen app en mobiele website.

Klaar voor de toekomst met een adaptive/ responsive site

Een responsive website is een website die zichzelf automatisch aanpast aan elke schermgrootte. De contentblokken en afbeeldingen verschuiven per device. Google noemt de responsive oplossing ook wel ‘Mobile First’: een positieve benaming voor een website met goed leesbare content op alle huidige devices (desktop, tablet, smartphone, smart watch, Samsung Gear) én op toekomstige (wearable) devices. De responsive site wordt daarom, net als de adaptive site gezien als de mobiele oplossing van de toekomst.

Heb je wel eens gehoord van COPE, Create Once, Publish Everywhere? Dit is een mooi voorbeeld van adaptive design. Een adaptive site lijkt op de responsive site. Ook de adaptive oplossing past zich per device aan qua content en design. Het verschil is dat je bij responsive design één webpagina creëert, terwijl bij adaptive de content en design worden opgeknipt en per device anders worden getoond. Dit kun je zelf testen bij de website van American Airlines. Adaptive design is door het opknippen een duurdere en meer arbeidsintensieve oplossing dan responsive. De dure adaptive benadering is vaak alleen toegankelijk voor grote bedrijven met veel resources.

Voordelen voor de gebruiker:

  • Groot gebruikersgemak op alle devices
  • Bijna alle browsers ondersteunen een responsive of adaptive site

Voordelen voor de organisatie:

  • Google geeft de voorkeur aan responsive sites: content staat op één URL en is makkelijk deelbaar.
  • Onderhoud van een responsive website  met één CMS. Bij een adaptive site is dat ook mogelijk met COPE.

Nadeel voor de organisatie:

  • Ontwikkeling website kost veel tijd en geld

Bekijk de visual voor meer duidelijkheid over de keuze-opties tussen een app, mobiele en responsive website.

Beperkte houdbaarheidsdatum

Dé mobiele oplossing bestaat niet. Wat de beste keuze is verschilt per doelgroep, organisatie, budget, resources en strategie. Denk als eerste aan de behoefte van de doelgroep. Met welke oplossing zijn zíj het beste geholpen? Daarnaast spelen ook factoren als budget, mobiele strategie, tijd en onderhoud een rol.

Welke oplossing je ook kiest, besef  wel dat deze beperkt houdbaar is. In welke context wordt je content in de toekomst bekeken? Enkel op de smartphone? Dat is maar de vraag. In Silicon Valley wordt momenteel al gewerkt aan contactlenzen als opvolger van de Google Glass. Straks laat niet het scherm van je smartphone, maar je contactlens of een andere wearable de content en afbeeldingen zien. En wat is dán de beste oplossing? We houden je op de hoogte!

 

Over de auteur: Hieke Voorberg

Online een levendige dialoog voeren met je (potentiële) doelgroep staat of valt met een goede strategie en relevante, persoonlijke content. Daarmee help ik bedrijven als online specialist bij Presenter. Favoriete blogonderwerpen: online personalisatie, conversie-optimalisatie en contentstrategie.

Tags: zoekmachineoptimalisatie, Contentstrategie, Google, Responsive, adaptive, app, mobile first



0 reacties op dit artikel

Reageer op dit bericht

* Verplicht
** Verplicht, maar wordt niet getoond