Personaliseren denk aan je toptaken

Toptaken als startpunt voor het personaliseren van content

In principe kun je alle content op een website personaliseren of slim ontsluiten zodat het relevant en persoonlijk wordt. De vraag is: waar begin je en op welke content leg je de focus? Die focus kun je scherp krijgen door je eerst af te vragen met welk doel de meeste bezoekers op je website komen: de toptaken. Vervolgens ga je aan de slag met het personaliseren van de toptaken van je doelgroep. Je kan dan denken aan een andere tone of voice van alle content, of juist persoonlijke content op maat op basis van de locatie of interesse van je bezoeker.

Waarom zijn toptaken belangrijk?

Het werken met toptaken is een methode van Gerry McGovern om te achterhalen wat belangrijkste ‘taken’ zijn voor bezoekers op jouw site. Er is een grote kans dat je website vol staat met zaken die voor jou of het management interessant zijn, maar voor de bezoeker niet. Het resultaat? Je bezoeker raakt in de war van de overload aan informatie. Zo haakt je bezoeker waarschijnlijk af en haal jij je (online) doelen niet.

Om de toptaken van je bezoekers op jouw site te achterhalen, kan je het beste kijken naar de data die je tot je beschikking hebt. In mijn eerdere blog schreef ik al over hoe belangrijk data is als je aan de slag wilt gaan met het personaliseren van je content. Evidence over opinion noemt Gerry McGovern dat. De feiten, de gegevens uit je analyse, moeten zwaarder wegen dan je mening. Door te focussen op de toptaken van jouw website, ben je in staat om de bezoeker relevante content aan te bieden. Zo kan hij eerder zijn ‘taak’ afronden.

Belangrijke data waarmee je een completer beeld kunt krijgen van je klant en wat hij op jouw site wilt doen:

  1. Basisgegevens zoals locatie, geslacht, leeftijd of het een bestaande klant is of niet.
  2. Persoonlijke voorkeuren zoals interessegebied en andere voorkeuren.
  3. Online gedrag zoals wat heeft de klant eerder aangeklikt of naar gezocht.

Deze gegevens vormen de input om je toptaken te bepalen. 

Voorbeeld:

Eefje surft naar de website van een gemeente om informatie te zoeken over het aanvragen van een paspoort. Op het moment dat bezig is met haar taak (het vinden van informatie over een nieuw paspoort), is content over de bouw van een nieuwe parkeergarage aan de andere kant van de stad niet relevant voor haar. Informatie zoals het aanvragen en de kosten van een nieuw paspoort zou Eefje zonder moeite moeten vinden.

Toptaken personaliseren

Personalisatie van je content is óók een manier om in te spelen op de behoeftes van je doelgroep. De combinatie van toptaken en personalisatie kan voor nog een beter en vooral succesvoller resultaat zorgen. Als je wilt gaan personaliseren dan is het ook een goed idee om na te denken wat de toptaken van jouw doelgroep zijn. Ga vervolgens aan de slag met het personaliseren van deze toptaken.

Voorbeeld:
Eefje kan haar paspoortaanvraag nog sneller regelen als de gemeente op de pagina ‘paspoort aanvragen’ het dichtstbijzijnde loket burgerzaken toont voor het aanvragen van een paspoort. Net zoals retailers dit doen met behulp van een store locator. De gemeente kiest er dan voor om gepersonaliseerde content te tonen op basis van locatie.

Data als belangrijkste input

Nemen klanten vaak contact op met de helpdesk omdat er veel storingen zijn en zie je dit ook terug in de keyword-analyse die je hebt gedaan? Dan is dit voor veel klanten een toptaak en is het slim om daar als eerste op de site de content voor te personaliseren. Het kan interessant zijn om te personaliseren op basis van regio. Zo hoeft een storing in Eindhoven niks te maken te hebben met een storing in Amsterdam.

Blijkt de meest bezochte én gezochte pagina de vacaturepagina te zijn? Dan is een toptaak van veel bezoekers van jouw website waarschijnlijk het vinden van een baan. In dat geval heeft personaliseren het meeste effect als je start met het personaliseren van de vacaturepagina. Bijvoorbeeld door de vacatures te laten zien in de regio van de bezoeker.

Aan de slag met personalisatie en toptaken

Het personaliseren op basis van toptaken is een goede methode om gericht aan de slag te gaan met personalisatie. Stel vast wat de belangrijkste toptaken zijn voor jouw website en ga die toptaken personaliseren. Op deze manier bied je klanten relevantere en meer persoonlijke content aan, bijvoorbeeld op basis van locatie. Meet het succes en als de conversie verhoogt, personaliseer dan ook andere toptaken!

[Header via Pexels]

Over de auteur: Jadwiga Peters

Tegenwoordig doen we alles online. Content maakt of kraakt de user experience. Niks is frustrerender dan verkeerde, incomplete of onvindbare informatie. Ik draag als contentspecialist bij Presenter graag mijn steentje bij aan het optimaliseren van webteksten. Daarnaast weet ik als DKvC- en hobbyblogger hoe belangrijk het is om treffend te schrijven voor je doelgroep.

Tags: Toptaken, customer journey, gepersonaliseerde content, Online personalisatie, personalisatie



0 reacties op dit artikel

Reageer op dit bericht

* Verplicht
** Verplicht, maar wordt niet getoond