De contentaudit, een onderzoek naar websites die werken

Met een website is het niet anders dan met een huis. Van tevoren denk je na over hoe je het allemaal in wilt richten. Je kiest de juiste kleuren uit en koopt de goede meubels. Maar na dat eerste moment wanneer je het fris ingerichte huis betreedt, begin je het vol te stoppen met spullen. Zo vervuilt ook een website onvermijdelijk met veel nieuwsberichten, nieuwe pagina’s en gedateerde informatie. Doe daarom een contentaudit: zeg je nog wel wat je denkt dat je zegt?

Kan de webbezoeker bij jou zijn taak uitvoeren? Laat ons een contentaudit doen!

Vertel me meer 

Zoals Dianne Gosens en Odette van den Berg al eerder aangaven: bij een website is het belangrijk twee vragen in het achterhoofd te houden:

  1. Wat is de kernboodschap die ik over wil brengen op mijn bezoekers?
  2. Waarvoor komen de bezoekers naar mijn website? Met andere woorden: wat zijn hun toptaken?

Een contentaudit helpt je inzicht te krijgen in de antwoorden op deze twee vragen. Bekijk eens per pagina wat nu precies de boodschap is, en of deze past in de kernboodschap van je website. En onderzoek eens welke pagina’s belangrijk zijn om de bezoekers te helpen met hun toptaken. Maak een spreadsheet, pak alle pagina’s van je website (of een representatieve selectie daarvan) en ga pagina voor pagina na of hij wel voldoet aan de kernboodschappen en toptaken. Dit lijkt een hele klus, maar later zal je hier enorm veel profijt van hebben.

Controleer de kernboodschap met een contentaudit

De kernboodschap kun je het beste analyseren met een kwalitatieve analyse. Kijk naar de content en formuleer voor elke pagina:

  • Wat is de kernboodschap van de pagina?
  • Op wie richt de pagina zich? Is dat zender- of ontvangergericht?
  • Wat is de doelgroep van de pagina?

Zo krijg je snel inzichtelijk welke pagina’s wel en niet voldoen aan de boodschap die jij uit wilt dragen. Als je de onderpresterende pagina’s aanpakt, geef je de bezoeker een consistenter beeld van je kernboodschap!

Toptaken zitten verscholen in de cijfers van de contentaudit

Het tweede deel van je contentaudit is een analyse van de statistieken van je pagina’s. Duik eens in de data van Google Analytics en controleer de volgende punten:

  • Wat zijn je meest populaire pagina’s?
  • Op welke pagina komen je bezoekers vaak je website binnen?
  • Bij welke pagina brengen ze veel tijd door?
  • Welke pagina heeft een hoge Bouncerate?
  • Wat is de pagina waarop bezoekers je website vaak verlaten?

Wanneer je die gegevens in de content van je toptaken bekijkt, krijg je al een beter beeld van wat je bezoeker nu precies zoekt op jouw site. En als de belangrijke pagina’s voor een bezoeker niet de kernboodschap bevatten die jij over wilt brengen, heb je een flinke gap tussen kernboodschap en toptaak!

Kwalitatieve audit: pagina’s controleren

Een contentaudit helpt je niet alleen de inhoud van je content te analyseren. Je krijgt ook een goed beeld van de stilistische kwaliteit. Controleer iedere pagina op punten als:

Maar houd bij het beoordelen van de pagina’s vooral een persona in gedachten. Schrijf je de tekst op een manier die aansluit bij jouw bezoekers (of de bezoekers die je zou willen hebben)?

Staar je niet blind op de spreadsheet van je contentaudit

Het is verleidelijk om je spreadsheet te vullen met een groot aantal variabelen. Naast de in deze blog vermelde variabelen kun je vast nog een aantal anderen bedenken. Denk bijvoorbeeld aan de SEO-waarde van je teksten. Maar de meerwaarde van een contentaudit schuilt niet in de ingevulde tabelcellen. Dat is slechts het middel. Het uiteindelijke doel is een antwoord vinden op je vragen: zeg ik nog wat ik denk dat ik zeg en zeg ik nog wat mijn bezoeker wil horen?

Op basis van de antwoorden kun je vervolgens bekijken op welke pagina’s je een quick win kunt halen door de content te verbeteren. Ben je van plan je website een stuk grondiger te renoveren? Dan is de contentaudit een slimme stap die voorafgaat aan het ontwikkelen van een contentstrategie.

Wil je aan de slag met een contentaudit? Hier vind je een uitgebreid stappenplan voor een contentaudit.

Over de auteur: Steven Kamminga

De zoektocht naar de kracht van je content blijft een razend interessant onderdeel van ons vakgebied van online communicatie. Mijn blogs voor De Kracht van Content staan daarom vaak in het teken van de analyse en strategie van die content.

Tags: contentaudit



2 reacties op dit artikel
  • Bas Evers zegt:

    Een contentaudit is inderdaad een essentiële tool bij verbeteringstrajecten, maar zeker ook als startpunt bij een contentmigratie. Het enige aspect van een audit dat ik hier niet lees, en dat wel erg belangrijk is: wie is de eigenaar van de content? Wie ligt er ’s nachts wakker van als er een fout op de pagina staat? Tussen de regels door lees ik in jouw aanpak een vrijheid om content aan te pakken en erin te snoeien. In de praktijk, zeker bij grotere organisaties, bemoeien heel veel mensen zich ermee, maar is het tegelijkertijd – ironisch genoeg – soms moeilijk om 1 aanspreekpunt te vinden die zijn fiat geeft op verwijdering of verandering. Hoe zie jij dit?

    • Steven Kamminga zegt:

      Ik snap je punt Bas. Zeker in grote organisaties is het belangrijk om een contenteigenaar aan de content te koppelen. Sowieso is dat een goede manier om eventuele vervuiling te beperken. Voor kleinere websites is de contenteigenaar misschien minder interessant om te benoemen.

      Je kunt veel verschillende variabelen voor een audit bedenken, maar dat wil niet zeggen dat je alle variabelen moet gebruiken. De insteek van je website, en welke informatie je uit een audit wilt winnen, bepalen uiteindelijk de opzet. Dat maakt de contentaudit natuurlijk ook meer dan een hapklare invuloefening 🙂

Reageer op dit bericht

* Verplicht
** Verplicht, maar wordt niet getoond