Contentstrategie voor beslissers

Binnenkort verschijnt ‘Content Strategy for Decision Makers’, een nieuw boek over contentstrategie. Dit keer niet gericht op contentspecialisten, maar op professionals die belangrijke beslissingen nemen over content. Een beknopte samenvatting.

Rahel Bailie en Noz Urbina weten waar ze het over hebben. Beiden werken al jarenlang voor grote organisaties. Rahel vanuit een communicatieachtergrond en Noz met een technisch perspectief. Naar hun idee is een goede contentstrateeg meer dan een contentspecialist. Het is een organisatieadviseur met als specialiteit het verbeteren van bedrijfskritische content.

Bedrijfskritisch

Met de term ‘bedrijfskritische content’ hebben we de kern te pakken van het betoog van de auteurs. De content staat wat hen betreft centraal in de gebruikerservaring. Zonder goede informatie over je product of dienst is die niet compleet. Met goede content kun je je onderscheiden van de concurrent.

Relatiemanagement

Bailie en Urbina benadrukken dat een kloppende handleiding minstens zo belangrijk is als de verleidelijke content die zorgde voor de aankoop. Ze vergelijken het in de relatiesfeer: de marketingcontent kan je overhalen tot een eerste afspraakje, maar werken aan alle overige content is als het huwelijk – hoe meer je erin investeert, hoe groter de kans op succes.

Proces

Lees de uitgebreide recensie van 'Content Strategy for Decision Makers'Zoals elk bedrijf zijn geldstromen gedetailleerd bijhoudt, zo moet elke organisatie zicht houden op al haar communicatie. De oplossing – een contentstrategie – is een herhaalbaar en schaalbaar proces waarmee je bekijkt:

  • hoe de klant bestaande content krijgt
  • hoe de klant deze waardeert
  • wat er nog ontbreekt
  • welke content aan vernieuwing toe is
  • en wat er opgeruimd kan worden.

De contentstrategie bepaalt het wat en waarom in de klantcommunicatie.

Duurzaam

Na het wat en waarom, komt het hoe. Mensen gaan op allerlei apparaten content consumeren. Je wilt gevonden worden tussen een explosief toenemende hoeveelheid content. Daarom moet een organisatie investeren in een duurzaam systeem voor contentcreatie, zeggen Urbina en Bailie.

Structuur en betekenis

Zo’n systeem structureert de content voor betere presentatie op verschillende devices. En het maakt mogelijk dat de content kenmerken meekrijgt. Kenmerken die het zichtbaar maken voor zoekmachines en begrijpelijker voor de mens.

Meer weten?

Ben je benieuwd naar wat de schrijvers nog meer te vertellen hebben? En wat mijn oordeel is over het boek? Lees dan de uitgebreide Engelstalige boekbespreking op βiRDS on a W!RE.

Over de auteur: Bas Evers

Bas Evers is contentstrateeg bij CZ en mede-initiatiefnemer van het ContentCafé, netwerkbijeenkomst over contentstrategie.

Tags: content strategy, Noz Urbina, Rahel Bailie, recensie, review, Contentstrategie, boekbespreking



0 reacties op dit artikel