Content: voorbij het topje van de ijsberg

Bij goede websites is de content king. Veel organisaties weten en begrijpen dit, maar maken hier geen prioriteit van. Content stapelt zich op totdat niemand meer overzicht heeft van de inhoud en grootte ervan, net als een ijsberg. Dat is niet alleen onhandig voor de organisatie, maar -nog veel belangrijker- ook voor de klant! Tijd om de content op je site weer ‘king-status’ te geven. Vier tips die de contentberg in je site weer beschikbaar, relevant en goed vindbaar maken:

Tip 1: Verwijder dode links

Bijna niets is zo frustrerend als een dode link. Zeker wanneer je klant een leek is, kan hij of zij hierdoor meteen afhaken. Spoor ze daarom op! Dat kun je handmatig doen, maar als je een grote site hebt is dit vrij tijdrovend en zeker geestdodend. Een handige tool voor het opsporen van dode links is de W3C Link Checker. Na het invullen van je url doorzoekt W3C  je site op links die verwijzen naar locaties die een 404-error geven. Bovendien geeft de tool ook informatie over adressen die worden omgeleid waarvan je de links zou kunnen updaten.

Tip 2: Schrappen!

Wanneer meerdere medewerkers aan een website werken, ontstaat snel wildgroei. Vooral wanneer niet alle medewerkers professionele webredacteuren zijn. Voorkom dat je klant moet zoeken tussen zin en onzin en ga schrappen! Plan een dag in wanneer je de content van je site onder de loep neemt. Vraag je bij iedere pagina af hoe relevant de pagina eigenlijk voor je klant is. Spoor ook pagina’s met gelijke content op en depubliceer één van de twee.  Is de site van je organisatie erg groot? Neem dan alleen de content door die meer dan jaar niet geüpdatet is. Of gebruik Google Analytics en neem de pagina’s die het minst zijn geopend onder handen.  Wees niet bang om te depubliceren. Wanneer de content wordt gemist, heb je een goede aanleiding om de eigenaar van de content aan te sporen wat actiever updates te maken.

Tip 3: Test je navigatiestructuur

De indeling van je website is vaak heel logisch voor de organisatie, maar is deze ook wel zo logisch voor je klant? Hier gaat het vaak mis. Organisaties proberen wel vanuit de klant te redeneren, maar zitten vaak vast ´in de box´. Test daarom je navigatiestructuur.  Een goedkope en praktische methode is cardsortingonderzoek.

CardsortingTijdens cardsortingonderzoek sorteren proefpersonen kaartjes met daarop de belangrijkste onderwerpen van je website. De onderwerpen waarvan ze vinden dat die bij elkaar horen, leggen ze in groepjes bij elkaar. Daarna benoemen de proefpersonen elk groepje. Aan de hand van de resultaten kun je tot de meest optimale navigatiestructuur voor je klant komen. En met een beetje flexibel cms kun je vervolgens de navigatiestructuur meteen aanpassen.

Voor wie problemen ziet bij het fysiek binnenhalen van proefpersonen: het kan ook online! Er zijn diverse online cardsorintgtools die je als trial gratis kunt gebruiken, bijvoorbeeld: websort.net.

Tip 4: Implementeer Google

Met alleen relevante pagina’s en een goede navigatiestructuur help je je klant een eind op weg op je website. Toch zullen er altijd klanten zijn die willen zoeken. Stap af van de standaard zoekmachine van je cms en ga over op de zoekmachine van Google. Succes gegarandeerd.  Op www.google.com/cse maak je je eigen Google “Custom Search Engine”. Vervolgens plak je je unieke Search box code in je site. Bijkomend voordeel: bij Google zelf wordt je site ook beter vindbaar omdat je site beter wordt geïndexeerd!

En volhouden!

Bovenstaande tips helpen je voorkomen dat de content op je site één kolossale brij wordt, zoals een ijsberg onder water. De basisprincipes zijn eigenlijk heel simpel: zorg dat alle content beschikbaar (géén dode links), relevant (schrappen!) en goed te vinden is (navigatie en zoekfunctie). Het constant toepassen van deze principes is vaak het moeilijkste…

Over de auteur: Jacqueline van der Burg

Content in alle vormen, dat is mijn passie! Tekst, beeld, infographic en video, profit en non-profit, voor websites, social media en apps. Bij mijn opdrachtgevers breng ik dit graag strategisch samen. Denk aan content coördinatie, contentmarketing, online strategie en webredactieprocessen. Wat ik ondertussen leer, blog ik hier!

Tags: cardsorting, content, navigatie, usability, vindbaarheid



0 reacties op dit artikel
  • Philip zegt:

    Erg handig, die linkchecker van W3C! Goede tip!