Waar je als Manager Contentstrategie in 2016 mee worstelt

Waar worstelen Managers Contentstrategie mee?

Een contentstrategie biedt richtlijnen voor het resultaatgericht publiceren van content. Met andere woorden: eerst een plan maken, daarna pas op de publicatieknoppen klikken. Klinkt als een logische en professionele manier van werken. Toch is de toegevoegde waarde van een contentstrategie nog niet tot elke organisatie doorgedrongen. Ook is nog niet iedereen het met elkaar eens over wat een contentstrategie nou eigenlijk is.

Contentonderzoek

Uit het Contentonderzoek 2015 blijkt dat van de deelnemende organisaties slechts 62 procent een contentstrategie heeft. Bijna 50 procent weet niet wat effectieve content is en 43 procent is niet in staat om het resultaat van content te meten. De volwassenheid op het gebied van content lijkt dus nog vrij laag. Blijven organisaties dan echt zo ver achter in deze snel veranderende digitale wereld? Misschien is het een gevolg van onbegrip. Uit hetzelfde onderzoek blijkt namelijk dat organisaties verschillende opvattingen hebben over de definitie en de inhoud van een contentstrategie.

Bereiken, binden en resultaat meten

Vanuit Presenter merk ik ook dat marketing- en communicatiemanagers moeite hebben om doelgericht aan de slag te gaan met content. Veel vragen die zij stellen, gaan over het bereiken van doelgroepen in het oerwoud van online media en schermen. Ook vragen managers zich af hoe zij (potentiële) klanten nog aan hun merk kunnen binden. De verwachtingen van klanten liggen hoger dan ooit en in hun dagelijkse informatiestroom moet je als organisatie vechten om aandacht. En dan de laatste, maar zeker niet onbelangrijkste vraag die speelt bij onze klanten: hoe weet je of content daadwerkelijk succesvol is?

Als manager die verantwoordelijk is voor content heb je het dus niet makkelijk. De wereld verandert in sneltreinvaart en dagelijks zoemen actuele onderwerpen, zoals contentstrategie, contentmarketing en storytelling om je heen. Intussen merk je in de dagelijkse praktijk dat het behoorlijk lastig is om de denk- en werkwijze van contentteams écht te veranderen.

Contentstrategie in de praktijk

Uiteindelijk gaat het erom dat je als organisatie strategische keuzes maakt op het gebied van content. Je wilt weten wie je om welke reden wilt bereiken en met welke boodschap. Zijn deze vragen in jouw organisatie nog onbeantwoord? Dan heb je inderdaad een (content)strategie nodig met daarin duidelijke doelstellingen, doelgroepen, kernboodschappen en kanalen. Weet je concreet wat en wie je met content wilt bereiken? Dan ben je bijvoorbeeld veel meer geholpen met een origineel en onderscheidend content-campagneplan voor het aankomende jaar.

Dat uit het Contentonderzoek blijkt dat opvattingen over de inhoud van een contentstrategie erg verschillen, is dus heel logisch. Je hebt richting en goede content nodig. Elke organisatie legt dit op een andere manier vast en geeft er een andere naam aan. En dat is natuurlijk prima. Het belangrijkste is dát het gebeurt en dat het niet in een donkere la of stoffige digitale map verdwijnt als het klaar is. Maak het altijd concreet voor de mensen die ermee aan de slag gaan.

Actuele vraagstukken

De aankomende weken gaan we in een aantal blogs dieper in op hoe je de juiste contentkeuzes maakt. Interessant leesvoer voor de marketing- of communicatiemanager die in 2016 zijn of haar content naar een (nog) hoger niveau wilt brengen. We behandelen actuele vraagstukken:

  • Klantvriendelijkheid in een wereld van multichannel en multiscreen
  • Opvallen in de dagelijkse informatiestroom
  • Kritische klanten aan je merk binden
  • Meten van de ROI op content

Voorkom dat je de volgende publicaties mist. Schrijf je in en ontvang de meest recente artikelen in je mailbox.

Over de auteur: Louise de Kievid

Online communicatie kent veel facetten en is constant in ontwikkeling. Het is daarom een enorm boeiend en afwisselend vak. Bij Presenter adviseer ik klanten over de inzet van online middelen en het vertalen van de online strategie naar content die overtuigt en activeert. Contentstrategie, online marketing en contentmigratie zijn mijn favoriete blogonderwerpen.

Tags: Contentstrategie, contentmarketing, contentonderzoek



0 reacties op dit artikel