Transmedia storytelling: contentmarketing in optima forma

Contentmarketing is een manier om verhalen te vertellen waar de behoeften en wensen van je klant centraal staan. Maar je klant, die is overal. Noem een mediakanaal en hij gebruikt het. Hoe zorg je ervoor dat je klanten niet verveelt met steeds hetzelfde verhaal? Met transmedia storytelling raak en activeer je je doelgroep.

Hallo, mijn naam is Sjors. Ik werk bij Presenter en blog regelmatig voor De Kracht van Content over mijn vak. Dat vind ik leuk om te doen. Daarnaast heb ik een LinkedIn-profiel. Daar schep ik op over mijn cv en competenties. Op Twitter deel ik graag interessante artikelen die ik zoal op internet tegenkom en lees je op welke congressen ik zoal ben en wat ik daar dan wel niet van vind. Via What’s App bespreek ik weer hele andere dingen met mijn vrienden. En op Facebook zet ik af en toe een foto van mezelf of een plaatje waar ik meestal zelf het hardst om moet lachen. Als ik pech heb, gaan mijn vrienden met mijn foto aan de haal en zie ik even later mijn hoofd gephotoshopt in een ongemakkelijke situatie. Tegelijkertijd volg ik op dezelfde manier via al die verschillende kanalen de verschillende verhalen van de mensen die ik ken. Zowel online als offline.

Iedereen doet aan transmedia storytelling

Iedereen vertelt constant verhalen aan elkaar. Dat is niets nieuws. Iedereen heeft een verhaal en we verrijken ons eigen verhaal maar wat graag met de verhalen van een ander. Ter lering en… vermaak. Afhankelijk van de context vertel je verschillende delen van het verhaal dat je zelf bent. En wanneer een verhaal je boeit, zul je aan het verhaal meedoen en er zelf fragmenten aan toevoegen. Deze natuurlijke behoefte van mensen om waar en wanneer dan ook stukken van verhalen te vertellen en er aan deel te nemen, heet transmedia storytelling. We doen van nature allemaal aan transmedia storytelling. De smartphone zorgt ervoor dat iedereen in elk format op elk moment content kan publiceren. Iedereen doet in feite aan zijn eigen transmedia contentmarketing. Waarom zou je organisatie dat ook niet doen?

Wat is transmedia storytelling

Hoewel transmedia op het eerste gezicht veel lijkt op crossmedia, verschillen beide vormen van storytelling fundamenteel. Een crossmediaal verhaal is hetzelfde verhaal, gepubliceerd op verschillende kanalen. In transmedia storytelling biedt elk kanaal plaats aan zijn eigen unieke deel van het verhaal. Zo raakt je klant niet verveeld met hetzelfde verhaal op verschillende kanalen. En, bijkomend voordeel, je krijgt meer en vooral unieke content. Maar hoe maak je een transmediale verhaallijn?

Doordachte contentmarketing

Contentmarketing is meer dan een willekeurige verzameling blogs, social media posts en YouTube-films. Zonder strategie is het resultaat van je contentmarketing gebaseerd op toevalstreffers. Drijfzand dus. Zorg er voor dat je een strategie hebt. Door aan transmedia storytelling te doen, dwing je jezelf een contentstrategie te bepalen. Je kunt immers alleen (fragmenten van) een verhaal vertellen via verschillende kanalen, wanneer je verhaal duidelijk is en je weet wat je wanneer en waarom doet.

wie-is-tim-app

Je publiek als contentproducent

In transmedia storytelling is je klant niet enkel de consument van je verhaal, hij heeft invloed op de verhaallijn. Een echt transmediaal verhaal nodigt het publiek uit eigen hoofdstukken aan het verhaal toe te voegen. Een goed voorbeeld is de GTST: Wie is Tim?-app die RTL4 afgelopen zomer lanceerde. Met de app wilde de zender de brug tussen de cliffhanger van het afgelopen seizoen en het begin van het nieuwe seizoen overbruggen. In de app gingen fans van de dagelijkse soapserie op zoek naar het antwoord op de vraag wie Tim nou eigenlijk is. Met succes, want ondanks de zomerstop bleven de fans ook tijdens hun vakantie bezig met hun favoriete soapserie.

Oh doelgroep, wat doet u nu?

Om de 3.500ste uitgave van de Bouquet-reeks te vieren, organiseert uitgever Harlequin een schrijfwedstrijd onder zijn lezers. De fans van de soft focus-supermarktlectuur worden uitgedaagd hun eigen doktersroman te schrijven. Ze mogen zich in de armen van een vurige Italiaan, zwoele Griek of een trotse sjeik schrijven. Het winnende verhaal wordt uitgegeven. Uitgeverij Harlequin brengt hiermee de Bouquet-reeks niet alleen onder de aandacht, het houdt er een een aantal goede verhalen aan over. Goede transmedia storytelling brengt mensen samen. Inspireert ze om deel uit te maken van je verhaal en dit uit te breiden. En dat is wat je uiteindelijk wilt bereiken met contentmarketing: je doelgroep in beweging als ambassadeur van je merk. Bijkomend voordeel: je fans maken content voor je. Gratis. Omdat ze het zo leuk vinden om te doen.

Over de auteur: Sjors Bos

Wat goede content is, bepaalt je doelgroep. Pas wanneer je doelgroep je content relevant vindt, ben je in staat je organisatiedoelen te halen. Door content, marketing en techniek optimaal samen te laten werken, maak ik klantgerichte content.

Tags: Storytelling, contentmarketing, transmedia storytelling



0 reacties op dit artikel

Reageer op dit bericht

* Verplicht
** Verplicht, maar wordt niet getoond