Vijf tips voor een multidevice contentstrategie

Je vindt op dit moment legio artikelen en blogs over contentstrategie en contentmarketing op het internet. Het zijn hippe onderwerpen in de wereld van online. Maar hoe nieuw zijn deze vakgebieden eigenlijk? Organisaties ontwikkelen namelijk al veel langer content die is afgestemd op doelgroep, tijdstip en context. Het verschil met nu is dat de opkomst van social media en de grote groei in gebruik van smartphone en tablet vragen om een andere benadering van creatie en verspreiding van je content.

Onderweg, op de bank of op de zaak

Content staat in de belangstelling en dus leggen steeds meer organisaties de doelstellingen en kwaliteitseisen vast in een contentstrategie. En terecht! Want ook jouw doelgroep wordt gelukkig van relevante, begrijpelijke en leesbare informatie. De kunst is om een contentstrategie te ontwikkelen die toepasbaar is op alle devices die je doelgroep gebruikt. Want mensen bekijken jouw content op verschillende plekken en op verschillende devices: onderweg op de smartphone, thuis op de bank met de tablet en op kantoor via de laptop.

Maar hoe pak je dat aan? De onderstaande vijf tips helpen je op weg.

  • Breid je contentaudit uit
    De ontwikkeling van een contentstrategie start met een contentaudit. De analyse van content tijdens een contentaudit draait tot nu toe vooral om de content op de desktopsite. Maar wat zeggen de statistieken over het gebruik op andere devices? Is je content op mobiel of tablet net zo gebruiksvriendelijk en activerend?
  • Doe per device onderzoek naar toptaken
    Mensen gebruiken hun smartphone op andere momenten dan hun desktop. Daardoor kunnen de toptaken, oftewel het doel waarmee bezoekers naar je website komen, per device verschillen. Een locatie in de buurt zoeken komt op de smartphone vaker voor dan op een tablet. Onderzoek per device wat de toptaken zijn en stem je content daarop af.
  • Meet je KPI’s op alle devices
    Een verkoopproces op de desktop verloopt totaal anders dan op een smartphone. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat mensen op hun smartphone of tablet de oriëntatiefase doorlopen en op hun desktop de uiteindelijke koop uitvoeren. Meet je conversieratio (en de andere KPI’s die je vastlegt in je contentstrategie) daarom op alle devices. Zo meet je hoe succesvol de content daadwerkelijk is en dwing je jezelf tegelijkertijd om niet alleen op je desktopsite te focussen.
  • Breng het online gedrag van je persona’s in kaart
    Hopelijk heeft jouw organisatie de doelgroep vertaald naar persona’s. Maar weet je ook hoe deze persona’s internet gebruiken? Ligt de nadruk op de PC of surfen ze het liefst via de smartphone? Onderzoek welke devices je persona’s gebruiken, bijvoorbeeld per stadium in het aankoopproces. Zorg dat je alle content die je publiceert toetst op de persona’s.
  • Bepaal contenttypen, prioriteit en inhoud per device
    Een webpagina (op welk device dan ook) bestaat uit verschillende typen content. Denk aan een header, afbeelding, tekst, call-to-action en contactgegevens. Bepaal per device welke typen content er zijn en wat de prioriteit per type is. Leg dit vast in je contentstrategie. Voorbeeld: de contactgegevens staan op een smartphone hoger dan op de desktop. Daarna kijk je per type content of er voor de verschillende devices een inhoudelijk wijziging nodig is. Voorbeeld: de tekst op de tablet is korter dan op de desktop. Als je op deze manier te werk gaat, stem je de lay-out en content af op het gedrag van je doelgroep. Onthoud wel dat meerdere sets content meer werk voor je webredactie opleveren.

    Pas bij het vaststellen van de contenttypen de ‘mobile first-gedachte’ toe: neem het mobiele scherm als uitgangspunt om tot de essentie van je boodschap – en dus de benodigde content – te komen. Want hoe kleiner het scherm, hoe meer je gedwongen bent om overbodige content te schrappen. Breid je content voor de grotere devices uit op basis van de verschillende toptaken.

Samengevat: doe nooit de aanname dat de content van je desktopsite ook geschikt is voor andere devices. Er bestaan grote verschillen in afmeting, doelgroep en gebruik. En natuurlijk geldt: voer a/b-tests uit, meet de resultaten en blijf optimaliseren. Zo werk je bewust en effectief aan de relatie met je (potentiële) klanten.

 

Over de auteur: Louise de Kievid

Online communicatie kent veel facetten en is constant in ontwikkeling. Het is daarom een enorm boeiend en afwisselend vak. Bij Presenter adviseer ik klanten over de inzet van online middelen en het vertalen van de online strategie naar content die overtuigt en activeert. Contentstrategie, online marketing en contentmigratie zijn mijn favoriete blogonderwerpen.

Tags: Contentstrategie, multidevice, contentmarketing



0 reacties op dit artikel