Inbound marketing; content met een turbo

Inbound marketing is een slimme, data gedreven methode om je content(marketing) aan te laten sluiten bij de behoefte van online bezoekers. Het zorgt ervoor dat ze in elke fase (bezoeker, lead, klant) de juiste informatie weten te vinden. Deze informatie zal ze verder helpen in het oriëntatie en aankoopproces. Goede inbound marketing zorgt ervoor dat je meer weet over je klanten en deze nog beter kan bedienen met geschikte content.

De juiste content in iedere fase

Bij inbound marketing zoeken we naar de fase waarin een klant zich bevindt en hoe we deze het beste kunnen bedienen in die fase. De originele en behulpzame content die we al hebben (dankjewel contentmarketing!) bieden we vervolgens op specifieke momenten aan in de klantreis.

Inbound marketing model

In iedere fase creëer je geschikte content om de behoeftes van bezoekers te vervullen. Het klikgedrag van de klant op de website, landingspagina’s, blogs en nieuwsbrieven leert ons vervolgens in welke fase de bezoeker zich bevindt en hoe we van deze bezoeker een klant kunnen maken. We hebben zo een klantreis in de aanbieding die wordt opgeslagen; van het lezen van dit blog tot het klikgedrag in de e-mails die we versturen. Met dat gedrag en het goed instellen van de inbound marketing software, kunnen we iemand van onbekende bezoeker begeleiden naar lead en klant.

Meer kennis van de klant

Buyer persona’s zijn het startpunt van inbound marketing. Interviews met klanten en leads leveren de informatie die je nodig hebt. Je leert hierdoor veel over het aanbod van je bedrijf en de behoefte van de klant. Welke rollen en achtergrond hebben de personen die beslissen over een aankoop, met welke motivatie zijn ze op zoek naar het antwoord en wat kan ervoor zorgen dat ze juist wel of niet geïnteresseerd zijn in je aanbod. De buyer persona’s samenstellen geeft je een rijkdom aan kennis over je klanten én je producten of diensten.

Inbound marketing richt je in met buyer persona's

In Hubspot maak je deze buyer persona’s eenvoudig aan. Vervolgens laat je het systeem het werk doen met de content die je deze persona’s te bieden hebt. Leest bezoeker X nu 3 blogs over onderwerp Y, dan wil je deze een whitepaper aanbieden op dit onderwerp. Of ervoor zorgen dat het onderwerp een prominente rol heeft in je eerstvolgende e-mail nieuwsbrief waarvoor deze bezoeker is ingeschreven. Zo help je een herkende bezoeker gericht om klant te worden. In alle stadia registreert Hubspot voor je of dit het gewenste resultaat heeft opgeleverd. Iets dat handmatig of alleen met de analyse van Google Analytics en nieuwsbriefstatistieken niet mogelijk is of veel te bewerkelijk zou zijn.

Bijsturen en aanscherpen

Eenmaal aan de slag, leer je steeds meer van de buyer persona’s en hoe je content presteert. Zo kom je erachter dat er in de attract fase nog te weinig blogs zijn voor buyer persona X of dat een bepaald persona wel interesse heeft, maar zelden verder dan de leadfase komt. Het is aan jou om dan te bepalen wat de vervolgstappen zijn, een verdieping van je buyer persona of juist andere content die beter aansluit bij zijn behoefte. Je zal blijven bijsturen, maar met de registratie van alle activiteit in Hubspot heb je meer kennis dan voorheen om dat gericht te doen.

De data turbo

De data die eData gedreven turbo met inbound marketingen inbound marketing systeem voor je registreert, geeft je een flinke turbo op je content. Als een bezoeker 3 blogs heeft gelezen met het onderwerp contentmarketing en deze een whitepaper heeft aangevraagd over contentmigratie, dan wordt deze automatisch toegekend aan de buyer persona in Hubspot. Vanaf nu is de e-mail die we deze persoon sturen gericht op de getoonde interesse, de data en de buyer persona’s zijn nu automatisch voor ons aan het werk en bedienen onze (toekomstige) klant gerichter.

We kijken niet alleen meer hoe vaak er geklikt of geconverteerd is, maar zien voor welke groepen bezoekers in welke fase deze content goed werkt. Het versterkt je huidige analyse, zorgt voor een grotere tevredenheid bij je klanten en onderweg leer je ook beter welke behoeftes zij hebben.

Over de auteur: Pieter Vlamings

Online communicatie is constant in verandering en bij Presenter komen we gelukkig veel verschillende klanten tegen die we met actuele kennis steeds in een nieuwe situatie van dienst kunnen zijn. Mijn specialisme is social media en online marketing welke ik inzet als Senior Online Adviseur. Voor een goede Facebook vraag of strategie mag je me 's nachts wakker maken al ben ik tijdens kantooruren beter bereikbaar.

Tags: inboundmarketing, hubspot



Reageer op dit bericht

* Verplicht
** Verplicht, maar wordt niet getoond