Start samen met je collega's met contentmarketing

Hoe neem je je organisatie mee? 4 tips bij contentmarketing

Je hebt je baas overtuigd van de waarde van contentmarketing. Nu de rest van de organisatie nog! Hoe pak je dat aan? 4 tips om met je collega’s enthousiast aan contentmarketing te beginnen.

1. Inspireer en activeer

Als je wilt dat je collega’s enthousiast aan de slag gaan, laat ze dan zien welke weg je wilt inslaan. Inspireer! Toon de mooie voorbeelden die er al bestaan van bedrijven die aan contentmarketing doen. En laat zien wat de resultaten zijn van goede contentmarketing. Focus daarbij op de resultaten die jij ook met jouw contentmarketing nastreeft. Want daar wil je met z’n allen naartoe: naar die groei in verkopen, naar dat verbeterde klantcontact, of naar de positionering van jullie bedrijf als thought leader.

Maar laat het niet bij inspireren alleen. Je verwacht tenslotte van je collega’s dat ze straks ook iets voor je gaan doen: bijvoorbeeld hun expertise delen. Activeer hen dus! Vraag wat zij denken te kunnen doen om van jullie contentmarketing een succes te maken. Geef de ruimte voor onverwachte bijdragen, zoals de collega die schitterende ideeën heeft over jullie branding. En ook voor onzekerheid en vragen (zorg er uiteraard voor dat je een duidelijke strategie hebt om die vragen te kunnen beantwoorden).

2. Wijs een verantwoordelijke aan

Iemand binnen jullie organisatie moet contentmarketing in goede banen gaan leiden: de aanstuurder, de vraagbaak, de Content Marketing King of Queen van jullie organisatie. In zijn boek Epic Content Marketing noemt Joe Pulizzi deze persoon de chief content officer. Zorg ervoor dat je je collega’s meteen kunt vertellen wie deze CCO is. Maak ook vanaf het begin duidelijk wat de CCO precies gaat doen:

  • Welke verantwoordelijkheden heeft hij of zij?
  • Welke eisen mag hij of zij stellen?
  • Wat mag hij of zij vragen van collega’s? En wat kunnen collega’s van hem of haar verwachten?

Door goed te communiceren over de rol van de CCO, weten je collega’s bij wie ze terecht kunnen. En, misschien wel belangrijker, dat de contentmarketing in jullie organisatie goed geregeld is.

3. Zorg voor een goed proces met de juiste mensen

Inmiddels hoef ik dit waarschijnlijk niet meer te zeggen, maar toch: contentmarketing is niet iets wat je ‘erbij doet’:

When I first heard about content marketing, I admit I viewed it as a new strategy. Now I realize that content marketing is really a mindset that helps shape and enhance all aspects of an overall marketing strategy. – Amanda Maksymiw in 21 content marketing lessons

Dat betekent dat je ervoor moet zorgen dat je het proces van contentmarketing goed op de rails hebt. Dat je hebt vastgelegd hoe je content produceert en wie dat gaat doen. Dat je je mensen de opleiding of informatie geeft die ze nodig hebben om hun nieuwe taken goed uit te voeren. Misschien zelfs dat je nieuwe mensen aantrekt om de nieuwe taken uit te voeren. Hoe meer vertrouwen je collega’s erin hebben dat contentmarketing goed geregeld is (of wordt), hoe enthousiaster ze zullen zijn over de nieuwe plannen.

4. Erken dat het gaat om een cultuuromslag

Contentmarketing is een heel andere manier van denken over de relatie van je bedrijf met de klant. Klantvragen en het opbouwen van een vertrouwensrelatie met de klant staan voorop, in plaats van eigen verhalen over jullie producten of diensten. Verkopen gaat dus op een heel andere manier, die invloed heeft op de cultuur binnen het bedrijf.

Om deze nieuwe ‘mindset’ te bereiken, moet je de tijd nemen. Sowieso genoeg tijd voor een pilot (om resultaten te kunnen meten, moet je minimaal een halfjaar bezig zijn). Maar het duurt gemiddeld een jaar of 2 voordat een cultuurverandering in de hele organisatie is doorgedrongen. Realiseer je dat, en neem stappen om die cultuuromslag tot stand te brengen.

Engaging with people on social channels does not come naturally for most of us (…) the first step in content marketing is educating marketing folks that the current state of largely outbound, paid, promotional marketing is broken. The next step involves using examples of how content can drive engagement and, ultimately, revenue for our businesses, if we produce the kind of content our audience wants and deliver it in the channels where they expect it.– Michael Brenner in 21 content marketing lessons

Dus zorg ook voor de juiste randvoorwaarden: leid mensen op, communiceer regelmatig, en zorg ervoor dat je je strategie op orde hebt. Zo realiseer je uiteindelijk die cultuuromslag in je organisatie die van contentmarketing een succes maakt.

Over de auteur: Esther Scherpenisse

Esther Scherpenisse is contentmarketeer bij Whiteside Online Marketing. Ze helpt bedrijven om op een klantvriendelijke, gerichte en effectieve manier marketingresultaten te bereiken. Dat doet ze met online advies en relevante content, zoals blogs, social posts en commerciële webteksten. Esther was voorheen contentspecialist bij Presenter.

Tags: contentmarketing, cco, content marketing



0 reacties op dit artikel
  • Coen Koppen zegt:

    Goed verhaal Esther,

    Er gaan nu gelukkig steeds meer stemmen op voor een “vierde pilaar” naast de traditionele paid, owned en earned media, de “employed media”.

    Door – zoals je zelf ook schrijft – medewerkers meer in te zetten bij content curatie, creatie en verspreiding benut je de expertise en de persoonlijke netwerken van jouw medewerkers beter: http://curation.nl/employed-media-zet-je-eigen-organisatie-in-voor-optimale-content-marketing/

    Je kunt daarbij lijnen trekken naar het boek “Conversation Company” van Steven van Belleghem dat een aantal jaar geleden al opriep tot het meer inzetten van medewerkers als ambassadeurs. Want naast tevreden klanten zijn medewerkers met hun expertise de beste uithangborden voor een orgranisatie.

    • Esther Scherpenisse zegt:

      Hoi Coen! Klopt, maar ik denk dat ik meer de nadruk leg bij ‘kennis halen uit je organisatie’. Ik zou medewerkers niet direct inzetten voor curatie en creatie (hoewel inderdaad het aanspreken van het netwerk van collega’s zeker zinvol is). Er gaat namelijk een hoop tijd in contentmarketing zitten. Bovendien vergt het een combinatie van kennis op het vakgebied van je bedrijf én kennis van communicatie. Niet iedereen heeft dat, en belangrijker, niet iedereen vindt het leuk om blogs te schrijven of podcasts te maken. En zoals ik zei, contentmarketing kun je er niet bij doen – als je geen tijd of expertise hebt, moet je die eerst maken. Dus (bijvoorbeeld) mensen ervoor aantrekken (of opleiden), die de kennis uit je organisatie kunnen halen en omzetten in geweldige content.
      Overigens lijkt me dat boek van Steven van Belleghem zeker interessant. Ik denk dat de bedrijfshouding die hij voorstaat absoluut een goede houding is als je met contentmarketing aan de slag wilt. Bedankt voor de tip!

    • Coen Koppen zegt:

      Ben het helemaal met je eens dat je wel tijd moet besteden aan contentmarketing. Het niet er éven bij doen. De tijdsbesteding kun je echter wel over meerdere collega’s uitspreiden.

      Het mooie van content curatie is dat je wanneer je daarvoor een goed proces en tools hebt de verschillende fasen: vinden, duiden/verrijken en publiceren/verspreiden kunt opdelen onder jouw collega’s. Die leveren dan een boel van de ruwe data en inspiratie voor creatie aan.

      Het voordeel is dat wanneer bepaalde interne experts helpen bij het cureren zij ook up-to-date blijven in hun sector, kunnen reageren op discussies en werken aan hun netwerk.

      Daar ligt inderdaad meer de nadruk op het halen van kennis uit de organisatie en dit combineren met kennis en actualiteit van buitenaf. Denk dat altijd een redactioneel vaardig persoon ‘content chief’ dit proces moet begeleiden en afronden.

  • Esther Scherpenisse zegt:

    Mee eens, Coen. Ik denk wel dat contentmarketing meer is dan alleen contentcuratie, als je je in je markt als thought leader wilt positioneren.

    • Coen Koppen zegt:

      Klopt. Het is én / én. Daarnaast is contentmarketing zelf ook één middel in de marketingmix, maar ik hou voordat ik een Droste effect ontketen :).

      Eigen content geeft natuurlijk de beste focus en is noodzakelijk voor thought leadership. Maar alleen eigen content kan ook een tunnelvisie opleveren en het kan als te verkoperig ervaren worden als je alleen eigen content deelt op social media. Via curatie vul je de eigen visie aan met visies en extra informatie uit de markt.

      Contentcuratie is één van de middelen binnen contentmarketing. In mijn optiek wel een belangrijke om aan de informatiewens van één of meerdere publieken te kunnen voldoen.

  • David zegt:

    Wat mij vaak opvalt is hoeveel informatie organisaties vaak in huis hebben die ze enkel voor zichzelf gebruiken – of zelfs niet gebruiken. Daar is vaak veel meer mee te doen. Denk aan geaggregeerde schadecijfers bij een verzekeraar; dat is een leuk haakje voor nieuwsberichten, maar ook een handige insteek voor preventietips. Inhoudelijke experts die weten hoe je meer uit een product of dienst haalt. Cijfers over autoverkopen of onderhoud per merk/type/regio/branche, etc bij leasemaatschappijen. En wat dacht je van veelvoorkomende vragen over producten bij callcenters; de agents krijgen vaak een heel goed beeld van wat er mis gaat, hoe een product of dienst gebruikt wordt en wat de behoeften zijn. Daar kun je met serieuze en grappige content makkelijk op inspelen. Maar dan moet je die informatie inderdaad wél los krijgen binnen je organisatie.

    • Coen Koppen zegt:

      Over schadecijfers gesproken. Kwam een tijd terug een artikel tegen waarbij de interne expertise van verzekeraar Allianz op ludieke wijze naar buiten werd gebracht: ze berekenden alle schade die in de Lord of the Rings films werd gemaakt https://www.allianz.com/en/press/news/studies/news_2014-04-07.html

    • Esther Scherpenisse zegt:

      Yep, David – dat is volgens mij precies wat contentmarketing ook hoort te doen.