Frank photo

Het belang van brand stories voor contentmarketing

Voordat ze een woord op papier zetten, weten romanschrijvers wat voor soort verhaal ze gaan schrijven: chicklit of thriller, fantasy of streekroman. Contentmarketeers zouden dat ook moeten weten. Toch is dat nog lang niet altijd zo. Sterker nog: veel contentmarketing in bedrijven gebeurt zonder gedegen kennis van het eigen ‘genre’, ofwel het verhaal van het bedrijf.

Waarom is het verhaal van mijn bedrijf belangrijk?

Jouw verhaal is een van de pilaren waarop je contentmarketing rust. Je verhaal is de manier waarop je jezelf naar de buitenwereld presenteert, jouw branding. Wát je zegt, maar vooral hóé je het zegt. En dat is weer bepalend voor de merkbeleving van je klanten. Het verhaal van jouw bedrijf – jouw ‘genre’ – bepaalt welke content je naar buiten brengt. Een voorbeeld van hoe dat werkt, vind je bij NASA. Zij maken YouTube-video’s waarin ze vertellen over Marsmissies en waarin ze serieus ingaan op vragen over de Apocalyps. Hun verhaal: wij zijn de jongens die the final frontier verkennen. Is het buiten de dampkring, dan is het van ons. Alle content die ze maken, staat in het teken van dat merk.

Wat is het verhaal van mijn bedrijf?

We kunnen natuurlijk niet allemaal sciencefiction schrijven, zoals NASA. Maar wat is dan wel jouw genre, jouw brand story? Net als een romanschrijver kom je daarachter door jezelf af te vragen:

  • Waarom doe ik wat ik doe? Zoals ik al eerder schreef in mijn blog over doelgroepgericht schrijven: klanten reageren sterk op jouw motivatie.
  • Wat vind ik écht leuk om te doen? Dat zie je bijvoorbeeld aan je visie, missie en strategie. Waarom heb je die zo opgezet? Wat wilde je daarmee bereiken?
  • Waar sta ik voor – waar geloof ik echt in? Wat jij belangrijk vindt, komt tot uitdrukking in jouw verhaal.

De antwoorden op deze vragen verraden wat jij met jouw merk wilt uitdragen: jouw verhaal.

Hoe vertel ik mijn verhaal?

Een bedrijfsverhaal is intrinsiek. Het komt vanuit het hart en ziel van het bedrijf, en je draagt het dus in alles uit. Het is verleidelijk om dan ook in contentmarketing je verhaal met iedereen te willen delen. Maar daarin lijk je dan op die ene oom, kennis, collega, die in een gesprek altijd tot vervelens toe over zichzelf praat. Ik mijd dat soort mensen op feestjes. En, verrassing: dat doen klanten ook. Geen enkele klant is namelijk geïnteresseerd in jouw verhaal! Ja, hoor ik je zeggen, maar je zit me net te vertellen dat mijn verhaal zo belangrijk is. Dat klopt – maar het is belangrijk voor jou. Want als jij niet weet wie je bent, hoe moet je dan in gesprek gaan met je klanten? Hoe je je verhaal vertelt, is dus weer net zoals schrijvers dat doen: door het niet te vertellen, maar te laten zien.

Hoe zet ik mijn verhaal om in content?

Show, don’t tell is het adagium van de schrijver. Maar ook van de contentmarketeer; want verhalen werken in elke context hetzelfde. De content die je genereert moet laten zien dat jij de beste leverancier bent van dat product. Je content is dus een verhaal dat in het verlengde ligt van je bedrijfsverhaal. Zoals scriptschrijver Pilar Alessandra het uitdrukt:

“To me, that’s when brands make their point best — by telling us stories. Rather than showcase the brand, tell a story about the need for or effect of a brand, and your audience will pay attention.”

Een mooi voorbeeld van eigen bodem: de verhalen van Vinuno. Uit de korte video’s blijkt de passie van dit bedrijf voor hun product en hun oprechte wens om die passie te delen met klanten. Enthousiaste klanten kopen graag een wijntje achter een van deze ‘echte verhalen’. Wat voor soort content je hiervoor gebruikt, de doelgroep waarop je je richt, en hoe de verhalen die je wél vertelt je merkbeleving beïnvloeden… dat zijn weer heel andere verhalen.

Lezen over andere pilaren van contentmarketing?

Over de auteur: Esther Scherpenisse

Esther Scherpenisse is contentmarketeer bij Whiteside Online Marketing. Ze helpt bedrijven om op een klantvriendelijke, gerichte en effectieve manier marketingresultaten te bereiken. Dat doet ze met online advies en relevante content, zoals blogs, social posts en commerciële webteksten. Esther was voorheen contentspecialist bij Presenter.



0 reacties op dit artikel