Gerelateerde content in de vorm van thumbnails op blog de kracht van content

Gerelateerde content: wel of niet automatiseren?

Opvallende links naar gerelateerde content onder je blogs of nieuwsberichten kan bezoekers langer op je website houden en hen meer van je organisatie laten zien. Deze functionaliteit automatiseren lijkt aantrekkelijk en tijdbesparend. Toch is het niet altijd de juiste keuze. 6 vragen die je helpen de juiste beslissing te nemen.

Je hebt al besloten dat je gerelateerde content specifiek wilt uitlichten. Waar moet je over nadenken voordat je besluit of je het plaatsen van de gerelateerde content gaat automatiseren?

1) Wat is je doel?

Die belangrijkste, eerste vraag bij elke implementatie. Wat wil je bereiken? Wil je bezoekers langer op je website houden, nieuwe diensten promoten, je merkwaarden meer onder de aandacht brengen? Hoe draagt dit bij aan bijvoorbeeld meer betalende klanten, meer sales leads, meer donaties? (Webshops, cross- en upsell laat ik in dit blog buiten beschouwing.)

Hoe meer gerelateerde content ‘oplevert’, hoe meer tijd en geld je kunt investeren. Dat bepaalt deels je keuze voor meer of minder handwerk, of de hoeveelheid maatwerk bij automatiseren.

2) Kun je voldoende relevantie bieden?

Stel je voor: een grote nieuwssite heeft eens een keer geen achtergrondartikelen over een onderwerp in een nieuwsbericht. Die komt daar vast mee weg, met andere nieuwsberichten over dat onderwerp, of nieuwsberichten uit dezelfde stad. Maar heeft jouw website genoeg content op voorraad om altijd relevante artikelen te tonen, content die je bezoekers helpt of blij maakt? Wat doe je als er onvoldoende relevante content is? Blijft het blok ‘gerelateerde content’ dan leeg of toon je recent gepubliceerde artikelen over een ander onderwerp?

Bedenk in het laatste geval wel of je doelgroep daar prijs op stelt. ‘Het gerelateerdecontentblokje vullen’ moet geen doel op zich zijn.

3) Om wat voor soort content gaat het?

Wil je bij een blog over storytelling verwijzen naar meer blogs over dat onderwerp, dan is dat relatief eenvoudig te automatiseren. Van nieuwsbericht naar achtergrondartikelen idem dito. Maar doorverwijzen naar een ‘logische’ volgende stap in de customer journey, bijvoorbeeld van ziektebeeld naar alle mogelijke behandelingen, maakt de functionaliteit al een stuk complexer.

Soms speelt ook de inhoud of aard van de content een belangrijke rol. Bij de informatie over hoe een medisch lichamelijk onderzoek verloopt, wil je patiënten niet áltijd alle mogelijke ziektebeelden tonen, omdat dit hen onnodig ongerust kan maken.

Vraag je dus af of je bij élk contenttype gerelateerde content wilt plaatsen, en dan bijvoorbeeld alleen op basis van onderwerp en datum. Of verschillen je wensen per contenttype? Belangrijk , want het aantal verschillen en uitzonderingen bepaalt grotendeels hoe ingewikkeld de functionaliteit wordt.

4) Heb je je metadata op orde?

Zelfs een functionaliteit waarmee je ‘automatisch’ gerelateerde content kan tonen, werkt niet helemáál vanzelf. Is alle content in je CMS al op de juiste, consistente manier getagd? Of staat er al voldoende andere gestructureerde metadata in de back-end waar je iets mee kunt, zoals publicatiedatum, auteur, contenttype en onderwerp? Zo niet, dan moet je dit alsnog in kaart brengen en invoeren, voordat je gerelateerde content kunt automatiseren.

5) Wat zijn de risico’s van automatiseren?

Je kunt vrijwel nooit voorkomen dat er af en toe een foutje insluipt. Handmatig, maar ook bij een geautomatiseerde oplossing, door een ongelukkige combinatie van tags, of verkeerd ingevoerde metadata. Het belangrijkste is om echt pijnlijke fouten te voorkomen. Zo zag ik ooit bij een nieuwsbericht over een liquidatie, een banner voor een boek over de beste moordcomplotten…

De vraag is hoe belangrijk het is dat de getoonde gerelateerde artikelen spot-on zijn, en hoe ‘erg’ het effect kan zijn van een niet-bedoelde verwijzing naar een andere webpagina. Het type organisatie en de aard van de informatie die je publiceert, geeft je vast een indicatie. Hoe dan ook is een optie om een bericht zónder gerelateerde content te plaatsen, of de mogelijkheid tot overschrijven, geen overbodige luxe.

6) Hoe veel tijd en geld wil je investeren?

Afhankelijk van je antwoorden op de eerste 5 vragen, bepaal je welke functionaliteit wenselijk is, en zet je dat af tegen de gewenste investering. Een standaardoplossing waarbij gerelateerde artikelen op basis van tags in de back-end automatisch op webpagina’s verschijnen, kost je waarschijnlijk het minste geld (er zijn standaard plug-ins beschikbaar) en tijd (als je metadata op orde zijn).

Als je bij bepaalde contenttypen geen of alleen heel specifieke gerelateerde content wilt tonen, is een standaardoplossing vaak niet voldoende en is meer investeren nodig. Of dat nou tijd van jou of je team is om dit handmatig te regelen, of geld voor een maatwerkfunctionaliteit. Nog een stapje verder is personalisatie, waarbij je de gerelateerde content afstemt op voorkeuren en gedrag van individuele bezoekers.

Hoe meer je wilt verfijnen of afvangen, hoe meer je moet investeren. En zoals altijd: het hangt van je doelstellingen en verwachte resultaten af, hoe ver je daarin kunt gaan.

Over de auteur: Daphne Shinn

Als onlinecontentspecialist, contentmanager, online adviseur (of hoe je het maar noemen wilt) bij Presenter, help ik organisaties met strategische keuzes en het vertalen daarvan naar praktische plannen. Altijd met enthousiasme, en met doeltreffende content in de hoofdrol!

Tags: contentbeheer, conversieoptimalisatie