Doe aan contentmarketing als een journalist: zes tips

Relevante content op het juiste moment. Als er een vakgebied is waar dit essentieel is, dan is het wel de journalistiek. Journalisten zoeken steeds naar nieuwe actuele verhalen. Interessant genoeg voor de doelgroep maar vooral niet hetzelfde als de concurrent. Wat kunnen wij als contentmarketeers leren van journalisten?

Odette van den Berg schrijft in haar blog dat goede content, gelezen en gedeeld wordt. Hetzelfde geldt voor journalistieke content. Nieuws, daar spreken mensen over bij de koffie-automaat. Dat wordt gedeeld op social media. Maar hoe gaan journalisten eigenlijk te werk?

1. Geloofwaardigheid is king

Het belangrijkste kapitaal van een journalist, behalve zijn vakkennis, is zijn autoriteit. Je leest een krant of kijkt het journaal omdat je waarde hecht aan de analyse of het oordeel van de journalist of het medium in kwestie. Een journalist wiens geloofwaardigheid is aangetast, kan zijn werk niet meer goed doen. Vertrouwen van het publiek is het vlot waar autoriteit op drijft. Hetzelfde geldt voor organisaties en merken. Een energiebedrijf dat groene stroom verkoopt, maar in het nieuws is vanwege een milieuschandaal is niet geloofwaardig. Als je je geloofwaardigheid verliest, verlies je je autoriteit. En daar kan geen contentmarketing tegenop.

2. Journalisten weten hoe je een verhaal vertelt

Bij contentmarketing is de kwaliteit van je verhaal essentieel. En een goede video, artikel of blog is meer dan enkel een interessant onderwerp. Journalisten weten als geen ander de juiste toon te kiezen en het verhaal op een duidelijke overtuigende manier te vertellen. Bovendien kennen ze hun doelgroep goed. Het RTL Nieuws heeft andere items dan het NOS Journaal. Bij het ontbijtjournaal van RTL is ruimte voor een knipoog op zijn tijd, bij het ochtendjournaal van de NOS is dit uit den boze. Journalisten stemmen hun nieuws af op hun doelgroep. Zo kunnen ze van een aardig verhaal een goed verhaal maken dat aansluit bij de interesses en behoeften van hun lezers of kijkers.

3. Journalisten komen snel tot de kern van de zaak

Gebruik tussenkoppen en zorg ervoor dat je verhaal ‘oprolbaar’ is. Begin met het belangrijkste, zo krijgen ook mensen die niet het hele verhaal lezen (of video zien) de kern van je verhaal mee. Ook kun je je content op die manier makkelijk inkorten. Je kunt dan namelijk ongestraft van onderaf alinea’s verwijderen zonder dat de kern van je verhaal verloren gaat.

4. Journalisten praten niet over zichzelf

Stel je eens voor. Je kijkt naar het 8 uur journaal en Rob Trip vertelt bij elk nieuwsitem wat hij er van vindt en waarom het zo geschikt is voor het journaalbulletin van die dag. Belachelijk toch? Waarschijnlijk schakel je na het tweede item naar een ander kanaal. Voor je klanten zijn de uitingen van je organisatie ook ‘gewoon’ maar media. Een bedrijf dat constant over zichzelf praat is niet interessant om naar te luisteren of te kijken. Praat daarom niet te vaak over je organisatie. Voorkom dat je contentmarketing een selfie wordt.

5. Journalisten weten een verhaal te verkopen

Op nieuwsredacties is het vaak hectisch. De deadline is over 5 minuten en alle stukken moeten gisteren al af zijn. De eindredacteur heeft vaak maar weinig tijd om naar je verhaalvoorstel te luisteren. Om een verhaal aan de man te brengen moet de journalist direct met een goede kop en samenvatting van zijn verhaal kunnen komen. In veel grotere organisaties is het niet anders. Snel tot de kern van je verhaal komen is hierbij het geheim.

6. Journalisten onderscheiden zich van hun concurrenten

De journalistiek is een competitieve wereld. Zo wil de NOS zich onderscheiden van RTL en RTL houdt SBS nauwlettend in het oog. Want twee keer hetzelfde nieuws daar zit niemand op te wachten. Is de gast die morgen bij Pauw & Witteman in de uitzending is, vandaag al bij RTL Late Night? Snel op zoek naar een nieuwe gast. Om de concurrentie een stap voor te blijven moeten journalisten onderscheidend zijn en origineel blijven. Hetzelfde geldt voor contentmarketing. Zorg ervoor dat je content onderscheidend en origineel is. Alleen dan trek je de aandacht van je doelgroep.

Over de auteur: Sjors Bos

Goede content is relevante content.

Tags: contentmarketing, journalistiek



0 reacties op dit artikel
  • Coen Koppen zegt:

    Leuk artikel,

    Ik denk dat er zeker een meerwaarde zit in redactionele toppers met een journalistieke inslag. Je ziet steeds vaker dat bedrijven deze mensen inzetten voor #newsjacking. Het inhaken op de actualiteit vanuit de expertise of merkervaring van het bedrijf. Daarbij heb je het natuurlijk niet over jezelf maar wel over wat je weet.

    Er zijn mensen die dit de opkomst van de merkjournalist noemen. Dit is enigszins samengevat in dit artikel: http://curation.nl/heeft-jouw-bedrijf-al-een-merkjournalist-om-content-te-cureren/

    Het grootste verschil tussen een merkjournalist en een traditionele bedrijfsjournalist is volgens mij dat de eerste zich meer op de buitenwereld richt en daarop inhaakt terwijl de laatste zich meer richt op het verwoorden van interne activiteiten naar de buitenwereld.

    Maar ik laat mij graag verbeteren aangezien het een definitiediscussie waar ik mij van afvraag of dit 1. helemaal uitgekristalliseerd is en 2. wel nodig is.

    Denk dat we het er over eens kunnen zijn dat (content) marketeers nog dingen kunnen leren van de journalistiek.

    • Sjors Bos zegt:

      Coen, bedankt voor je reactie. Iemand met goede journalistieke vaardigheden kan je inderdaad helpen om je content bij de redactie van een nieuwsmedium in de kijker te spelen. Ik ben persoonlijk echter huiverig om zo iemand een (merk)journalist te noemen. Ik heb zelf de voorkeur voor de term contentmarketeer. Ben huiverig om te term journalist te gebruiken. Een journalist dient de publieke zaak. Een contentmarketeer dient de zaak (en zijn klanten) en is hoe je het ook wendt of keert een verkoper. Een essentieel verschil.

    • Coen Koppen zegt:

      Sjors,

      Dat zou inderdaad een van de criteria kunnen zijn voor het opstellen van een definitie: Het al dan niet zonder commerciële bijbedoelingen kunnen schrijven. Ik vind het zelf overigens ook prima om die mensen content marketeer te noemen. Het gaat zoals je in het stuk aangeeft meer om het overnemen van stukjes van de houding en werkwijze van de journalist dan dat je daar weer een nieuwe term aan zou moeten hangen.