De zin en onzin van apps voor online campagnes

Een app voor je mobiele telefoon of tablet kan een leuke toevoeging aan je leven zijn, denk aan de populaire apps Wordfeud, Buienradar, Appie en WhatsApp. Maar wees nu eens eerlijk: hoe vaak heb je een app gedownload die je hooguit één of twee keer gebruikt hebt en daarna weer verwijderd hebt? Wat is dan het geheim van een goede app voor een online campagne?

App als middel, niet als doel

Bij het bedenken van een goede online campagne wordt vaak als eerste in middelen gedacht. ‘We moeten een website hebben, we moeten op Facebook en we moeten een app ontwikkelen’. Maar het middel is niet het juiste startpunt voor je campagne. Zeker bij campagnes voor goede doelen is het van belang om vanuit de boodschap te denken. Bedenk eerst wat je wilt overbrengen, wat wil je aan je publiek laten zien? Wat wil je je publiek laten doen? Pas als dat duidelijk is, kun je gaan bekijken welke middelen je ervoor in kunt zetten.

App moet useful of joyful zijn

Wanneer kan een app helpen bij het overbrengen van je campagneboodschap? Laten we eens kijken naar de overeenkomsten tussen de populaire apps. Er zijn namelijk twee duidelijke kenmerken van populaire apps. Aan de ene kant heb je apps als Wordfeud, Angry Birds en Cut the Rope. Dat zijn leuke apps, spelletjes waarmee je je kan vermaken thuis op de bank, terwijl je in de trein zit of als je in de wachtkamer zit bij de tandarts.

Aan de andere kant heb je apps als Appie, Buienradar, WhatsApp en Navigon. Dat zijn apps die je leven net even wat makkelijker maken en je tijd kunnen besparen. Oftewel: een app moet useful of joyful zijn. Zet dus alleen een app in voor je online campagne als die op een handige of leuke manier kan aansluiten bij je campagne boodschap en meerwaarde biedt voor de gebruiker, anders sla je met een app de plank mis.

Wat werkt wel en wat werkt niet?

Clean Clothes Fair Fashio appHet is best lastig om een goede app te laten ontwikkelen die werkelijk bijdraagt aan de boodschap van je campagne. Dat bleek op het e-Campaigning Forum in Wenen (november 2011). Daar vertelde de Zwitserse Roseli Ferreirar van de Clean Clothes organisatie over de Fair Fashion app. Een app waarmee mensen konden checken of kleding in een winkel eerlijk is. In eerste instantie lijkt dit een hele nuttige applicatie. Na een tijdje bleek echter dat de app wel veel gedownload werd, maar na één of twee keer gebruikt te zijn weer werd verwijderd. Als je namelijk eenmaal weet welke kleding eerlijk is en welke niet, dan is de app overbodig geworden.

AiCandle blijft handig

De kunst is dus ervoor te zorgen dat de inhoud van de app nuttig (useful) of leuk (joyful) blijft.Amnesty International app Een voorbeeld van een campagne app die hier beter in voorziet is de AiCandle app van Amnesty International. Deze app houdt je op de hoogte van nieuws over mensenrechten en laat weten wanneer er nieuwe acties zijn waar je aan bij kunt dragen. Hierdoor blijft de app dus useful.

Ondersteun de campagne-boodschap

Bij apps geldt dus hetzelfde als bij andere nieuwe media: het is belangrijk om vanuit de gebruiker te blijven denken. Zorg ervoor dat er voor de gebruiker een duidelijke meerwaarde is (usefulof joyful) om de app te gebruiken. Nog veel te vaak worden er middelen als apps ingezet door organisaties die daarbij vanuit zichzelf denken, maar deze zender-gerichte communicatie werkt niet meer in een tijdperk van nieuwe media. De app moet dus echt je campagne-boodschap goed kunnen ondersteunen, anders is de kans groot dat jouw app ook na 1 keer gebruikt te zijn weer verwijderd wordt.

Heb je zelf nog goede voorbeelden van mobiele apps die wel of niet succesvol zijn, laat het me weten! Ik ben ook benieuwd naar waarom je denkt dat de apps wel of niet succesvol zijn.

Over de auteur: Eveline

Eveline van Berchum is gespecialiseerd in social media en webredactie. Zij werkte als webredacteur bij online communicatiebureau Presenter.



0 reacties op dit artikel
  • Sofie Verstraeten zegt:

    Hallo, ik doe een onderzoek over wanneer een App werkt binnenin een campagne en waar die App aan moet voldoen. Ik zou graag de informatie op het e-campaigning forum gebruiken, maar ik raak daar niet op. Heb jij de juiste stite?