Contentmarketing is de beste marketing

Een marketingwebsite maken zonder contentstrategie is als een verpakking ontwerpen voordat je weet welk product er in de verpakking komt te zitten. De vorm is belangrijk, maar de inhoud is belangrijker. Werk aan de winkel dus voor ondernemers met online content die niet meehelpt om hun marketingdoelstellingen te halen.

Adverteren was lang de belangrijkste vorm van marketing. Op televisie, in kranten en krantjes maar ook via banners en zoekmachineadvertenties:  allemaal vormen van ‘paid content’. Veel ondernemers gebruiken ‘owned content’: direct mail, een eigen magazine of een website. Door de opkomst van het sociale, mobiele en locatiegebaseerde internet komt nu ook ‘earned content’ binnen handbereik: klanten die hun tevredenheid of opwinding over een dienst of product delen met anderen. Contentmarketing is ook een vorm van marketing. Reclame maak je zo niet zelf, dat doen anderen voor je.

Wat is contentstrategie?

Contentstrategie verbindt paid content, owned content en earned content. Contentstrategie is doelbewust publiceren van content via de kanalen die daarvoor het beste geschikt zijn. Een ondernemer die zijn (online) content serieus neemt, denkt als uitgever. In de uitgeverij als bedrijfstak staan planning, realisatie en beheer van content centraal.

Eerst content, dan de rest

Content is dus het belangrijkste onderdeel van een website. Een fraaie vormgeving, een slimme architectuur, een schaalbare database: allemaal van secundair belang. Goed geschreven content wordt steeds belangrijker. Daarbij hoort een duidelijke tone-of-voice, content die ‘shareable’ is via sociale media en vindbaar via zoekmachines. Google heeft al een paar jaar de buik vol van slechte content die alleen geschreven is met het oog op vindbaarheid. De zoekmachine richt zich steeds meer op betrouwbare en goed geschreven content.  Daar liggen kansen voor ondernemers met een duidelijk verhaal en een goed product.

Goede content maakt je merk interessant

Welk effect kan een contentstrategie hebben? Een paar voorbeelden:

  • Een hypotheekaanbieder stopte met algemene, wervende teksten en ontwikkelde informatieve content over de vraag ‘sparen of toch mijn hypotheek aflossen’ die sterk leeft bij huiseigenaren met een aflossingsvrije hypotheek.
  • Een adviesbureau voor uitgevers nam de tijd om zijn eigen kennis te verwerken in een weblog voor de uitgeverijbranche en speelde zichzelf binnen een jaar in de kijker als ‘thought leader’ in het vakgebied.
  • Een natuurbeheerorganisatie inventariseerde of de honderden pagina´s van de website een bijdrage leverden aan de doelstellingen van de organisatie. De content bleek gedateerd te zijn, zendergericht en niet activerend. Er was een complete mismatch tussen de functie van de website en de interesse van de gebruiker. Met behulp van een contentstrategie en veel redactionele inspanning veranderde deze organisatie de website in een goed vindbaar platform waar niet de organisatie zelf, maar de behoefte van de bezoeker centraal staat.

Content en de bouw van een nieuwe site

Het is onbegrijpelijk dat er nog steeds websites gebouwd worden zonder een post ‘content’ in de begroting. Een website die wordt opgeleverd gevuld met lorem-ipsumtekst.  Alsof je een verpakking ontwikkelt en je collega’s daarna veel plezier wenst bij het bedenken welk product er in de verpakking moet. Juist bij het realiseren of vernieuwen van een website kun je veel leren van het succes (gemeten in de webstatistieken) van een vorige versie. Contentmakers moeten in dit soort projecten niet achteraan, maar juist vooraan in de rij staan. Een goede tekstschrijver kan vertellen wat deugt en wat niet. Een goede redacteur verbindt business, marketing en techniek en opent deuren naar meer earned content voor uw merk of organisatie.

Over de auteur: Hugo Louter

Als online adviseur bij Presenter (2012-2019) hielp Hugo organisaties die behoefte hebben aan een website die hen dichterbij hun doelstellingen brengt. Gebruiksvriendelijkheid, toegankelijkheid en leesbaarheid staan voor hem bovenaan. Hugo doet analyses, geeft advies en werkt mee als contentmanager of inbound marketeer. Als trainer hielp hij al honderden vakgenoten zich te verbeteren in contentstrategie, zoekmachineoptimalisatie en schrijven voor het web. Sinds 2019 is hij zelfstandige als 2meter1 Analytics.

Tags: Contentstrategie, content marketing, paid content



0 reacties op dit artikel