Contentmarketing in 11 seconden

Ik kan je contentmarketing uitleggen in 11 seconden. Gaat-ie: contentmarketing is als het aangaan van een liefdesrelatie. Je investeert tijd en geld in je partner, en je partner in jou. Je praat met elkaar en luistert naar elkaar. En zo maak je het tot een succes.

Eigenlijk heb je niet meer nodig dan dit om contentmarketing te laten slagen. Maar vooruit; ik ben in een gulle bui.

Belangstelling: leer je klant kennen

In de beginfase van een relatie doe je erg je best elkaar te leren kennen. Wat vindt ze leuk, wat doet hij graag, welk eten vindt ze verschrikkelijk, waar gaat hij graag uit? Elke gewoonte sla je nauwkeurig op, om elkaar later te kunnen verrassen met het perfecte uitje of lieve gebaar.

Belangstelling voor elkaar is essentieel voor geslaagde contentmarketing. Wie zijn je klanten, wat willen ze, waar zijn ze het liefst? Wat zorgt dat ze zich bijzonder en gewaardeerd voelen? Waardoor willen ze tijd met jou doorbrengen? Stel dat je klanten jongeren zijn die massaal op instagram zitten. Verras hen dan met foto’s of filmpjes die ze kunnen delen en waarover ze kunnen praten. Zorg er overigens ook voor dat je klanten jou kunnen leren kennen: wees consistent in je brand story, over al je kanalen.

Aandacht: maak tijd voor je klanten

In een relatie geef je elkaar aandacht. Je maakt tijd voor elkaar vrij. Je gaat samen naar de film, of je brengt de kinderen naar de grootouders en gaat een dagje met z’n tweeën op stap. Je geeft haar de tijd om haar keuze te maken in het restaurant, en hem de tijd om te mopperen over de slechte prestaties van Manchester United.

Wie tijd voor elkaar maakt, geeft aan dat de ander belangrijk voor hem is. Zo zijn ook je klanten belangrijk voor jou. Laat je conversiedoelstellingen niet in de weg zitten: goede contentmarketing besteedt aandacht aan klanten uit oprechte interesse. Zorg er dus voor dat je tijd en energie steekt in een vorm van contentmarketing die past bij jouw klanten én bij je doelstellingen. Zo weten je klanten dat je ze serieus neemt.

Dialoog: praat met je klanten

In een relatie zorg je voor een gezonde communicatie. Je praat, maar je luistert ook. Je respecteert zijn beleving en doet je best om haar te begrijpen. Want je wilt er zeker van zijn dat je niet langs elkaar heen leeft en daardoor uit elkaar drijft. Daarvoor geef je te veel om de ander.

En gesprek aangaan met een klant is hetzelfde als een gesprek aangaan met een partner. Je praat mét klanten en niet tégen klanten. Je hebt over je producten of je diensten in relatie tot waar zij mee bezig zijn. Daarom heb je ook webcare / een engagement manager / een community manager: om de dialoog actief op te zoeken en aan te gaan op het kanaal dat je klanten gebruiken. Omdat je samen met je klanten wilt optrekken.

Betrokkenheid: wees er voor je klanten

Partners hebben lol met elkaar, maar zijn er ook voor elkaar als er spanning is op het werk, als zij ruzie heeft gehad met een vriendin, of hij heeft problemen met zijn gezondheid. Je juicht mee als zij promotie krijgt op haar werk en je geniet mee als hij een prijs wint voor zijn ontwerp.

Betrokkenheid is een essentiële factor in contentmarketing. Je bent meer dan een grappig viral filmpje, meer dan de volgende Gouden Loeki of het spannende nieuwe concept. Je wilt een langdurige relatie met je klanten, en dus ben je er ook langdurig voor je klanten. Je geeft hen over een langere periode waar ze behoefte aan hebben: of dat nu meer content is, een duidelijker website, beantwoording van vragen, of toch dat leuke filmpje.

Contentmarketing tot de dood ons scheidt

Belangstelling, aandacht, dialoog en betrokkenheid zijn de vier pilaren onder een langdurige relatie met je klant. Gebruik ze als basis voor je contentmarketingstrategie en alles wat je aan contentmarketingactiviteiten uitvoert: blogs schrijven, filmpjes maken, user generated content, social media posts, optimalisatie van je owned kanalen of influencer marketing. Zo maken jij en je klanten elkaar nog een hele tijd gelukkig.

Headerbeeld: by Orientalist1979 – Own work, CC BY-SA 3.0

Over de auteur: Esther Scherpenisse

Esther Scherpenisse is contentmarketeer bij Whiteside Online Marketing. Ze helpt bedrijven om op een klantvriendelijke, gerichte en effectieve manier marketingresultaten te bereiken. Dat doet ze met online advies en relevante content, zoals blogs, social posts en commerciële webteksten. Esther was voorheen contentspecialist bij Presenter.

Tags: content, doelgroepen, contentmarketing, klantcontact, klantrelatie



0 reacties op dit artikel