Contentmarketing draait niet om aanbod maar om de vraag

Webredacteuren, dagelijks plaatsen ze samen duizenden nieuwe artikelen, afbeeldingen en video’s online. Maar, wanneer ze in dit tempo content blijven creëren, wordt contentmarketing al snel onhoudbaar. Althans, daarvoor waarschuwt Mark Schaefer in zijn blog Content Shock: Why Content marketing is not a sustainable strategy. Wat is de Content Shock waar Schaefer het over heeft? En moeten wij, webredacteuren, ons zorgen maken?

Overal en altijd heb ik beschikking over een smartphone, tablet, laptop en soms een desktop. Al mijn dappere pogingen ten spijt, blijk ik niet in staat om de enorme hoeveelheid informatie te verwerken. Ik heb gewoon geen tijd om alles te lezen.

The Content Shock

Ook content ontsnapt, net als huizen en brandstof, niet aan “de wet van vraag en aanbod”. Dat ik geen tijd heb om álle interessante blogs, artikelen, video’s te lezen is niet uniek. Iedereen die zich op internet begeeft heeft er last van. Terwijl het aanbod aan content stijgt, blijft de tijd die wij consumenten hebben om te lezen gelijk. Deze discrepantie in de “economics of content” noemt Schaefer “The Content Shock”. Onderstaande grafiek illustreert dit goed.

Wat betekent de Content Shock voor marketing?

Omdat op internet in potentie elke website je concurrent is, moeten organisaties steeds grotere inspanningen leveren om zich te onderscheiden. Goede onderscheidende content, wordt daardoor steeds moeilijker te maken. Hoe krijg je de aandacht in een zaal vol schreeuwende mensen? Shaefer vreest dat kleinere bedrijven verdrongen worden uit de zoekresultatenpagina’s omdat er geen budget is om betere content te (laten) schrijven.

Of er in Nederland al sprake is van een content shock, is overigens nog maar de vraag. De Verenigde Staten, waar de term vandaan komt, is zowel qua aantal bedrijven als taalgebied vele malen groter dan Nederland. Ik verwacht dan ook niet dat de Nederlandstalige markt verzadigd is. De toekomst van contentmarketing in ons land ziet er wat dat betreft rooskleurig uit. In het Nederlandse taalgebied zijn we pas sinds kort aan het ontdekken wat contentmarketing is en wat we er mee kunnen.

Kansen voor contentmarketing

Je kunt je afvragen of de contentshock negatief is. In elk geval onderstreept het de rol van social media. Je wilt immers dat je klanten praten over jouw product of dienst. De gesprekken op social media als Twitter, Facebook en LinkedIN zijn de online equivalent van de gesprekken bij de koffie-automaat. De content shock betekent niet het einde van contentmarketing. In tegendeel. De contentshock zal er voor zorgen dat je content nog scherper, nog relevanter voor je doelgroep zal moeten zijn. Want goede content, is content die gelezen en gewaardeerd wordt. Als je content goed is, dan praten mensen er over bij de koffie-automaat en delen ze het op social media. Wat goede content is, bepaalt je lezer. Als je content gedeeld wordt is deze goed, anders niet.

 

Over de auteur: Odette van den Berg

Na het afronden van mijn studie communicatie en journalistiek heb ik gewerkt als online specialist. De voor journalistiek essentiële karaktereigenschappen nieuwsgierigheid en leergierigheid gebruikte ik in mijn werk.

Tags: sociale media, contentmarketing, content shock, shaefer



1 reactie op dit artikel

Reageer op dit bericht

* Verplicht
** Verplicht, maar wordt niet getoond