Good morning, let the stress begin

Voorkom contentstress: gebruik een contentkalender bij je event

Kom je er vlak voor een evenement ook weleens achter dat je alles geregeld hebt, behalve de content voor je online communicatie? Had je maar meer tijd. Herkenbaar? Een contentkalender voor events helpt je hierbij.

Download de contentkalender 2017
Hier vind je de Contentkalender: een handige en praktische online tool.
Direct aan de slag? Maak je account aan.

Als webredacteur, social media manager of communicatiemedewerker/adviseur herken je dit vast wel. Je bent in de aanloop naar een evenement druk bezig en lekker op dreef met alle communicatievoorbereidingen. Flyers worden geprint, mediabureaus zijn ingeschakeld en uitnodigingen voor relaties zijn verstuurd. Alles staat klaar voor een succesvol evenement. Totdat je je vlak voor het evenement, waarschijnlijk na werktijd, herinnert dat er op de website nog niets staat over het evenement. En de social media? Je hebt geen tijd gehad om een campagne te maken, oeps. Met een contentkalender voor events plan je de content vooraf. Dat levert inzicht op in wanneer je wat moet publiceren, zodat je daar in je planning rekening mee kunt houden.

Content op de juiste plek op het juiste moment

Met een contentkalender breng je het ultieme doel van contentmarketing van het evenement een stap dichterbij. Namelijk jouw doelgroep bereiken op het juiste moment, op het juiste kanaal en met de juiste content. Meer voordelen van een contentplanning:

  • Je krijgt een overzicht van de content(productie) van het evenement
  • Je bouwt een relatie op met je doelgroepen voor, tijdens en na het evenement
  • Je kunt direct aan de slag en hoeft niet te wachten op inspiratie voor je content
  • Je zorgt voor minder last minute (content)stress vlak voor het evenement, deadlines zijn van te voren al helder
  • Je kunt werken aan betere en relevantere content voor verschillende evenementen
  • Je zorgt voor terugkerend bezoek, tijdens het evenement is er namelijk altijd wat te doen op je site

Creëer overzicht door je content te plannen

Of je nu bij een groot of klein bedrijf werkt, alleen of in een team verantwoordelijk bent voor de content. Een duidelijk overzicht van de content die je hebt en nog moet maken voor een evenement helpt je verder. Met een stappenplan maak je in een handomdraai een contentkalender voor al je evenementen. Zo creëer je overzicht in je content:

1. Werk met thema’s

Geef een evenement of een serie evenementen een thema. Je ziet dan in één oogopslag wat je al in de planning hebt staan voor het thema buitenlandse beurzen, het binnenlandse congres of voor dat ene festival.

2. Plan je onderwerp van te voren

Door te plannen kun je vooraf ook onderwerpen verzinnen voor de content. Brainstorm over onderwerpen of noteer spontane ideeën voor onderwerpen in je kalender.

3. Creëer content voor je doelgroep

Bij een evenement heb je vaak te maken met meerdere doelgroepen, zoals vaste klanten, potentiële klanten, pers en andere stakeholders. In plaats van een standaard tekst op te leveren voor allerlei kanalen, kun je je doelgroepen bedienen met content op maat. Een kalender geeft je het overzicht voor welke doelgroep je al content gemaakt hebt.

4. Welk type content mis je nog?

Whitepapers, video’s of blogs: de contentkalender geeft je een overzicht van alle geplande content. Het overzicht helpt je vooral om de juiste content aan te bieden op het juiste platform voor de juiste mensen. Maar je ziet ook wat er nog mist. Heb je wel genoeg verschillende contenttypes? Ben je tevreden met de strategieën van je thema’s?

5. Lang leve de contenteigenaar

Een ingerichte contentkalender zorgt ervoor dat webredacties niet voor onaangename verrassingen komen te staan. In de planning stel je vooraf vast wie de eigenaar en verantwoordelijk is voor een specifiek deel van de content. In een dagelijks of wekelijks overleg bespreek je de totale contentplanning, wie wat oppakt en wanneer het af moet zijn. Zo werk je minder ad-hoc en voorkom je dat je dubbel werk doet.

6. Bekijk de status van je contentplanning

Als de deadline van een evenement of contentproductie dichterbij komt, kun je in de planning zien wat de status is. Wat moet nog gedaan worden, wat is in behandeling en wat wordt nagekeken.

7. Omschrijf je contentdoelen

Informeren, downloaden, contact opnemen of bestellen: bepaal vooraf het doel van je content. Dit helpt je bij de contentcreatie. Bekijk na het vullen van de contentkalender regelmatig of je nog contentdoelen mist en je eventueel je strategie moet aanpassen.

Wat doe je met alle extra tijd dankzij de contentkalender?

Wacht nog even met achterover leunen nu je je content gaat plannen met de contentkalender. Je houdt natuurlijk niet ineens tijd over. Contentmarketing is een doorlopend proces van plannen, uitvoeren, analyseren en aanpassen. Dankzij je contentplanning heb je nu wél tijd om het naar een hoger niveau te brengen. Zo kun je bijvoorbeeld:

  • vooraf brainstormen over mogelijke contentonderwerpen
  • je content meer afstemmen op de verschillende doelgroepen die je wilt bereiken
  • je content optimaliseren voor SEO door zoekwoorden en call-to-actions toe te voegen

Een goed gevulde contentkalender geeft je een mooi (over)zicht op de benodigde content(productie) voor je volgende evenement.

Tags: Contentstrategie, contentkalender, contentmarketing, webredactie, Social Media



0 reacties op dit artikel