Hoe ik een contentkalender opstel

Ik ben een grote fan van bloggen als bedrijf. Met een blog kan je meer info delen dan je via je social mediakanalen doet en komen leads binnen ‘op jouw terrein’. Je kan je expertise in jouw vakdomein tot uiting brengen, toelichting geven bij actuele zaken of uitleggen hoe je bepaalde cases hebt uitgewerkt. Maar hoe begin je aan zo’n blog? Het antwoord is: met een sterk opgebouwde contentkalender. En hoe ik persoonlijk een contentkalender opstel, lees je in dit blogbericht.

Download de contentkalender 2017
Hier vind je De Contentkalender: een praktisch format in Excel.
Download nu gratis in ruil voor je e-mailadres.

Met een contentkalender creëer je een structurele, planmatige basis voor wat er op jouw bedrijfsblog zal verschijnen. Je verzamelt uiteenlopende – maar bij elkaar passende – onderwerpen in een overzichtelijk document waarop ook staat hoe de info verspreid zal worden (via welke kanalen, maar ook wanneer).

Het nut van een contentkalender

Door gebruik te maken van een contentkalender, kijk je ver vooruit in de toekomst. Je bepaalt wat je over enkele weken tot zelfs een jaar zal posten, waardoor je een vorm van houvast hebt. Met een contentkalender weet je perfect welke info je wanneer nodig hebt, welke tekst wanneer moet aangeleverd worden en wanneer je die foto’s nu écht moet gaan maken. Hoewel er met een contentkalender prima ruimte is voor spontane posts, heb je altijd al een vast aantal berichten dat op de planning staat. Ideaal ook wanneer er een drukkere tijd heerst (want je kan op voorhand werken) of wanneer je juist even flink inspiratieloos bent.

Hoe ik eraan begin

Wanneer ik een contentkalender opstel, begin ik eigenlijk altijd met een brainstormsessie. Ik schrijf op voor welk soort bedrijf ik de kalender wil maken, wat dat bedrijf zoal doet en welke kernwaarden er zijn. Vervolgens ga ik associëren. Alle mogelijke woorden, zinnen, uitdrukkingen die me aan het bedrijf en de waarden doen denken, schrijf ik in mijn (heilige) schriftje. Hierbij doe ik ook onderzoek via de social mediakanalen en uiteraard onze goede vriend Google. Pas wanneer mijn blad volgeschreven is en ik écht flink in de breedte ben gegaan, is het tijd om weer te verfijnen.

Van breed naar fijn

Met verfijnen bedoel ik het volgende: ik probeer structuur aan te brengen in de chaos op mijn blad. Eerst en vooral kijk ik welke onderwerpen besproken kunnen en/of mogen worden op de blog. Daarna zoek ik verbanden tussen de onderwerpen en kijk ik welke items samen een categorie kunnen vormen. Ik probeer een mix te ontdekken tussen luchtige onderwerpen, longread ideeën en bijvoorbeeld behind the scenes items. Eens ik een beetje orde heb geschapen, maak ik vaak een tabel met de hoofdthema’s en subonderwerpen.

Actualiteit

Content mag (of moet, dat is aan jou) gerust inspelen op de actualiteit. En hoewel die grotendeels onvoorspelbaar is, waarbij je dus last-minute een nieuw onderwerp uit je mouw zal moeten schudden, zijn er bepaalde zaken die je wel al kan inplannen. Zoek of maak een kalender met feestdagen waaraan jij meedoet als bedrijf, alsook belangrijke periodes en gebeurtenissen. Voor een kledingzaak kan dat bijvoorbeeld de soldenperiode zijn, voor een speelgoedwinkel de intrede van de Goedheilig Man. Noteer alle belangrijke data op jouw kalender en maak er een aanloop- en afloopperiode aan vast (waarin je de consument voorbereidt op de speciale dag en aan aftersales doet). Dankzij die paar vaste periodes en data in het jaar, heb je al een goede basis om blogberichten aan te koppelen en hoef je voor die tijden ook niet per se andere ideeën te bedenken.

Tijd om in te vullen

Als laatste is het tijd om je kalender volledig in te vullen. Afhankelijk van de frequentie waarin je gaat bloggen, kan je dan eerst de hoofdonderwerpen verdelen over het jaar. Zorg voor een mooie spreiding, zodat er geen overdaad is van één thema. Daarna splits je die hoofdonderwerpen op in de subonderwerpen, opnieuw netjes verspreid. En daarna bedenk je (dit kan je bijvoorbeeld enkele weken voor de nieuwe maand doen) welke concrete invulling die thema’s/blogberichten krijgen (een titel, een insteek, …).

Het enige wat je dan nog te doen staat, is schrijven! Ok, en opvolgen hoe er gereageerd wordt op bepaalde thema’s en daarop inspelen. En bepalen op welke kanalen je welke content gaat delen, plus wanneer concreet. Deadlines vastleggen waarop je berichten klaar en ingepland moeten zijn. Er is altijd wel wat te doen! Maar dankzij een contentkalender heb je alvast die nodige houvast die je de weg wijst en structuur biedt. Wedden dat je nooit meer een deadline mist?! Ik wens je in ieder geval heel veel succes!

Deze blogpost verscheen eerder op Generationshop.be.

Over de auteur: Frauke De Laender

Frauke de Laender is content marketeer bij Generation Shop en Dag van de Webshop, blogt & geeft workshops voor The Life Factory(.be). En ze is gastblogger op De kracht van content.

Tags: Contentstrategie, contentkalender, bloggen, contentmarketing, Social Media



0 reacties op dit artikel

Reageer op dit bericht

* Verplicht
** Verplicht, maar wordt niet getoond