Hero-hub-hygiene contentkalender

Een contentkalender maken volgens het Hero-Hub-Hygiene model

Het Hero-Hub-Hygiene-model helpt je om content slim te plannen en klanten te binden. Wil jij de 3 H’s toepassen op jouw planning? Volg onze 3 stappen om met Hero, Hub en Hygiene je contentkalender te maken.

Contentkalender downloaden
Hier vind je de Contentkalender: een praktisch format in Excel.
Download hem gratis in ruil voor je e-mailadres.

Hero, Hub, Hygiene

Als er ergens ter wereld een bedrijf is dat het publiek weet te binden, dan is het Google wel. Gelukkig zijn ze in Silicon Valley niet te beroerd om hun succesformule te delen. Het geheim? Plannen, plannen en nog eens plannen! Op het juiste moment de juiste content aanbieden. Google weet dat wie zonder plan te werk gaat, moeite zal hebben om een sterke relatie op te bouwen met de doelgroep.

Het Hero-Hub-Hygiene-model van Google zet contentplanning in om de klant aan een merk te verbinden. In dit model gebruik je drie soorten content om je bezoeker te helpen, inspireren en verbazen:

hero-hub-hygiene-model

De 3 H’s en de contentkalender

De 3 H’s en de contentkalender zijn een match made in heaven. De drie verschillende contenttypes komen namelijk op gezette tijden terug. Hierdoor kun je ze perfect uitwerken in een jaarplanning. In drie simpele stappen pas je het Hero-Hub-Hygiene-model toe in je contentkalender.

Stap 1: Hygiene-content

Je contentplanning begint met een goede basis. Daarom vul je als eerste je contentkalender met Hygiene-content. Deze content noemen we ook wel help-content. Het helpt je bezoekers om een antwoord te vinden op een vraag. Denk aan toptaken, how-to artikelen of reviews van producten.

Ga na welke vragen je klanten hebben en plan content die hierop aansluit. Bedenk hierbij op welk kanaal je boodschap het beste tot zijn recht komt. Heeft je doelgroep bijvoorbeeld meer aan een how-to artikel of aan een how-to video? De content publiceer je het hele jaar door, zodat je doelgroep altijd toegang heeft tot relevante posts.

Hygiene-content Gemeente Utrecht

Toptaken zijn een goed voorbeeld van Hygiene-content. Zo weet je zeker dat je publiek snel een antwoord vindt op zijn zoekvraag. De gemeente Utrecht past dit perfect toe op haar homepage. Bron: utrecht.nl

Stap 2: Hub-content

Mooi, je hebt de vragen van je klanten snel en goed beantwoord. Maar dit betekent niet meteen dat ze zich verbonden voelen met je merk, product of diensten. Hoe creëer je die verbondenheid en prikkel je bezoekers om terug te komen naar je website? Hiervoor is Hub-content de oplossing. Dit zijn posts die je publiek stimuleren en inspireren.

Hub-content is de hartslag van je content: je plaatst deze post altijd in een bepaald ritme. Bijvoorbeeld een maandelijks magazine of een wekelijkse vlog over nieuwe trends. Dankzij deze frequentie kun je Hub-content heel gemakkelijk inplannen in je contentkalender. In de contentkalender zijn nationale feestdagen al ingevuld. Vul deze aan met belangrijke terugkerende data die belangrijk zijn voor je organisatie, zoals Prinsjesdag of de woonmaand.

Hub-content Interior Junkie

Je kunt er de klok op gelijk zetten: de Vrijdagmiddag Inspiratieboost van Interiorjunkie. De perfecte manier om de doelgroep te inspireren en een goed voorbeeld van Hub-content. Bron: interiorjunkie.nl

Stap 3: Hero-content

Je doelgroep is geholpen: check! Je publiek komt regelmatig terug: check! Dan is het tijd voor het pièce de résistance: grandioze content waar íedereen het over heeft. Hero-content is een zeldzaamheid in je contentkalender: je plant dit contenttype maar een of twee keer per jaar in. Bijvoorbeeld voor de promotie van een groot evenement of bij de lancering van een nieuw product.

Het grote voordeel van Hero-content plannen in je contentkalender, is dat je ruim van tevoren kunt beginnen met de voorbereidingen. Je hebt een heldere deadline en taakverdeling, en kunt precies op het juiste moment knallen met een dijk van een campagne.

Hero-content IKEA

IKEA had in 2014 een ware viral te pakken met hun Bookbook-video: in no time zaten ze op ruim 18 miljoen views. Humoristische Hero-content om de nieuwe catalogus onder de aandacht te brengen. Bron: YouTube

Het ritme van je content

Wanneer je het Hero-Hub-Hygiene-model gebruikt om je contentkalender te maken, heb je:

  • een ruime focus op goede basiscontent,
  • een regelmatige update van interessante en inspirerende posts,
  • en een paar keer per jaar een grote campagne.

Zo houd jij het juiste ritme in je planning, en zorg je tegelijkertijd voor optimale verbondenheid bij je klanten. Win-win! Laat die miljoenen bezoekers maar komen.

Contentkalender Hero-Hub-Hygiene

Het Hero-Hub-Hygiene-model geeft je een duidelijk houvast voor je contentplanning.

Aan de slag

Geïnspireerd? Sla je cape om, download de contentkalender en word een echte contentheld!

Over de auteur: Marianne Resoort

Goede content tovert een glimlach op je gezicht. Als contentspecialist bij Presenter focus ik me op goed geschreven content en tevreden klanten die gemakkelijk vinden wat ze zoeken.

Tags: Contentstrategie, contentkalender, webredactie



Reageer op dit bericht

* Verplicht
** Verplicht, maar wordt niet getoond