knipsel header contentkalender

Contentkalender en social media planning – waar begin je?

Staat jullie contentkalender als een huis? Of is het een ondergeschoven kindje? No worries. In deze blog krijg je 5 tips om je contentkalender en social media planning een boost te geven.
Contentkalender downloaden
Hier vind je de Contentkalender: een praktisch format in Excel.
Download hem gratis in ruil voor je e-mailadres.

Soms moet je gewoon beginnen

In de perfecte wereld begin je met een duidelijke missie/visie, duidelijke online doelen, je zet je contentstrategie uit, meerdere persona’s staan uitgeschreven, er is een goede taakverdeling over het beheer en onderhoud van jullie contentkalender, je wordt vanuit allerlei lagen van de organisatie gevoed met ideeën. Je mist nooit een moment waarop je had willen inhaken, posts en blogs zijn prachtig uitgewerkt want alles was immers ruim op tijd ingepland.

“Too many people spend too much time trying to perfect something before they actually do it. Instead of waiting for perfection, run with what you go, and fix it along the way…” (Paul Arden)

Soms loopt het anders. Dan is het gewoon roeien met de riemen die je hebt. Hoe dan ook, De Contentkalender is een hele handige tool waar iedere organisatie, groot of klein, mee uit de voeten kan. Waar je ook staat in het proces.

Just start … met contentplanning

Gebruik je nog geen contentkalender? Dan hebben wij een hele mooie voor je.

  1. Je download de contentkalender
  2. Bij de instellingen pas je de rollen aan en customize je de kalender naar je situatie.
De Contentkalender van Presenter, customize deze bij de instellingen

Onderaan het Excelsheet staat de Actielijst, de maanden en ook het tabblad waar je de instellingen kan wijzigen.

Hier pas je de instellingen aan, Contentkalender van Presenter

Bij de instellingen staan verschillende keuzemogelijkheden hoe je De Contentkalender aanpast aan jouw wensen.

Tip 1: Maak één persoon eigenaar van de contentkalender

De contentkalender kan een bal zijn die in het midden valt. Niemand die zich er voor verantwoordelijk voelt. Het plaatsen van berichten gebeurt dan steeds ad hoc. Wanneer iemand verantwoordelijk wordt voor de contentkalender, kun je de kalender niet alleen vullen met ideeën, maar ook de planning bewaken en onderhouden.

  • De eigenaar van de contentkalender houdt de rode draad in het vizier. Welk verhaal willen jullie vertellen en hoe bouw je dit verhaal goed op?
  • Hij/zij plant regelmatig evaluaties in. Welke content scoort goed?
  • Hij/zij organiseert ook brainstormsessies om de content steeds meer te verfijnen en beter af te stemmen op de doelgroep.

Tip 2: Verwachtingen managen bij je bezoeker met Help, Hub en Hero-content

Door een strategie toe te passen op je content, zorg je ervoor dat je zichtbaar blijft én je bezoekers aan je bindt. Bezoekers leren je kennen, ze weten welke content ze van je kunnen verwachten. Bijna als een tv-serie waarin de personages een soort bekenden worden. Herkenning is fijn.

Google heeft 3 soorten content voorgesteld voor YouTubekanalen, maar deze zijn ook prima toe te passen op je contentstrategie in het algemeen. Het is de Help content (ook wel Hygiënecontent genoemd), Hub-content en Hero-content.  De Help-content komt het meest voor, de Hub-content iets minder vaak en de Hero-content staat maar 1 of 2 x per jaar op de planning. Hero-content kost meer tijd en geld.

Hero,Hub, Hygiene (Help) content

Het laaghangende fruit kan alvast in de kalender

Het laaghangende fruit is de help(hygiëne)-content. Dit is content waarmee je de bezoeker informeert. Bijvoorbeeld op de Allerhande-site is dit een kookvideo. Allerhande heeft enorm veel video’s. Je kunt 1 of 2 x per week zo’n video onder de aandacht brengen. Zomerse recepten met aardbeien plan je in de zomer, stamppotten in de winter, een Valentijnsrecept in februari, Moederdag- en Vaderdagrecepten zet je ook op de kalender. En zo kun je met bestaande content of content die je nog gaat maken al een flink eind komen.

Tip 3: Maak er team-effort van: plan een brainstorm

Met het bedenken van Help-, Hub- en Hero-content ben je goed op weg met je contentstrategie. Maar dit hoef je niet allemaal zelf uit te vogelen. Sterker nog: een brainstorm met je collega’s werkt ideaal. Je kunt op verschillende manieren te werk gaan. Werken met geeltjes vind ik zelf een handige.

Dit heb je nodig:

  • een brainstormleider (eigenaar van de contentkalender)
  • energieke collega’s*
  • een stapel geeltjes (zelfklevende memoblaadjes)
  • pennen
  • een lege muur (evt. met 3 vakken: help, hub en hero)
  • indien voorhanden: de persona’s

*Vraag ook eens collega’s van andere afdelingen. Het team van de klantenservice kan heel waardevol zijn, zij hebben immers veel klantcontact. Zij kunnen aangeven waar veel vragen over komen.

brainstormsessie @Presenter

Het is heel simpel, maar wel effectief! Zo kun je te werk gaan:

  • Iedereen schrijft per geeltje een idee op, hoe meer ideeën hoe beter
  • Een voor één hangen jullie je geeltjes op de muur met een korte toelichting
  • Daarna start de discussie: welke ideeën kunnen gelijk ingepland worden, welke ideeën hebben een verdere uitwerking nodig.
  • Om het creatieve proces niet te belemmeren, maak je vooraf de afspraak dat ideeën niet worden afgekraakt!

Tip 4: gebruik handige tools voor het inplannen van berichten in social media

Er zijn meerdere tools om je content voor de social media kanalen te plannen. Ik licht er 2 uit: Hubspot en Hootsuite.

Hubspot is een betaalde dienst die je helpt om inbound marketing vorm te geven. Bij Presenter gebruiken we Hubspot onder andere voor:

  • Het inplannen van onze tweets op het kanaal van de Kracht van Content en de berichten op ons LinkedIn-kanaal: drie keer per dag versturen we een bericht op momenten die we van tevoren hebben ingesteld. Dat is voor ons de grootste kans om de aandacht van onze doelgroep te vangen. Iedere keer wanneer een blog klaar is, levert de schrijver 3 tweets aan en een tekstje voor LinkedIn. Onze Help-content.
  • Maar ook voor het versturen van nieuwsbrieven gebruiken wij Hubspot. Het is een geavanceerd programma waarin je makkelijk verschillende doelgroepen aanmaakt en zo nieuwsbrieven op maat kunt verzenden. Wij werken daarin ook met persona’s.
Een screenshot van Hubspot

Screenshot van Hubspot voor social media planning

Hootsuite heeft een gratis versie en een professionele (betaalde) versie

Wil je low-key beginnen? Dan kan Hootsuite een uitkomst voor je zijn. Zelf gebruik ik de gratis versie van Hootsuite voor het inplannen van tweets en posts van mijn app Bobbies Bioscoop. Het is een fijne, gebruiksvriendelijke tool. Je kunt meerdere merken tegelijk beheren. Onder andere heb je inzicht in je analytics. In de Hootsuite Academy kun je online cursussen volgen om bijvoorbeeld je social marketing skills te upgraden.

screenshot van Hootsuite voor je sociale media planning

screenshot van Hootsuite voor je sociale media planning

Tip 5: Kom naar de Workshop Contentkalender: Planning & Proces

Bij Presenter organiseren we met regelmaat de Workshop Contentkalender: Planning & Proces.
Het is een leuke, inspirerende (inter)actieve dag. Wat zoal aan bod komt:

  • Tijdens deze workshop gaan we uitgebreid in op contentstrategie in het algemeen en de persoonlijke situaties. Aan het einde van deze dag staat je strategie in de steigers, beloofd!
  • Ook gaan we uitgebreid in op de persona’s en user stories. Leer je doelgroep kennen!
  • We geven tips om efficiënter te werken en een planning voor de langere termijn te maken. Zo vermijd je contentgaps.

Vragen? Stel ze gerust!

Tags: social media strategie, contentkalender, social media content, contentkalender 2017



1 reactie op dit artikel
  • El zegt:

    Dank voor het beschikbaar stellen van het bestand. Het ziet er veelbelovend uit. Wat mij wel opvalt in het overzicht is dat het tabblad ‘instructies’ bij mij niet goed wordt weergegeven. De afbeeldingen staan over de tekst heen waardoor de tekst niet goed leesbaar is. Mogelijk ben ik de enige die dit heeft omdat ik verder (nog) geen reacties hierover lees…. Graag ga ik het bestand gebruiken en op mijn situatie aanpassen. Ik innoveer graag dus zie nog mogelijkheden. Nogmaals dank voor het delen en ook de bijbehorende artikelen die het een en ander toelichten. PS Het reactieveld is wel erg smal;-)

Reageer op dit bericht

* Verplicht
** Verplicht, maar wordt niet getoond