Zelf een effectieve contentkalender samenstellen: 4 tips

Een contentkalender helpt je gestructureerd content te delen op alle kanalen waar je doelgroep aanwezig is. De opbouw van een kalender is nauw verbonden met het proces van contentcreatie. Met deze tips uit de praktijk, vermijd je een zoektocht door een mijnenveld van trial-and-error.

De Contentkalender 2018
Hier vind je De Contentkalender: een handige en praktische online tool.
Direct aan de slag? Maak je account aan.

Contentkalenders bestaan in vele maten en gewichten. Online sprokkel je gemakkelijk uiteenlopende templates bij elkaar voor het samenstellen van een contentkalender. Hier vind je voorbeelden en tips van Hubspot, Convince&Convert en Buffer. Maar welke helpt je het best om een succesvolle content flow op te zetten? Daarvoor zijn ruwweg twee elementen bepalend: weten wat je precies wilt doen (beschreven in je contentstrategie) en welk proces van contentcreatie je hanteert.

Of je nu ‘from scratch’ begint of onze contentkalender naar je hand zet, met deze tips vermijd je je vast te rijden of in terug-naar-afscenario’s te belanden.

1. Keep it simple

Zei daar iemand ‘open deur’? Het klinkt misschien evident, maar je ziet het snel gebeuren: vol goede bedoelingen wordt een basistemplate steeds verder uitgebouwd, tot het een reus op lemen voeten blijkt te zijn.

Een contentkalender brengt orde en structuur. Laat die niet verloren gaan door complexiteit in te bouwen. Enkel wanneer je kalender het werk eenvoudiger en overzichtelijker maakt, zal hij ook effectief gebruikt worden.

Tip: hanteer een less is more-aanpak en vertrek van een compacte basis. Op termijn kun je extra elementen toevoegen, wanneer het gebruik van de kalender vertrouwd aandoet.

2. Hoe verzamel je waardevolle contentideeën?

Zonder waardevolle input, geen sprankelende output. Drie mogelijke manieren:

  • Contact met klanten: als je weet waar je buyer persona’s van wakker liggen, definieer je makkelijk topics waarrond je gericht content kunt uitwerken
  • Binnen elke organisatie zit er ontzettend veel kennis verspreid die nuttig en bruikbaar kan zijn voor je klant. Met een laagdrempelige rondvraag via een Google Form krijg je als het even meezit uit verschillende hoeken relevante topics aangereikt. Een Google Formulier opstellen doe je zo.
    Hou het aantal vragen beperkt: naam, mailadres, topic en eventuele bronnen (links, contactgegevens, bepaalde documentatie…) volstaan vaak al. Denk er ook aan het idee levend te houden: creëer een herkenbare shortlink naar het formulier (bv. www.[bedrijfsnaam].be/blogidee) en verwijs er op zichtbare plaatsen naar (handtekening mail, homepagina intranet, zelfklevers op pc’s…)
  • Organiseer op regelmatige basis een redactieraad: stel een team samen van medewerkers uit verschillende afdelingen (Marketing, Sales, persverantwoordelijke, IT, productie…). Zij kunnen zelf ideeën aandragen of door de lijst met suggesties gaan. In grotere organisaties helpt deze meeting ook het overzicht bewaren: wie is waarmee bezig? Welke content kan nog op andere manieren of andere kanalen worden ingezet?

Tip: voorzie een tabblad of sectie in je contentkalender waar je goede ideeën bijhoudt. Op momenten waar de inspiratie zoek lijkt, vind je daar een eldorado.

3. Wie werkt de ideeën uit tot volwaardige content pieces?

Om input om te turnen tot een leeswaardig stuk, heb je een vlotte pen nodig, kun je bondig en to-the-point schrijven, beschik je minimaal over een basiskennis SEO en weet je deadlines te respecteren (bekentenis: ook bij Com&Co moeten interne deadlines het al eens afleggen tegen externe).

Ontbreekt het je aan tijd of schrijftalent? Kan je ruwe contentinput nog wat extra glans gebruiken? Schakel dan een externe contentpartner in, die je business en doelgroepen door en door kent.

Ook dit is een onmisbaar veld in de contentkalender.

Tip: zorg dat het voor iedereen duidelijk is dat wie een goed idee aanbrengt niet (noodzakelijk) zelf in de pen hoeft te kruipen.

4. Waar bewaar je de contentkalender?

Een contentkalender moet toegankelijk zijn voor iedereen die er gebruik van maakt binnen én buiten je organisatie. Afhankelijk van mogelijke IT-beperkingen kun je kiezen voor een gedeelde netwerkschijf, Sharepoint, Google drive…

Welke velden zijn cruciaal?

  • Timing: voorzie een veld voor deadline contentcreatie per taalversie + een veld voor publicatiedatum
  • Onderwerp: topic, thema en links naar contentbronnen
  • Keywords
  • Contenttype: whitepaper, blogpost, infografiek, video…
  • Redacteur
  • Visual: hou rekening met de vereiste formaten voor bepaalde kanalen

Deze blogpost van Tom Deburghgraeve verscheen eerder op de weblog van Com&Co.

Over de auteur: Tom Deburghgraeve

Tom Deburghgraeve is senior content manager en chief quality bij contentbureau Com&Co in Gent.

Tags: contentkalender, contentplanning



0 reacties op dit artikel
  • Maartje zegt:

    Dag Tom, net je blog gelezen en jouw tip bij timing raakt precies aan een onvolkomenheind in mijn contentplanning in Trello. Hoe geef ik 2 deadlines mee aan 1 geplande activiteit? In Trello dus? Dank alvast als je advies kan geven.
    ‘Timing: voorzie een veld voor deadline contentcreatie per taalversie + een veld voor publicatiedatum

    • Ariënne de Vreugd zegt:

      Hi Maartje,
      Ik zag jouw vraag hier in de reacties en omdat ik Trello ook dagelijks gebruik, was ik daar ook benieuwd naar. Daarom heb ik even gegoogeld. Volgens Trello Help bestaat er (nog) geen feature om een extra deadline in te stellen op een kaart, maar ze stellen wel een workaround voor: http://help.trello.com/article/942-assigning-people-and-due-dates-to-specific-checklist-items.
      Hopelijk heb je hier wat aan.
      Groet!

  • Tom Deburghgraeve zegt:

    Dag Maartje,

    Ariënne heeft je al op weg geholpen voor wat Trello betreft. Zelf gebruik ik Excel; daar is het kinderspel om in een extra tabel een tweede deadline toe te voegen voor publicatie.

    Veel succes!