Inspiratie opdoen voor je blog: een brug bouwen naar het resultaat

Writersblock? 5 tips die je helpen een interessant blog te schrijven

Je hebt vast weleens een zakelijk stuk tekst geschreven. Een persbericht, een update op het intranet of gewoon een e-mail. Dit zijn vaak teksten die een formele toon hebben en vol vaktermen staan. Bij blogs schrijven gaat dit iets anders. Je doelgroep heeft de kennis die jij wil overbrengen nog niet en bovendien wil je er een leuke, leesbare tekst van maken. Om dat voor elkaar te krijgen heb je soms wat inspiratie nodig. In dit blog geef ik je vijf tips om inspiratie op te doen voor nieuwe blogonderwerpen en het schrijven van blogs.

Pakkende blogs schrijven waarmee je de zichtbaarheid bij je doelgroep vergroot? Of juist hulp nodig bij het opzetten van een goedlopende blog? Bekijk onze blog diensten.

 

1. Maak een blogkalender

Regel één wanneer je begint met bloggen: schrijf niet in het wilde weg. Wanneer je zonder plan begint met een blog schrijven, raak je al snel het overzicht kwijt van de onderwerpen die je wel of niet behandeld hebt. Dit komt doordat je geen duidelijk overzicht hebt van keywords en de buyer persona(‘s) voor wie je blogs schrijft. Als specialist in je vakgebied, hebben de verschillende onderwerpen in jouw ogen waarschijnlijk veel raakvlakken. Maar ze zijn niet hetzelfde. Jouw doelgroep kent de raakvlakken nog niet en daarom is het slim om álle onderdelen te behandelen. Door een overzichtelijke blogkalender voorkom je dubbele onderwerpen en zorg je ervoor dat je geen onderwerpen overslaat.

2. Houd een brainstormsessie

Jouw bedrijf bestaat uit professionals met ieder hun eigen specialisatie. Hen hun kennis laten delen is een makkelijke en leuke manier om deze informatie uit je bedrijf te halen. Wanneer je op zoek bent naar nieuwe blogonderwerpen, kun je namelijk alle informatie goed gebruiken. Maar let op: brainstormen in een groep kan ervoor zorgen dat je medewerkers onbewust ideeën achterhouden. Wellicht voelen ze zich geremd om alles te zeggen wat ze denken doordat collega’s een andere mening hebben. Kies daarom voor elektronisch brainstormen. Dit alternatief is een stuk moderner dan ouderwetse brainstormsessies. Je medewerkers zitten zelf voor hun computer en typen hun ideeën. Deze worden opgeslagen in een database, waarna ze elkaars ideeën kunnen bekijken en aanvullen. Dit is effectiever én vaak sneller. Win-win dus.

3. Gebruik je omgeving

Een goede manier om nieuwe inspiratie op te doen is door je omgeving in te zetten. Interieurontwerpers doen het al jaren. Zij gebruiken de natuur veelvuldig als inspiratiebron voor nieuwe designs. Dit klinkt misschien wat vergezocht als we het hebben over een blog schrijven. Niets is minder waar: mensen zijn immers visueel ingesteld. Wanneer je schrijft, moet je je content levendig maken. Maak gebruik van praktijkvoorbeelden of beschrijf een veelvoorkomend probleem met behulp van een metafoor. Zo schreef ik een tijdje geleden een blog over het eerste bezoek bij de schoonfamilie, waaruit een zakelijke les over relatiemarketing te trekken was. Dat leest toch wat gemakkelijker weg.

4. Kijk naar anderen

Als je een goed blog wilt schrijven, moet je uniek zijn. Deze boodschap geven we onze klanten altijd mee. Zorg ervoor dat jouw bedrijf jouw kernwaarden in de tone-of-voice en het blogonderwerp doorklinken. Maar als je met je handen in het haar zit en écht niet weet waar je deze week over moet schrijven, is het verleidelijk om een kijkje te nemen op de website van die ene concullega. Newsflash: dit gaat je niet helpen. Wat wel werkt, is kijken naar bedrijven die écht iets anders doen. Stel, jij bent een ramenfabrikant. Kijk eens op de website van een bedrijf dat kantoorartikelen verkoopt. Hoogstwaarschijnlijk vind je hier compleet andere blogs. Probeer hier inspiratie uit op te doen. Waar schrijven zij over? Maken ze gebruik van gastbloggers? Laat je inspireren en je komt vanzelf met nieuwe onderwerpen voor je eigen blog.

5. Kom in beweging

Laten we eerlijk zijn: soms lukt het gewoon echt niet. Je staart naar je beeldscherm, bent ondertussen afgeleid door andere werkzaamheden en neigt ernaar om het blog toch een weekje later te publiceren. De oplossing is simpel: kom in beweging! Een writersblock is eigenlijk hetzelfde als slapeloosheid. Wanneer je in bed ligt en echt niet kunt slapen, heb je twee keuzes: nog urenlang verder piekeren, of opstaan en iets anders (vermoeiends) gaan doen. Vaak helpt de tweede optie het beste, omdat je even compleet uit de slaapcontext getrokken wordt. Wanneer je weer in bed gaat liggen, val je daarna sneller in slaap. Zo werkt het ook met schrijven. Vaak heb je al een idee waarover het blog ongeveer moet gaan, maar weet je niet waar te beginnen. Sta op, haal koffie voor je collega’s, ga een blokje om: het maakt niet uit wat je doet, als je maar even niet met het schrijven bezig bent. Eenmaal teruggekomen op je werkplek barst je waarschijnlijk van de goede ideeën.

Deze blogpost van gastblogger Florie van Hummel verscheen eerder op de blog van Heuvel Marketing

Headerfoto: Hans Splinter via Flickr

Tags: writersblock, bloggen, webredactie, inspiratie



Reageer op dit bericht

* Verplicht
** Verplicht, maar wordt niet getoond