Zó zet je jouw organisatie op de kaart met bloggers

Een blog aanmaken voor een organisatie is dé ideale manier om te laten zien waarom klanten jou moeten kiezen in plaats van één van je concurrenten. Het is een veelgebruikt kanaal voor contentmarketing. Helaas hebben ondernemingen vaak geen tijd om een blog bij te houden. Houdt het dan op? Neen! Gebruik bloggers voor jouw organisatie; iemand die buiten je organisatie staat.


Pakkende blogs schrijven waarmee je de zichtbaarheid bij je doelgroep vergroot? Of juist hulp nodig bij het opzetten van een goedlopende blog? Bekijk onze blog diensten.

Externe bloggers: wat zijn dat?

Er zijn zoveel bloggers online actief die over de meest uiteenlopende onderwerpen schrijven – van DIY’s tot interieur tot tuinieren. Veel van deze bloggers hebben een groot publiek. Met dat bereik kunnen ze jouw organisatie helpen! Neem bijvoorbeeld Loavies, een Nederlandse online fashion webshop. Ze zijn in december 2012 gestart en hebben in 2014 (in vergelijking met 2013) een groei van 300 procent doorgemaakt. Hoe? Door onder andere externe bloggers in te zetten. Zoek maar eens op ‘’shoplog Loavies’’ en er komen tientallen blogs omhoog die in samenwerking met Loavies verschillende artikelen mochten reviewen.

Loavies_shoplog

© Screenshot van samenwerking Loavies op de blog www.kittehscupcakes.nl

5 redenen waarom het inzetten van bloggers nuttig is

Het voorbeeld van Loavies laat zien dat het inzetten van externe bloggers veel kan opleveren. Waarom precies? Ik geef je 5 redenen.

1. Aankoopgedrag van bezoekers beïnvloeden

Blogs hebben veel invloed op het aankoopgedrag van bezoekers. Uit onderzoek van Technorati Media blijkt zelfs dat ze in de top 3 staan, naast webshops van winkels en websites van merken. Een blog met een productreview heeft veel meer invloed dan een YouTube video of Facebookpost met diezelfde review. Het kost minder dan adverteren, maar levert veel op. Alleen daarom al een goede reden om externe bloggers te benaderen.

2. Je bereikt een specifieke doelgroep

Bied jij specifieke diensten of producten aan? Door bloggers te benaderen met een doelgroep die bij jouw organisatie past, bereik je veel meer dan wanneer je de content met de algemene massa deelt. Stel dat je de eigenaar bent van een lampenwinkel, dan zou je iemand kunnen benaderen die schrijft over interieur en design. Dit leidt tot meer potentiële klanten en is een relatief goedkope manier om exposure binnen een relevante doelgroep te krijgen.

3. Bloggers zijn geloofwaardiger dan bedrijven

Bloggers hebben vaak een achterban van vaste lezers. Dat is handig, want deze mensen kennen de website goed en hebben vertrouwen in de content ervan. Wanneer deze blogger dus over jouw product of dienst schrijft, nemen lezers dit veel serieuzer dan wanneer jij je eigen product of dienst promoot. Want  ”wij van WC-eend adviseren WC-eend” – dat gelooft natuurlijk niemand.

4. Bloggen helpt bij linkbuilding en SEO

Links zijn nog steeds belangrijk voor de SEO van een website, maar wanneer deze onnatuurlijk worden gebruikt (zoals dit vaak bij samenwerkingen het geval is) heb je kans om een penalty van Google te krijgen. Let er dus op dat de blogger linkjes op een natuurlijke manier gebruikt of dat er no-follow-tags zijn doorgevoerd. De richtlijnen van Google veranderen overigens constant, dus houd deze in de gaten.

5. Meten is weten

Het voordeel van het inzetten van bloggers, is dat de invloed van content redelijk goed meetbaar is. Bereikcijfers zijn inzichtelijk, je kunt zien hoe vaak een artikel gelezen wordt en ook het aantal reacties is zichtbaar. Deelt de schrijver het artikel op social media-kanalen? Dan is ook dat social bereik gemakkelijk te meten.

 

Bloggers inschakelen: hoe ga ik daarmee aan de slag?

Nu je weet wáárom het inzetten van externe blogs waardevol is, vraag je je vast af hoe je dit moet aanpakken. Ik geef je enkele ideeën waar je direct mee aan de slag kan.

1. Selecteer relevante blogs

Begin met een lijstje op te stellen van bloggers die je gaat benaderen. Ga voor jezelf na aan welke eisen deze moeten voldoen. Wat voor soort bloggers wil je inzetten, naar welke doelgroep ben je op zoek en hoe hoog moet de website van de blogger ranken in zoekmachines? Gebruik voor deze laatste vraag bijvoorbeeld Domain Authority van MOZ, een tool waarmee je op een gemakkelijke manier meet in hoeverre een domein waardevol is.

2. Free for all: een product of dienst in ruil voor een artikel

Bied je een product of dienst aan? Dan is het een optie om bloggers gratis gebruik te laten maken van jouw product of dienst; in ruil voor een artikel. Hierbij geldt, hoe beter de blog bij jouw product past, hoe interessanter het artikel voor de lezers is en hoe waardevoller de content is. Combineer deze uiting met een leuke aanbieding: ‘’Organisatie X heeft nu tijdelijk een aanbieding op dit product! Als jij kortingscode Y invoert op de site, krijg je 5% korting’’.

3. Bemoei je niet met de content van bloggers

De ervaring leert dat bloggers liever zelf bepalen hoe een samenwerkingsartikel is ingestoken. Laat ze hier dus ook vrij in, maar geef wel aan welke informatie je terug wilt zien in een artikel. Zo komt het artikel veel authentieker over en ben je er zeker van dat het niet te commercieel ingestoken wordt.

4. Maak bloggers ambassadeurs van jouw merk

Bevalt de samenwerking goed? Dan zou je kunnen overwegen om een relatie op te bouwen met deze bloggers en ze ambassadeur van je merk te maken. Een goed voorbeeld is HEMA, zij hebben een aantal vaste schrijvers voor hun website, maar werken ook met externe bloggers die van tijd tot tijd een artikel schrijven over HEMA items. Deze blogs worden niet alleen op de website van HEMA geplaatst, maar ook gedeeld op de website van de ingehuurde ambassadeur. Op deze manier verspreidt HEMA haar merk én zijn de producten beter vindbaar; een win-win situatie!

hema_blog

© Screenshot van www.blog.hema.nl

Bloggers inschakelen: hoe meet je het resultaat?

Allemaal leuk en aardig, maar je wilt natuurlijk wél weten wat deze samenwerkingen je opleveren. Stel daarom van tevoren duidelijke doelen vast en zorg dat je deze meetbaar maakt. Hoeveel bezoekers wil je bereiken en hoeveel bloggers ga je benaderen? Wil je meer conversies of meer likes op Facebook? Misschien gaat het je wel puur om het aantal bezoekers op je website. Hoe specifieker je het voor jezelf maakt, hoe beter je kunt meten wat je aan de samenwerkingen hebt en hoe beter je kunt inspelen op trends.

Bloggers hebben véél invloed, maar toch worden ze vaak over het hoofd gezien wanneer bedrijven bezig zijn met hun online marketing strategie. Zonde, want het is wel duidelijk dat bloggers veel voor jouw onderneming kunnen betekenen. Hop, aan de slag!

Headerbeeld: © Pixabay

Over de auteur: Ysanne van Praag

Ik ben altijd al gek op schrijven geweest en tijdens mijn studie Communicatie – en Informatiewetenschappen kwam daar een interesse voor online communicatie bij. Als contentspecialist bij Presenter komen deze twee functiegebieden bij elkaar, waarbij ik me vooral focus op de uitvoering van content strategie, web analytics en social media.

Tags: bloggers, content, bloggen, contentmarketing, SEO



0 reacties op dit artikel