Bloggers op de laptop

‘Gewoon gaan bloggen’, kan dat wel? Zeker!

Wie zegt dat hij gewoon een blog wil beginnen, krijgt soms de wind van voren. Want waarom heb je geen contentmarketingstrategie! En je moet in het hoofd van je klant zitten! Ja maar ja maar ja maar, jammer je, ik wil gewoon gaan bloggen. Kan dat wel? Ik zeg: ja, want enthousiasme moet je nooit ontmoedigen. Maar ik zeg ook: houd je aan de basics. Want dan ben je naast enthousiast ook effectief.


Pakkende blogs schrijven waarmee je de zichtbaarheid bij je doelgroep vergroot? Of juist hulp nodig bij het opzetten van een goedlopende blog? Bekijk onze blog diensten.

 

Blog niet voor je merk, maar je klanten

Het blog van jouw organisatie schrijf je niet voor jouw bedrijf of je merk, maar voor je klanten. Dat zijn tenslotte de mensen die je probeert te bereiken. Ga je ‘zomaar’ bloggen? Zorg er dan in elk geval voor dat je over onderwerpen schrijft waarover je (potentiële) klant ook echt wil lezen. Of kies een invalshoek waardoor jouw blog – en daarmee je merk – voor je klanten interessant wordt.

Voor een doelgroep van leaserijders schrijf je dus niet: Een standkachel, zo werkt het.

Maar: Nooit meer uw ruiten krabben.

En voor enthousiaste amateurkoks schrijf je niet: Onze Japanse koksmessen snijden beter.

Maar: Sushi bereiden: 5 tips van topchefs.

Natuurlijk zijn daar altijd uitzonderingen op. Maar je begrijpt het principe: de klant staat centraal, niet jouw merk.

Vertel een duidelijk verhaal

Nu je de interesse van je klant gewekt hebt, is het tijd om naar de inhoud van je verhaal te kijken. Om te zorgen dat je klant je blog ook daadwerkelijk gaat lezen en misschien wel wil delen, een aantal simpele tips:

  1. Maak het niet te ingewikkeld. Houd het bij één onderwerp (bijvoorbeeld het bereiden van sushi) en blijf daarbij. Ga dus niet het bereiden van kip ook nog bespreken; dit verwart alleen maar.
  2. Schrijf gestructureerd. Dat kun je bijvoorbeeld doen door eerst de hoofdpunten te bedenken die je in je blog wilt bespreken. Die schrijf je op in een zin en die zinnen gebruik je als alineakopjes. Zo ziet je lezer in één klap alle ‘hoofdpunten uit het nieuws’. Gebruik ook structuurwoorden als ‘ten eerste, ten tweede’ of ‘dan, vervolgens’.
  3. Gebruik actieve taal. Niets is zo saai als een blog waarin alle dingen gedaan worden, zullen gebeuren en hebben plaatsgevonden. Schrijf een zin altijd met een onderwerp: wie heeft het gedaan? Wat gebeurt er? ‘De chef snijdt vervolgens het vlees’ is vele malen beter dan ‘Het vlees wordt vervolgens gesneden’. Gaap!
  4. Geef je blog een pakkende kop. Je klikt zelf ook altijd het liefst op blogs met een pakkende titel, toch? Clickbait noemen we dat. Buzzfeed is niet voor niets zo populair: iedereen wil wel weten wat er gebeurde na ‘This baby sees his mother for the first time and you’ll never guess what happened’. Overigens pleit ik niet voor dit soort titels – maar probeer iets te vinden dat je zelf zou willen lezen.

Maak je blog vindbaar

Je blog wordt niet gelezen als niemand het kan vinden. Dus zorg voor een blog dat geoptimaliseerd is voor Google. Dat betekent: gebruik woorden in je blog waar mensen ook daadwerkelijk op gaan zoeken. Daarvoor kun je Google AdWords gebruiken, maar bedenk ook: waar zou ik zelf op zoeken als ik geïnteresseerd was in dit onderwerp? Gebruik die woorden. Gebruik ook combinaties van woorden; daar houdt Google van. Zo komt je blog telkens hoger in de zoekresultaten te staan. En dat levert weer nieuw bezoek op.

Gebruik relevant beeld in je blog

Mensen kijken graag naar beeld. A picture paints a thousand words. Het kan je helpen om beter duidelijk te maken wat je nu eigenlijk wilt zeggen. Gebruik daarom dus ook beeld in je blogs. Als het even kan: relevant beeld, dus beeld dat iets toevoegt aan je tekst en niet zomaar een plaatje ‘voor de sier’. Op social media is beeld enorm belangrijk. Op Facebookposts met beeld wordt gemiddeld wel 80% meer geklikt.

Promoot je blog

Heb je een blog geschreven? Maak dat dan ook wereldkundig. Dat kan door een mail te sturen, of door je blog zelf te delen op je social media kanalen. Een gepromote Facebook-post (betaald) kan bijvoorbeeld een behoorlijk effect hebben. En dat hoeft nog niet eens zo duur te zijn. Let er wel op dat je de post promoot bij de doelgroep die je ook wilt bereiken. Je promoot je blog over babyvoeding meestal niet bij gepensioneerden.

Dus nu kun je zomaar bloggen?

Ja maar ja maar, hoor ik je zeggen, ik kan nu toch nog steeds niet ‘zomaar’ bloggen? Want ik moet nu nadenken over allerlei dingen waar ik geen verstand van heb. Nou… dat valt best mee. Want denk er eens over na: doe je deze dingen niet sowieso al voor je producten of diensten?

  • Je sluit aan bij de wensen van je klant.
  • Je verkoopt een duidelijk product.
  • Je zorgt dat mensen weten waar ze je bedrijf kunnen vinden.
  • Je adverteert met je producten of diensten.

Pas deze dingen toe op je blog, en je doet eigenlijk niets nieuws. Maar je maakt wél een effectief blog dat jouw merk helpt om bekender te worden. Simpel! Ga dus vast lekker bloggen.

Heb je toch twijfels? Volg dan eens de incompany Workshop Bloggen en maak een blog onder begeleiding van een expert.

Ben je wel benieuwd naar hoe zaken als een contentkalender of een contentmarketingstrategie je blog naar een hoger niveau kunnen tillen? Lees dan de Whitepaper-comic over Contentmarketing.

Headerbeeld via Wikimedia Commons, Thomas netAction Schmidt.

Over de auteur: Esther Scherpenisse

Esther Scherpenisse is contentmarketeer bij Whiteside Online Marketing. Ze helpt bedrijven om op een klantvriendelijke, gerichte en effectieve manier marketingresultaten te bereiken. Dat doet ze met online advies en relevante content, zoals blogs, social posts en commerciële webteksten. Esther was voorheen contentspecialist bij Presenter.

Tags: vindbaarheid, doelgroepen, schrijven, bloggen, contentmarketing



0 reacties op dit artikel